Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 10-28-2011, 08:59 AM   #1
Fantasy dining
Registered User

Smile Hur börjar man egentligen?

Okej, så hur börjar man med cosplay på egen hand egentligen?. Väljer ut vilken karaktär man vill vara? Syr eller köper en kostym? Tar reda på all information om sin karaktär? Sen då? Hur gör man för att bli en del av cosplay på riktigt?

Fantasy Dining
Fantasy dining is offline   Reply With Quote

Unread 10-28-2011, 10:44 AM   #2
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fantasy dining View Post
Okej, så hur börjar man med cosplay på egen hand egentligen?. Väljer ut vilken karaktär man vill vara? Syr eller köper en kostym? Tar reda på all information om sin karaktär? Sen då? Hur gör man för att bli en del av cosplay på riktigt?
Tror att det finns lika många olika sett att se på cosplay som det finns cosplayers. Men så här brukar jag göra i alla fall.

Jag brukar börjar med att välja ut en karaktär som jag gillar, ... eller ibland har det varit för att kläderna varit snygga och jag velat ha dom själv. Men jag försöker i alla fall hitta någon som jag trivs med att vara klädd som. Jag hittar karaktärer på olika sätt, läser manga, ser anime, blir rekommenderad eller bara råkar se en random bild där jag bara måste ha de kläderna xD.

Sen börjar jag med att leta bilder som jag kan börja basera mitt syende på. Ja, jag syr det mesta själv. Bilderna är också bra för att leta poser i. Olika wikis brukar vara bra när man ska hitta referenser.

När väl cosplayn är färdigsydd och man känner sig redo brukar jag leta reda på lämpligt konvent där man kan vara och ja, cosplaya. (Stämmer oftast inte, då jag brukar stressy ihop min cosplay natten innan konventet).

Och ja, cosplaya. Det kan vara allt från att bara klä ut sig till att leva in sig i karaktären. Jag brukar försöka hamna lite i mitten med att vara mig själv men gärna ta några karatäriska uttryck och kroppspråk från karaktären. Som Odette från Svanprinsessan gick jag bland annat runt och försökte se lite prinsessaktig ut, lyfte på kjolen när jag neg och tog alldels för mycket insperation från Disneys Förtrollad.

Hoppas att jag rådde ut några frågetecken och inte gjorde det värre

2012: KodachiCon, UppCon & ConFusion
Emma Frost - Marvel Comics, Shiva - FFVIII,
Rosa - FFIV & Sheryl Nome - Macross Frontier
DcastEye is offline   Reply With Quote
Unread 10-28-2011, 11:25 AM   #3
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Ööh, hur man går till väga är nog väldigt individuellt, men för mig går de' typ så här:

Jag börjar med att bestämma vem jag vill cosplaya. Tumregeln är att det ska vara någon karaktär som jag gillar på något vis, annars är det ju inte lika kul helt enkelt. Sen brukar jag också tänka på om jag har erfarenhet nog att kunna sy sagd karaktärs kläder och framförallt om jag kan tänka mig själv att gå i den klädnaden.
Om svaret är "ja" på alla tre frågor så har jag en lämplig kandidat att cosplaya som.

Efter att jag har valt min karaktär (som jag förmodligen hittat via någon anime/manga/tv-spel jag bekantat mig med) börjar jag att djupdyka i internets alla hörn efter referensbilder på karaktären och framförallt bilder på klädnaden från olika vinklar. Helst officiella och inte fanart. Man kan också undersöka karaktärens personlighet, röst, hur han/hon går och sånt också om man vill verkligen leva sig in i rollen senare.

När jag sedan känner att jag har referenser tillräckligt för att kunna sy cosplayn, då bara... ja... syr jag den. xD Har karaktären accessoarer och vapen och grejer brukar jag göra dessa också, det är ju ett extra 'omph' om man har grymma props att visa upp. + Blir lättare att posera för foton.

Och ja, när cosplayn är klar så börjar jag planera ut på vilket konvent jag ska debutera den i. Är smart att tänka på under vilket tid av året konventet infaller också så att man inte går i nån bikinicosplay till ett vinterkonvent. xD Eller gör som jag och kör fyra lager kimonon på ett sommarkonvent, åh gud... värmen...
När konventet är valt så äre bara att PEPPA och när konventshelgen är över en så cosplayar man och har helt förbaskat kul helt enkelt!

Hoppas det där hjälpte, har du mer frågor så bara fråga!

*~In progress~*
Masamune Date - Sengoku Basara
Team Aqua Grunt (male) - Pokémon Ruby/Sapphire Version

*~Next con I'm attending~*
FIN Tracon (13-14th September 2014)
SAT Hajime Saitō - Hakuōki: Shinsengumi Kitan
SUN Ryūnosuke Ibuki - Hakuōki: Shinsengumi Kitan
Blood_Sword is offline   Reply With Quote
Unread 10-28-2011, 11:51 AM   #4
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Jag är inte lika erfaren som de flesta här, men så här arbetar jag:

Jag väljer en karaktär jag tycker om och som jag känner att jag vill cosplaya. Eller snarare, karaktären väljer sig själv, det har liksom varit självklart vilka kararktärer jag ska göra. Har en karaktär sått ett frö i min hjärna så sitter den där sen. För mig är det viktigt att jag brinner för karaktären, jag kommer ju att spendera många månader tillsammans med den.

När karaktären är vald ger jag mig ut på jakt efter referenser. Ju fler desto bättre, men jag ser till att referenserna är för rätt version av karaktären, och att alla är the real del (ej fanart). Jag söker efter referenser för både poser, detaljer, material, ögonfärg, varje enskilt klädesplagg osv. Det är svårt att få med allt i samma bild. Referenserna använder jag sedan som målbild, jag återkommer ständigt till referenserna för att se till att allt är precis som det ska.

När jag har en stor samling referenser brukar jag detaljstudera dem. Jag skriver ner allt jag kan se. Allt. Från färger och material, till proportioner och hur skorna är snörade. Ju mer jag vet om dräkten, desto bättre.

Utifrån detta skapar jag en lista på allt som måste göras, vad som måste köpas (och vart jag får tag på det), vad jag måste lära mig och i vilken ordning jag bör göra allt. (Kom ihåg att om man beställer något över Internet så tar det ett par dagar/veckor innan man får grejerna).

Nu är jag äntligen klar med research. Detta tar runt en månad för mig. (Beroende på hur mycket ledig tid jag kan få från skolan).

När det kommer till själva tillverkningen så brukar jag gå inifrån och ut. Jag börjar med den generella kroppsformen. Hur ser karaktären ut utan kläder? (Ja, efter all research bör man veta det). Vad kan jag göra för att få så snarlik kropp som möjligt. Det är sällan möjligt att få samma kropp som karaktären. Jag är till exempel för lång för inprincip alla karaktärer som finns, och det är fiktionella karaktärer vi pratar om, de har i nästan alla fall omänskliga proportioner. Men man kan i alla fall se om man kan göra något. Till exempel börja på gym om karaktären är mer muskulös.

Sedan gör jag allt som sitter direkt mot huden, så som underkläder, tighta underställ och annat. Därefter fortsätter jag utåt med resten av kläderna.

När kläderna är klara ger jag mig på detaljer, accessoarer och peruk.

Vad gäller hur man gör saker så finns det EN sida som löser alla problem:
Google

När jag ser att cosplayen börjar bli klar så ser jag om jag kan hitta ett konvent att bära den på. Det är också nice att prova den ett par gånger (t.ex. på photoshoots) innan själva konventet.
Pantzar is offline   Reply With Quote
Unread 10-30-2011, 12:17 PM   #5
Fantasy dining
Registered User

Tack så jätte mycket för alla bra svar jag fått på detta. Jag är riktigt sugen på att börja min cosplay debut så snart som möjligt! Va roligt att det finns så många som håller på med detta(trodde jag var ensam i hela Sverige) men så verkar det ju verkligen inte vara!!!
Fantasy dining is offline   Reply With Quote
Unread 11-01-2011, 09:27 AM   #6
KratosAurion28
Registered User

KratosAurion28's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fantasy dining View Post
Tack så jätte mycket för alla bra svar jag fått på detta. Jag är riktigt sugen på att börja min cosplay debut så snart som möjligt! Va roligt att det finns så många som håller på med detta(trodde jag var ensam i hela Sverige) men så verkar det ju verkligen inte vara!!!
Ensam? Pfft xD

Nä men, tänkte bara betona (vad jag tycker är viktigt) är att tänk på att ta en karaktär som du gillar på nått sätt (extra bra om du har känt karaktären en längre stund, och verkligen brinner för den som Pantzar skrev) och att den har kläder du skulle trivas i. Inte roligt om man känner sig obekväm i kläderna. Själv går jag likadant till väga som Blood, och jag liksom de andra rekommenderar att man utgår från officiella bilder och inte fan arts.

In progress:
The Legend of Zelda: A Link to the Past - Link

Next con: Tracon 9 (13-14/9 - 2014) Tampere, Finland
SAT - Keisuke Sannan (Hakuouki: Shinsengumi Kitan)
SUN - Suit!Levi (Attack on Titan)

Last edited by KratosAurion28 : 11-01-2011 at 09:34 AM.
KratosAurion28 is offline   Reply With Quote
Unread 11-06-2011, 10:40 AM   #7
MissAngie
My dreams are my wings.

Gör nog som det flesta här.. är inte expert men..
Välja nån karatkär jman tycker om och liksom verkligen brinner för att göra xD Oftast anime/manga/webcomic/spel. Kanske nån tv-serie? Behöver just nt vara ifrån nån manga. O.o
Sen leta jag upp referens bilder hur flera deso bättre blir det, kolla ja hur andra ha gjort kanske vapen tex eller så osv osv...leta inspiration så.
Och då jag försöka köpa tyg så leta jag alltid efter de som likna färgerna på karaktärernas klädsel som möjligt men ja man gör väl även sin egen varianter av nån karaktärs dräkt. För att göra den mera unik ^^

Sen kan man ha photoshoot och lägga upp bilderna på tex nån cosplaysida eller typ ha med just den cosplayen på ett con. Kanske cosplayträff? man kan ju oxå försöka leva in i rollen som karatkären man är men asså bara man har kul och det är en cosplay man verkligen gillar att ha. But yeah ska sluta babbla nu. XD

Angie out~ 8D
MissAngie is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules