Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Unread 08-01-2008, 03:55 AM   #1
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Cosplayartikeln

Tja, så har jag äntligen tagit mig samman och skrivit ned artiklen om lilla mig som publicerades i den lokala blaskan... Där är en del småfel, och den flöt ut lite över mycket annat, men i stort sett tycker jag den är helt okej! Vi snackade i över fyra timmar, och jag kastade mig in och ut ur olika kostymer för att bli fotograferad... ganska kul, faktiskt. Även om det nu inte var nödvändigt att kalla mina cosplaykaraktärer för "hjältar", låter som om jag är fem år gammal. Men, men.

Jag har tyvärr ingen scanner, så jag fick nöja mig med att ta foto av bilderna i tidningen, så dom är inte så snygga. Men det får duga! Jag lyckades med konsten att komma på framsidan både av huvuddelen och bilagan som min intervju var med i...

Nu kör vi!

Cosplayer – [Schuldig] klär ut sig till seriefigur

Från en tavla på väggen vakar Sagan om ringen-krigaren Boromir med bister uppsyn över vardagsrummet. I en låda fylld med alvöron och låtsascigaretter gräver [Schuldig] efter ett hårband. Många hjälpmedel ska till när hennes långa blonda hårsvall ska försvinna under en peruk vid förvandlingen till en fantasifigur – mangakaraktären Schuldig.
Vi befinner oss i [Schuldigs] lägenhet i Gentofte, strax norr om Köpenhamn. Bokhyllorna är belamrade med fantasy- och mangaböcker, uppslagsverk från Tolkien värld och animefilmer.
Mycket i [Schuldigs] hem påminner om dessa fantasivärldar, till och med katten Iziz (stavas egentligen Isis, men äsch) liknar en mangafigur med sina ovanligt smala, långa ben och jättelika ögon som stirrar nyfiket på besökaren från sin kudde i ett hörn.

Men det började i en lägenhet på Bäckagård i Halmstad för ungefär tjugo år sedan – med en japansk tecknad serie och en liten hobbit med luddiga fötter. [Schuldig] var sju eller åtta år när hon för första gången kom i kontakt med manga och fantasy.
- Jag är uppvuxen med danska barnprogram, och där fanns en serie i Sailor Moon-stil (japansk serie om tonårsflickor som förvandlas till superhjältar). Jag gillade sättet den var tecknad på, säger [Schuldig].
Även historien om den lille hobbiten Bilbo av JRR Tolkien blev en tidig favorit.
- Men jag var för liten för att ta reda på mer, man går ju inte in på biblioteket som sjuåring och frågar om de har något annat av samma författare.
Det skulle dröja några år till innan [Schuldig] dök in i fantasins värld på allvar. I 15-årsåldern slukade hon allting från Tolkiens värld, men under gymnasietiden hann hon inte fördjupa sig i sitt intresse, skolan tog för mycket tid.
- Jag vet inte varför jag läste natur, jag är humanist ut i fingerspetsarna.
Men hon tragglade sig igenom kemin, matten och fysiken och efter gymnasiet förkovrade hon sig i humaniora. Hon tog en fil kand i kulturkommunikation och en magisterexamen i engelska. Efter gymnasiet kom [Schuldig] också i kontakt med svenska Tolkiensällskap genom Sagan om ringen-forum på internet.
- Jag läste väldigt mycket Tolkien och kände att det här passar mig. Jag kan läsa deckare också, men jag vill inte läsa om att gå till jobbet när jag själv går dit varje dag. Som Per Gessle säger ”äta, jobba, sova, dö” – det blir för mycket vardag för mig, det är skönt att ha något annat. Så allt det här är Tolkiens fel!

Tolkiensällskapen träffas ibland för banketter, där de klär ut sig till karaktärer ur böckerna. En väninna till [Schuldig] var med i sällskapet och övertygade henne om att delta och sy sin egen kostym.
- Jag hade alltid tvåa i syslöjd och hade ingen aning om vad jag sysslade med.
De började mitt på dagen i väninnans lägenhet i Göteborg och höll på till sent på natten, men trots mycket pedagogisk hjälp från kompisen av typen ”det här är en sax, klipp med den här” var [Schuldig] inte helt nöjd med slutresultatet under de sena timmarna.
- Det var alldeles för mörkt och jag var alldeles för trött. Klänningen liknade en blå säck men jag bar den med stolthet.
Den alviskt inspirerade klänningen i blå sammet har förbättrats sedan dess med så kallade klockärmar, förlängda snäva armar (sic!) som fladdrar dramatiskt i vinden. Hon använder den fortfarande när hon åker till konvent, som sitt alias Ethril (ska vara Ethuil...), som betyder vår.
Att skaffa sig ett alias till Sagan om ringen-konvent är inte helt lätt. Ett tips är att uppfinna en egen karaktär och inte välja någon alltför välkänd, Ringens brödraskap är definitivt inte att rekommendera.
- Det kan lätt bli bråk om vem som egentligen är Legolas fru, säger [Schuldig] och skrattar.
På [Schuldigs] Sagan om ringen-forum kan det också hetta till i nördrelaterade frågor som till exempel huruvida varelsen Balrog har vingar eller ej i originalböckerna – men det är också en bra plats att hitta likasinnade och eventuellt vänner för livet.
Genom dåvarande vänninan [Rann] (numera [Schuldigs] fru) kom hon också i kontakt med manga.
- [Rann] skickade fanfiction till mig som hon trodde jag skulle gilla. Jag letade på internet och hittade tillbaka till den där stilen från dn japanska tv-serie jag såg som barn. Och kostymerna de hade – ingen kan ju klä sig så. Jag tyckte det var helt fantastiskt!
Därefter blev det många besök på Science-Fiction-bokhandeln och många animefilmer (tecknade filmer baserade på manga) beställdes på nätet.
- Men min dvdspelare i datorn var så dålig så jag fick sitta och gunga laptopen i knät för att filmerna skulle flyta, säger [Schuldig].

Manga har vuxit till en enorm företeelse i Japan sedan den dök upp på allvar efter andra världskriget.
Omkring 35 procent av allt tryckt material i Japan uppges vara manga och under 2007 omsatte marknaden 406,7 miljarder yen (närmare 23 miljarder svenska kronor).
Framför allt tänker man kanske på den typiska stora ögonen och små munnarna, men det finns en uppsjö olika teckningsstilar. Alltifrån väldigt enkla och stiliserade bilder till serier som är extremt detaljerade och verklighetstrogna.
Manga har också ett brett spektrum av genrer, alltifrån skräck till romantik och vardagsrealism. Det finns till exempel särskilda serier för hemmafruar eller temaserier om hur man blir framgångsrik inom ett företag. En annan mycket populär genre är ”Shonen-ai” eller ”Boys Love”, romantiska serier om kärlek mellan unga män.
I USA har serierna också fått stor spridning, men i Sverige är det fortfarande en rätt marginaliserad genre. Flera av de svenska mangatidningarna som lanserades för några år sedan har lagts ner och i svenska bokaffärer placeras mangan ofta ihop med barnlitteratur.

Men vad är det som gör manga så speciellt för [Schuldig] att hon vill klä ut sig till sina hjältar?
- Jag faller för karaktärerna, jag kan till viss del ha överseende med kvaliteten på historierna och det artistiska. Som till exempel serien Weiss Kreuz, den är ganska gammal och inte särskilt bra animerad.

(Fortsättning följer, posten blev för lång...)

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote

Unread 08-01-2008, 03:57 AM   #2
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

(Nästa del!)

En av figurerna i Weiss Kreuz är elakingen Schuldig som [Schuldig] har baserat en kostym på. Han är en ganska sadistisk typ med telepatiska krafter.
- Jag gillar kaxiga och halvonda karaktärer som är lite torra och sarkastiska. Det ska vara någon som jag kan relatera till, säger Linda (och nej, det är inte mitt namn – han har bara skrivit fel, men jag tyckte det var kul – och skönt att slippa skriva [Schuldig]. Fast nu gjorde jag ju det i alla fall – S).
I Sverige är det inte så vanligt med äldre cosplayers, till skillnad från i USA. [Schuldig] kan med sina 28 år ibland känna sig gammal när hon besöker konvent här hemma.
- Men många unga kommer fram och säger ”tänk om fler vuxna vågade vara lika häftiga som du!”.
[Schuldigs] lite ovanliga intresse möts ofta med skepsis från människor i hennes omgivelser.
- När jag berättar om det tittar de på en som om man hade sagt att man samlar på My Little Pony och leker med dem!
Hon har stött på många tonåringar vars föräldrar är mistänksamma till kulturen och inte låter sina barn åka på konvent. Därför har [Schuldig] gjort en hemsida (sic! Jag har översatt en) riktad till föräldrar där hon förklarar vad anime och manga går ut på. Många av deltagarna i cosplay ägnar sig också åt så kallat ”crossplay”, det vill säga att man spelar em karaktär av det motsatta könet – något som föräldrar kan ha svårt att förstå. [Schuldig] ägnar sig själv ofta åt ”crossplaying”.
- Alla som jag pratar med tror att det ligger någonting väldigt djupt bakom det, men det är bara för att jag gillar att gå i byxor...

Utanför tegelhusets fönster börjar solen titta fram över Gentofte. Tio kilo katt kommer klivande över lakanet på golvet där [Schuldig] ligger och ritar upp konturerna runt en väst. Katten Pettsson gillar att vara med under den kreativa processen, och [Schuldig] är van vid att hennes kreationer täcks av katthår.
Hon försöker ägna mycket tid åt sin hobby, och beroende på hur mycket hon har att göra kan det bli alltifrån en halvtimme till femtio timmar i veckan. Just nu har hon mycket att göra, tre kostymer från Hellsings värld måste bli klara till september, då hon och [Rann] reser till USA för att delta i konventet YaoiCon.
Konventen är de självklara höjdpunkterna för cosplayers, då får de äntligen visa upp kostymerna som de lagt ner så mycket tid på. Det finns också möjlighet att tävla i vem som har gjort den bästa kostymen och sketchtävlingar där det gäller att efterlikna sin karaktär i ord och rörelser. Och naturligtvis chansen för att gå in i karaktären – att bli någon annan för en stund.

Men hur mycket är man den andra personen?

- Till en viss gräns, om någon kommer fram och vill ta bilder får man ju posera. Men jag kan ju inte låtsas vara en 500-årig skjutglad vampyr, då skulle de nog ropa på säkerhetsvakterna och få en utslängd, skrattar [Schuldig].
- Vissa lägger till exempel rösten djupare om deras karaktär har det. Men jag väljer i alla fall att inte gå med pyttesteg om jag spelar karaktären Alucard Hellsing (sic! Ett giftemål vi inte visste om, eller? *g*). Det gäller att jag känner att jag har mycket gemensamt med karaktären, så man slipper känna sig tillgjord.
Det är i sanning en utmaning att på ett trovärdigt sätt klä ut sig till en av dessa hjältar, eftersom deras proportioner är minst sagt omänskliga. Många karaktärer är två meter långa och väger 65 kilo. Ofta har de gigantiska ögon och enorma muskler eller jättebröst.
- Att klä ut sig till Hellsing (sic! Igen) är ju egentligen världens skämt. Han är lång, smal, svarthårig, blek, man... och dessutom vampyr! Men det skiter jag i, jag gör det för att jag gillar honom.

Liten faktaruta: [Schuldig]

Ålder: 28.
Bor: Gentofte, Danmark.
Uppväxt: Bäckagård i Halmstad.
Familj: Hustrun [Rann], katterna Pettsson och Izis.
Gör: Arbetar som webbredaktör på ett sjukhus.
Lyssnar på: Allt utom jazz och rap, just nu mycket Within Temptation.
Hobbyer: Cosplay, bågskytte, ridning, böcker och musik.
Udda fakta: Tvåhänt – kan använda höger och vänster hand lika bra.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Så tar vi några bilder... ursäkta den eländiga kvaliteten...

Framsidan - fylld av Schus hår, såklart... och jag har inga kontaktlinser i, så Schu får vara grönögd (måste spara linserna till YaoiCon!) Alla brukar tro att han är grönögd ändå, så det gör kanske inte nåt. *g*

Suddig bild av Schu utanför huset...

Mig in action på golvet och i badrummet i gång med att blöta håret till perukpåsättning...

(Där är en bild på mig i min alv-klänning också, när jag tramsar mig och försöker efterlikna Galadriel när hon flippar över Ringen, men jag kan inte få ett bra foto av den...)

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)

Last edited by Schuldig_ : 08-01-2008 at 03:59 AM.
Unread 08-01-2008, 05:37 AM   #3
Rokusho
The Samurai

Rokusho's Avatar

Hoho den är ju ganska bra ^^
"The waves of history swallow everything until we all spat back out as flotsam. And then... we are gone. Great leaders full of ambition, vast armies full of aggression. They approach this island intent only on making their own history. So be it. If destiny dictates that I follow the others swallowed up, then I will go. But they will remember my name."
Rokusho is offline   Reply With Quote
Unread 08-01-2008, 08:17 AM   #4
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Ja, den duger väl! Tyckte det var lite sött med "Alucard Hellsing". *g*

Unread 08-27-2008, 01:06 PM   #5
Sushki
you know you want it ^^

Sushki's Avatar

det där underhöll mig riktigt bra, synd att inte fler skriver in sånt här ^w^ tackar för läsningen
Sushki is offline   Reply With Quote
Unread 08-27-2008, 02:01 PM   #6
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Hehe, tack själv.

Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules