View Single Post
Unread 01-31-2013, 05:07 AM   #6
Arokka
Paladin

Arokka's Avatar

Jag har använt färgade linser för en del cosplay (och också bara för att det är kul *host*) och beställde då från http://www.fargadelinser.com/index.php och fick hem dom utan problem (var dock ett par år sen). Jag valde att beställa utan styrka eftersom jag har så pass mycket synfel att det inte skulle gå att få dom färgade linserna med styrka.

Lite funderingar och att tänka på:

* Man -behöver- inte göra en synundersökning om man bara vill ha linser för en cosplay och ska ha dom ett par timmar, men det kan vara bra att göra det "bara ifall att" för att vara säker på att ens ögon mår bra.

* Linser har en 'rätt' och en 'fel' sida och sätter man i dom fel skaver det nå hiskeligt. Här är en rätt bra bild som visar hur linsen ser ut då http://imageshack.us/photo/my-images...ghtnwrong.jpg/ (vänster är 'rätt' och höger 'fel'.

* Som Kharya nämnde är det en bra idé att prova linserna innan konventet, både för att öva på att sätta in och ta ur dom (kan vara trixigt till och börja med) och för att vänja ögat. Optiker brukar ge rådet att börja med att ha linser tre-fyra timmar om dan för att sedan gradvis trappa up tim-antalet.

* Glöm inte att köpa linsvätska och ett etui till att tvätta och förvara linserna korrekt. På tal om etui/vätska: Byt alltid linsvätska i etuiet när du satt in linserna och efter att du tagit ut dom, lägg inte ner dom i vätska som haft linser i sig redan eftersom det kan göra att eventuella bakterier börjar gro.

* När du sätter in linserna kan det vara bra att göra det vid ett sbord eller liknande eftersom det annars finns en chans att man kan tappa linsen ner i t.ex. handfatet om man gör det i badrummet. Också, om du tappar linsen, lägg tillbaka den i linsvätskan en liten stund så att den kan skölja av sig ev. partiklar.

* En annan sak att tänka på är att linser har ett bäst-före datum (beror lite på vilket märke och syfte) som är på ett par månader när man öppnat dom men också i grundförpackningen, så kan vara bra att tänka på när man planerar. (Datumet står med största sannorlikhet på förpackningen man får dom i.)
Arokka is offline   Reply With Quote