Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 01-19-2009, 03:31 PM   #1
kimpakim7
Registered User

kimpakim7's Avatar

Kingdom Hearts Cosplay i sverige?

Jag har läst lite här och det verkar som en trevlig community ^^ Jag undrar bara om det finns nåt ställe i sverige man kan få tag på Kingdom Hearts Cosplay( Sora)
Är ju inte 18 så kan inte beställa själv o mamma o pappa vägrar beställa utanför sverige.

Det verkar väldigt svårt att få till så pösiga byxor själv men om det finns några bra guider på hur man syr sånt skulle jag kunna försöka >.<

~ Kimpakim7
kimpakim7 is offline   Reply With Quote

Unread 01-20-2009, 03:45 AM   #2
Rokusho
The Samurai

Rokusho's Avatar

Sykurs om du inte är bra på att sy? xP
"The waves of history swallow everything until we all spat back out as flotsam. And then... we are gone. Great leaders full of ambition, vast armies full of aggression. They approach this island intent only on making their own history. So be it. If destiny dictates that I follow the others swallowed up, then I will go. But they will remember my name."
Rokusho is offline   Reply With Quote
Unread 01-20-2009, 07:36 AM   #3
kimpakim7
Registered User

kimpakim7's Avatar

Måste ju bara hitta en sån oxå >.< Bor ju inte nån vidare stor stad :P
Unread 01-20-2009, 02:56 PM   #4
Rokusho
The Samurai

Rokusho's Avatar

ne flåt va taskigt svar där byxor är alltid svårt att sy men tips är att köpa ett par mjukisbyxor sprätta upp dem använd dem som mallar fast om du ska göra dem pösigare så får du använda mertyg på den biten där det ska vara pösigt
"The waves of history swallow everything until we all spat back out as flotsam. And then... we are gone. Great leaders full of ambition, vast armies full of aggression. They approach this island intent only on making their own history. So be it. If destiny dictates that I follow the others swallowed up, then I will go. But they will remember my name."
Unread 01-20-2009, 03:38 PM   #5
skypixel
Registered User

skypixel's Avatar

Woho! Sora cosplay for the win! ^__^
Jag har själv precis gjort klart min sora-cosplay, har bara några smådetaljer kvar så jag kanske kan komma med några tips.

Först måste jag ju fråga om du ska göra sora från KH1 eller KH2? Om du ska göra den äldre versionen så ska du tänka på att det 2 par byxor som sitter ihop, ett par mörkblå underbyxor som ska sitta ganska tajt och sedan ett par överbyxor i svart eller snarare ett par chaps eftersom det bara är två ben utan något i grenen (tänk dig chaps som cowbows brukar ha XD)

Vad tycker du ska göra:
1. Försök få tag på ett sy-mönster från BURDA på ett par pösiga byxor. Varför? Jo, burda mönster har en beskrivning på hur man ska göra, den är lätt att förstå och den är på svenska.

2. Välj tyg med omsorg, ta med dig en bild på sora in i tygaffären och försök hitta liknande färger som hans kläder har, har du svårt att se vilket material som skulle passa bra, fråga personalen i butiken!

3. Köp för mycket tyg så att du har extra om du gör fel.

4. Försök hitta någon som kan lite om sömnad, (din mamma kanske har sytt nån gång) och be henne/honom att ändra mönstret så att byxorna blir vidare (det finns inte mönster på byxor som är så vida som sora's, det måste man fixa själv)

5. Börja med innerbyxorna, följ mönstret noga och sy långsamt. Sy sedan de vidare "chapsen" precis som du sydde innerbyxorna men klipp bort grenen på byxorna.

6. Sy ihop chapsen med innerbyxorna högst upp i vid höfterna och längst ned i kanten på varje ben, sätt ett resårband/ en dragsko vid varje benslut och dra åt, vill du sedan få den rätta formen på byxorna så måste du fylla dom med något, kuddstopp eller bomull fungerar bäst!

Det är svårt men det är bara att göra fel, och göra om :'D det enda jag sytt innan min sora cosplay var en tröja till en tidigare cosplay och det var svårt att klura ut hur jag skulle göra men det fungerade till slut och det gör det säkert för dig med!
Lycka till!
skypixel is offline   Reply With Quote
Unread 01-21-2009, 04:25 AM   #6
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Quote:
Originally Posted by skypixel View Post
Det är svårt men det är bara att göra fel, och göra om :'D
Jag har ett tillägg här - använd ett billigare tyg under "gör fel-gör om" fasen, så du inte använder meter efter meter av det tyg du ska använda till kostymen. Se om du inte kan hittta gamla lakan, billiga stuvbitar eller lite grövre tyger som oftast kostar mindre, till att öva på, så du är säker när du slutligen börjar klippa i det "riktiga" tyget.

Och ta god tid på dig! Hellre för mycket tid än att stressa som en tok, då blir det inte roligt att sy, och det ska det ju helst vara.

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote
Unread 01-21-2009, 04:23 PM   #7
skypixel
Registered User

skypixel's Avatar

tack schuldig bra tips! ^__^ vill tillägga en till sak som jag glömde, använd inte ett för tunt tyg till de blå innerbyxorna, jag gjorde det och det ser bra ut men saken är att tyget så lätt går sönder och det är väldigt jobbigt att laga :'/
Unread 01-22-2009, 11:25 AM   #8
Rokusho
The Samurai

Rokusho's Avatar

Hatar att laga söndriga cosplay blir knappt aldrig bra
Unread 01-25-2009, 07:39 AM   #9
kimpakim7
Registered User

kimpakim7's Avatar

Tack så jättemycket för tipsen! Jag hade nästan tappat inspiration men tack för att ni fick mig tillbaka ^^

Både 1 & 2 lockar mig men jag gillar designen på 2:an mer. Det mesta verkar rätt lätt förutom byxorna då xD

Kan du visa lite bilder på dina delar separat så jag ser lite hur dom ser ut har lite svårt att se de på bilden xD
Unread 01-25-2009, 10:56 AM   #10
skypixel
Registered User

skypixel's Avatar

Är det svårt att se på en bild så måste du kanske titta på flera? jag jagade reda på... många referensbilder innan jag kunde bestämma mig hur sora's kläder faktiskt såg ut. Och som jag sa i en annan tråd här i forumet "titta på andra cosplayare och se hur dom har gjort, härma inte det dom har gjort utan titta på det dom inte har gjort och gör det bättre" tex har jag upptäckt att 90% av alla som cosplayar sora slarvar med skorna, 50 % struntar helt i skorna och visst kan man göra det om man vill men personligen så tycker jag det förstör om man struntar helt i skorna. Sen tycker jag personligen inte alls att sora är någon lätt cosplay men allt har ju att göra med hur nogrann man vill vara, tycker man det inte är så noga med detaljer så blir det mycket enklare. Svårast av allt tycker jag är propotionerna, de gigantiska skorna och byxorna och den i jämförelse minimala överkroppen. Rent tekniskt så var nog skorna svårast att göra tätt följt av jackan som jag inte ens blev helt nöjd med, byxorna är inte alls svåra att göra, se bara till att dom blir stora

Jag skulle lägga upp bilder om det inte var för min heldåliga kamera...men jag tror inte det skulle göra det så mycket lättare för dig, titta på riktiga referensbilder istället och titta på en liten del i taget.

jag använde dessa mest:
http://campinfinity.cs.luc.edu/Membe...en/kh2sora_pic
http://kingdomhearts.rpgplanet.games...a/art/sora.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v9...Brawl/Sora.jpg
http://www.freewebs.com/coffewithsor...Sora%20kh2.jpg
Unread 01-25-2009, 12:10 PM   #11
kimpakim7
Registered User

kimpakim7's Avatar

Okej tack ändå. Nej jag kommer nog inte vara så jättenogrann tyvärr men jag kommer ju försöka göra så bra jag kan! Och igen tack för all hjälp!
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules