Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 06-26-2009, 06:17 PM   #1
Inuko
Registered User

Inuko's Avatar

Skulle behöva lite hjälp här. ;__;

Jag är lite ny på cosplay och sånt men älskar det redan, faktiskt så var det jag som drog med mina vänner på det, fast de inte riktigt vet mycket om eller gillar cosplay eller manga/animé så mycket. :< Och nu är det så att jag och de andra kanske ska gå på Uppcon:10, så jag tänkte bara hitta lite tyg och sånt så att jag vet vart jag ska handla sen. owo;; Men hur som helst, här några frågor.

Jag ska .. som vissa redan vet, cosplaya som Amaterasu från spelet Okami som en människo .. thingy, och då har jag valt en version från DA, och hon har en stor pensel, så att säga. Men jag vet inte vad jag ska tillverka den av, jag menar skumgummi är ju så .. så .. "studsigt"! o___o;; .. och Trä är så tungt, och inte vet jag, förbjudet på vissa konvent? Så jag undrar om ni har några tips? :3

Sen så har hon ju en klänning, med långa, fluff ärmar och sånt, och jag vet inte vilket tyg som får ett bra "fall" liksom, och jag tycker inte blänkande tyger ser så bra ut, så.. vilket sorts tyg vore bäst?

Sista frågan! Jag hittar bara en peruk med rätt frisyr än så länge, men den är inte riktigt rätt färg, den är ljusblond, så.. hur färgar man den rätt egentligen?
Inuko is offline   Reply With Quote

Unread 06-27-2009, 07:14 AM   #2
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

Man kan också använda sig av

Frigolit/Cellplast och lägga fiberglas runt det , men fiberglas är jobbigt att använda sig av.
Man kan säkert hindra annat än fiberglas att läggrunt det , som Termoplast! Går att hitta på claes ohlsson, ganska dyrt dock. men det är plast man smälter och lägger på, så får du en plast yta att måla på sedan. Rekommenderade färger är då Biltema sprayburkar och annat starkt åtsittande färger...

Wonderflex är något man kan göra under med med lite fantasi tillsammans med Friendly plastic Men måste beställas från USA. Går att hitta på cosplaysupplies.com

Iaf, för att vara ärlig har jag inte hunnit testa det här själv ännu, utan var ideer jag hade för mitt cloud svärd som aldrig blev av.

Jag vet inte alls hur den här cosplayen ser ut, en referesn bild skulle hjälpa mig att hjälpa dig, men fluff ärmar får jag direkt en känsla av att det måste vara ett lätt tyg! Annars kommer du inte kunna "fluffa" upp det, men jag har ingen aning om hur dessa fluff armar ska se ut. Jag kan kanske hjälpa dig mer ifall jag får en referensbild och kolla på

Till sista frågan så har jag lärt mig, inte av erfarenhet utan av kära vän cosplay.com och google, att det är väldigt svårt och slitosamt jobb att färga om en peruk och att det oftast inte blir så jätte bra.

Lite trådar om det
http://www.cosplay.com/showthread.php?t=154280
http://www.cosplay.com/showthread.php?t=152637

En bra tråd som besvarar de flesta frågor
http://www.cosplay.com/showthread.php?t=132516

Mina egna rekommendationer är att du hittar en peruk som du tycker är rätt färg och som du stylar själv den vägen är lättare och blir nog också snyggare, och mycket roligare!
Unread 06-28-2009, 07:16 AM   #3
Inuko
Registered User

Inuko's Avatar

Åh! Tack! >w< Vilka användbara tips~ owo Jo, jag har en bild, men jag kan inte visa dig den förrän jag kommer hem, jag är hos farfar nu och sånt. .___.;;
Unread 06-28-2009, 09:13 AM   #4
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Inuko View Post
Åh! Tack! >w< Vilka användbara tips~ owo Jo, jag har en bild, men jag kan inte visa dig den förrän jag kommer hem, jag är hos farfar nu och sånt. .___.;;

Vad bra !

Jag kan vänta hehe
Unread 07-04-2009, 11:04 AM   #5
Inuko
Registered User

Inuko's Avatar

Okej, så här är en bild från DA..

.. tror jag. .___.
http://draa.deviantart.com/art/Okami-Amaterasu-65889723

Last edited by Inuko : 07-04-2009 at 11:09 AM.
Unread 07-04-2009, 02:13 PM   #6
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Vad gäller penseln tror jag det skulle vara ganska lätt att svarva till den i trä, faktiskt (speciellt om du går i skolan och har tillgång till en träslöjdsal)! Den är inte så våldsamt stor, så tung behöver den inte bli.

Vad gäller ärmarna är det svårt att se precis hur de faller, eftersom de verkar blåsa i vinden på bilden. Om dom alltid "står ut" såsom dom gör där ska du nog inte göra dem för lätta, kanske använda någon slags interfacing (styvt tyg som man använder i kragar, ärmslag och annat för att styrka upp dom), men som sagt, lite svårt att avgöra.

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote
Unread 07-04-2009, 07:25 PM   #7
Inuko
Registered User

Inuko's Avatar

Åh! Okej, Tack! Jag ska se vad jag kan göra~
Unread 07-05-2009, 09:04 AM   #8
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Om inte annat finns det kanske fler referensbilder?

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote
Unread 07-05-2009, 11:56 AM   #9
Inuko
Registered User

Inuko's Avatar

Personen som har gjort bilden har väl en och annan bild, men bilden jag visade är nog den man ser mest på. õ.O

Men här är en chibi bild, lite olik, men man ser kläderna lite bättre, tror jag. .__.;;
http://draa.deviantart.com/art/Okami...hibi-111842356
Unread 07-24-2009, 02:51 PM   #10
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Quote:
Originally Posted by Inuko View Post
Jag ska .. som vissa redan vet, cosplaya som Amaterasu från spelet Okami som en människo .. thingy, och då har jag valt en version från DA, och hon har en stor pensel, så att säga. Men jag vet inte vad jag ska tillverka den av, jag menar skumgummi är ju så .. så .. "studsigt"! o___o;; .. och Trä är så tungt, och inte vet jag, förbjudet på vissa konvent? Så jag undrar om ni har några tips? :3
Omg~~
Amaterasu! <3
Spelade det spelet idag faktiskt. x3

Och joo, det jag ville säga var att trä inte nödvändigtvis behöver vara tungt. Jag har i träslöjden gjort två svärd (till cosplay syfte) och dom är inte alls nån tunga. ^^ (fast ena är en katana gjord till mesta del av plywood så det är inte så konstigt...)

*~In progress~*
Masamune Date - Sengoku Basara
Team Aqua Grunt (male) - Pokémon Ruby/Sapphire Version

*~Next con I'm attending~*
FIN Tracon (13-14th September 2014)
SAT Hajime Saitō - Hakuōki: Shinsengumi Kitan
SUN Ryūnosuke Ibuki - Hakuōki: Shinsengumi Kitan
Blood_Sword is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules