Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 01-23-2009, 08:48 AM   #1
ashedview
Registered User

Tips till nybörjare?

Hejsan,
jag är en sydsvensk tjej på snart 18 år som velat börja cosplaya seriöst ett tag. ^^ Jag har surfat och läst lite extra om cosplay men jag vill ändå ha lite tips från er som har cosplayat och sytt en massa innan.
Jag tänkte börja med något lättklätt eftersom det antagligen blir lättast att göra som första cosplay, utan speciellt mycket tyg och krångel.

Karaktären jag tänkt försöka med är Yoko från Tengen Toppa Gurren Lagann, kanske göra hennes första och andra design. *kan inte fatta hur jag vågar*
Tipsa på, jag har antagligen ett år på mig.
Tack så mycket! ^__^
ashedview is offline   Reply With Quote

Unread 01-23-2009, 09:39 AM   #2
skypixel
Registered User

skypixel's Avatar

Jättekul med fler svenskar på coscom Välkommen! ^__^
Vad gäller din framtida cosplay så tycker jag det låter som om du har saker under kontroll och börjar du nu så kommer du att vara klar med din cosplay lååångt innan 2009 är slut...men, mitt första tips är: stressa inte ;P och ta en sak i taget. Vad det gäller ditt karaktärsval så är det ju sant som du säger att till en lättklädd karaktär så behövs det mindre tyg = mindre krångel att sy. Men det behöver ju inte alltid vara mindre krångel i övrigt om du förstår vad jag menar? En lättklädd karaktär är oftast svårare att gestalta och det blir viktigare med detaljerna eftersom det är vad folk tittar på. Nu menar jag inte att du borde välja en annan karaktär, inte alls, jag tycker att du är skitcool och modig som tänker cosplaya Yoko. ^_^ jag försöker bara säga att du inte borde cosplaya en lättklädd karaktär för att det är lättare, för det är det nog inte; utan du ska cosplaya en karaktär som du gillar! så gillar du Yoko, cosplaya henne!

Måste säga att jag inte sett hela TTGL och det var lääänge sedan jag såg den alls och jag har ingen större koll på karaktärena men minns jag rätt så kan nog Yoko's hår/håruppsättning och hennes skor vara det svåraste att efterlikna men behöver du hjälp är det bara att fråga här på forumet ^_^ och som jag alltid brukar säga "titta på andra cosplayare och se hur dom har gjort, härma inte det dom har gjort utan titta på det dom inte har gjort och gör det bättre" på det sättet kan du lära dig av andras misstag och jag lovar, det är mycket lättare att göra rätt när man vet vad som är fel ^_^' sen att man själv gör fel iallafall..O_o' sånt är livet ^_^'

Hoppas att du årkade läsa och att jag sa något vettigt O_o' ^___^
skypixel is offline   Reply With Quote
Unread 01-23-2009, 10:30 AM   #3
ashedview
Registered User

Tack så mycket för tipsen, alla svar är bra! XD
Och det är inga problem, tycker Yoko är störtskön det är bara att jag är fruktansvärt... blyg. XD
Ja, jag har kollat runt lite och har fått några idéer. Har också läst lite om peruker och sånt, så antagligen ska det gå bra. Och ifall jag blir klar med kostymen blir det nog ännu roligare ifall jag hinner göra en annan! ^^

Om man ska 'måla' på tyg, vilken färg rekomenderas? kan nog vara min första fråga. :]
ashedview is offline   Reply With Quote
Unread 01-23-2009, 12:46 PM   #4
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by ashedview View Post

Om man ska 'måla' på tyg, vilken färg rekomenderas? kan nog vara min första fråga. :]
Det beror på vad det är för "tyg" du ska måla på. Vet nämligen att flera "Yoko's" inte använt "tyg" utan typ... lacktyg? såntdära skinade... grejs ..'

Vanligt (typ bomull) tyg går det oftas att gå på Panduro och köpa tygfärg... btw, nu när jag tänker på det så skulle du ju kunna sy på mönstret (antar villket mönster det är xP) på det andra.

aya, kör på nått bara, man behöver inte ha cosplayat mycket/länge förut för att vara "kunnig" om allt, läs lite så hitta'ru' säkerligen nåt : D

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 01-23-2009, 04:06 PM   #5
skypixel
Registered User

skypixel's Avatar

Precis som Zabuz säger så finns det många typer av tyg och olika färger fäster på olika tyger men vill vara säker på att färgen ska fästa; fråga! Läs först på förpackningen och står det att färgen fäster på bomull så gör den det, förhoppningsvis o_O' och är du inte säker, fråga personalen i butiken där du köper färgen och där du köper tyget.

Jag är osäker på vad som skulle fungera till Yoko's kläder men om det var jag så skulle jag använda något stelare bomullstyg till skorna (eller vitt fejkläder) och något plastigare-vinylaktigt-skit-jobbigt-att-ha-på-sig-tyg till resten och det borde fungera att måla med vanlig textilfärg som du köper på panduro men, det är någ ganska svårt att få det att fästa på glattare tyg X'D

Ett annat alternativ som jag själv aldrig provat men som jag tror blir mycket snyggare är iron on transfer paper för då får du en jämn snygg yta. kolla länken nedan så vet du vad jag menar.

http://se.youtube.com/watch?v=6ni4zprvy3I
skypixel is offline   Reply With Quote
Unread 01-24-2009, 09:58 AM   #6
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Jag har använt transfer paper och jag tycker att det blivit bra resultat. Fast det beror oxå på hur tyget är. Bara man stryker tillräckligt länge så fastnar det. Jag har själv en t-shirt som klarat minst 40 tvättar, och den enda som har hänt är att glansen har försvunnit.

2012: KodachiCon, UppCon & ConFusion
Emma Frost - Marvel Comics, Shiva - FFVIII,
Rosa - FFIV & Sheryl Nome - Macross Frontier
DcastEye is offline   Reply With Quote
Unread 01-27-2009, 02:17 AM   #7
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Vad kul mer fler svenskar på coscom! Välkommen! Nu har du fått en massa bra tips redan, men jag skulle vilja tillägga: öva! Använd gamla lakan eller billiga tyger och klipp och sy och gör mönster tills du känner dig säker. På så vis lär du dig inte bara en massa; du undgår att använda en massa av det "riktiga" tyget till att lära dig och göra fel (för det gör man!) Och ha tålamod. Det tar tid att lära sig sy, så få inte panik om det inte funkar de första gångerna. Annars lycka till med kostymen, och fråga bara på om det är något som inte hänger samman.

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules