View Single Post
Unread 01-18-2013, 10:39 AM   #1
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Question Cosplay och färgade linser

Jag har planerat att börja använda färgade (cirkel)linser till vissa cosplays.. speciellt såna karaktärer med t ex röda, lila eller gula/guldiga ögon. Främst onaturliga färger alltså, eftersom jag tycker en karaktärs ögon märks mer om de har nån onaturlig färg och man själv har en.. naturlig. Dock kan jag även tänka mig fixa även gröna linser eftersom mina ögon är typ blågråa.

Men nu kommer jag till saken...
Hur många här använder eller har använt kosmetiska linser till cosplay? Gick ni till nån optiker innan eller körde ni egna vägen aka beställa från internet och kolla på tutorials hur man gör?

Jag har hört lite blandat att vissa säger att man ska gå och testa hos optikern först medan andra säger att det inte behövs eftersom det "bara är till cosplay" och att det är väldigt lätt att lära sig själv allt.
Var själv idag till en "glasögonsaffär" och frågade om linser och dem sa att en synundersökning med linsprovning (vad jag fattade) kostar typ 800 kr. Jag dog lite inombords... jag har verkligen inte så mycket pengar att lägga ut bara för att checka min syn (aldrig haft synproblem) och för att lära mig lägga in och ta ur linser...!! Heck, finns skitmånga väldigt bra tutorials på hur man gör det på internet och jag har läst väldigt mycket om det.. så helt dum är jag inte. Vet redan i princip hur man ska göra så det priset kändes galet för mig.. speciellt när man är en student som aldrig ens haft jobb hahah...ha.. När jag nämnde specifikt att jag har mest fokus på just onaturligt färgade linser så sa hon att dem kostar typ 700 kr att beställa... seriöst? Kostar lite över 20 dollar (utan frakt) på PinkyParadise/HoneyColor och dem vet jag är väldigt pålitliga sidor.

Alltså hjälp. Vad ska man göra egentligen? Visst jag vet att det är viktigt att skydda ens ögon och blah blah men de priserna kändes helt galna för mig, speciellt när man bara kanske använder linser en helg varannan månad...

Jag är helt lost.

*~In progress~*
Masamune Date - Sengoku Basara
Team Aqua Grunt (male) - Pokémon Ruby/Sapphire Version

*~Next con I'm attending~*
FIN-SWE-FIN DesuCruise (21-23th August 2014)
THU ???
FRI Sōji Okita (summer uniform) - Hakuōki SSL ~Sweet School Life~
SAT ---

Last edited by Blood_Sword : 01-18-2013 at 10:46 AM.
Blood_Sword is offline   Reply With Quote