View Single Post
Unread 04-19-2012, 11:03 AM   #5
Geuse
Registered User

Nej nu! Skrev en lång post så ser jag nu att den inte ens registrerats. WTF?!

Anyway, får väl börja om...
Läst igenom denna tråden som överträffar allt jag sett som är gjort med pepakura.
http://www.thereplicapropforum.com/f...graphs-122443/

Kort sammanfattat utgår han från pepakura, och skapar en gjutform som han sedan rotocastar(antar att det är detta han gör iaf) ut plasthjälmar. Rotocastar betyder väl att man häller i flytande plast och roterar formen under tiden som plasten stelnar. På så vis lägger den sig som ett jämnt skikt? Det torde vara detta man gör i sådana här fall?

Men vi börjar från början. Han använder alltså Något som motsvarar Biltemas polyester tillsammans med glasfiberväv, right? Modellen måste ju förstärkas så den kan spacklas på. Finns det andra metoder för att förstärka den utan att använda detta hälsovådliga polyester?
Varvar man bara polyestern med väven och börjar och slutar med polyester in- och utvändigt?

Sedan använder han bondo som jag förstått är ett produktnamn. Jämförbart med finspackel?

Till detta har han sedan "milliput" som han bygger upp mindre former med då jag antar att det är enklare att forma. Är det enda anledningen till att han använder både spackel och milliput? Kan vara en ekonomisk fråga också kanske då spackel borde vara billigare?

Avslutningsvis täcker han den färdiga "mastern" med silikon och fixerar med gips i 2-delad form som han sedan gjuter med Polyuretanharts eller liknande?

Nu är frågan bara om jag uppfattat allt rätt och var jag får tag på allt detta i så fall?

Således behöver jag följande:
Polyester - Biltema
Finspackel - Biltema
Milliput - var eller liknande?
Silikon - Kinn.com
Polyuretanharts - Kinn.com
Gips - Kinn.com

Last edited by Geuse : 04-19-2012 at 11:25 AM.
Geuse is offline   Reply With Quote