Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 03-16-2012, 02:54 PM   #1
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Craftfoam eller Glasfiber?

Kära medcosplayare, jag behöver hjälp med att fatta ett beslut.

Craftfoam eller Glasfiber?

För mitt nästa cosplayprojekt behöver jag bygga mig en väldigt speciell och karaktäristik hjälm. I källmaterialet är den hård, och ger ett hårdplast-liknande ljud ifrån sig när bäraren t.ex. slänger den i marken. Den har även mekaniska delar som jag gärna vill bygga in (del av visiret ska gå att öppna, och hela hjälmen ska gå att "öppna" och "stänga" mekaniskt).
Det är i alla fall dröm-målbilden.

Jag har gjort en del research och funnit att det finns två vägar att gå. Antingen bygger jag den i craftfoam (+ wonderflex), eller så bygger jag den i glasfiber. I vilket fall som helst har jag ingen tidigare erfarenhet, och jag kan verkligen inte bestämma mig.

Fördelarna jag hittat med glasfiber är att, om jag använder det på rätt sätt så får hjälmen rätt eftertraktad hårdhet, och det ger inga skarvar. Nackdelarna är att det innebär en viss hälsorisk, och att jag behöver en bas att utgå ifrån. En bas som jag inte riktigt vet hur jag ska göra.

Fördelen med craftfoam är att det är ett material som känns mer intuitivt att arbeta med. Nackdelarna är att det kanske inte blir tillräckligt hårt(?, wonderflex?), och att det kanske blir skarvar(?).

Hjälp mig välja, och motivera varför.
Pantzar is offline   Reply With Quote

Unread 03-16-2012, 03:17 PM   #2
HoshiSeven
dreamoforange

HoshiSeven's Avatar

The Hero Tutorials har olika sätt att bygga cosplay med, och en av sätten är craftfoam. Jag här även tittat på ett äv de andra sätten där de använder glasfiberväv och resin, och den verkar inte vara hälsofarlig, eftersom han använder den inomhus.

Jag skulle testa craftfoam som bas, och ha resin utanpå och inuti, då blir det extra starkt och hållbart, och låter dessutom hårt när man knackar på den. Om det blir skarvar i skummet (vilket det inte blir or man är van och vet vad man gör), kan man alltid använda något lätt spackel och slipa jämt.
The Handmaid (Homestuck)
Lady Deadpool ?

Kpop meetup
Nana (Orange Caramel) Lipstick version. 5%

Kawaiicon:03
Lady Deadpool 20%
HoshiSeven is offline   Reply With Quote
Unread 03-16-2012, 03:29 PM   #3
creaton
mtv cribs: rapture

creaton's Avatar

Quote:
Originally Posted by HoshiSeven View Post
The Hero Tutorials ...använder glasfiberväv och resin, och den verkar inte vara hälsofarlig, eftersom han använder den inomhus......
Det ÄR hälsofarligt. Men går fint att jobba med bara man har en bra skyddsmask och eventuella skyddsglasögon. Glasfiber är alltså helt okej, bara man använder rätt skyddsutrustning.
creaton is offline   Reply With Quote
Unread 03-18-2012, 07:13 AM   #4
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Har beslutat mig för att köra på glasfiber.
Då kommer nästa fråga: var får jag tag på rätt saker?

Enligt "The Hero Tutorials", som HoshiSeven länkade till, bör jag använda:
- Smooth-Cast 321 (Liquid Plastic), Part A and B
- Spray Adhesive (Spray-lim?)
- "Bondo" (vilket jag tog reda på är en tillverkare, inte en produkt, så jag gissar på att de menar 'Bondo - Body Filler', till detta användes någon slags härdare)
- en massa andra saker, men de tror jag att jag vet vart jag kan få tag på.

Var kan jag få tag på detta i Sverige? Och om det inte finns, vad är den svenska motsvarigheten?
Pantzar is offline   Reply With Quote
Unread 03-18-2012, 10:01 AM   #5
creaton
mtv cribs: rapture

creaton's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pantzar View Post
Har beslutat mig för att köra på glasfiber.
Då kommer nästa fråga: var får jag tag på rätt saker?

Enligt "The Hero Tutorials", som HoshiSeven länkade till, bör jag använda:
- Smooth-Cast 321 (Liquid Plastic), Part A and B
- Spray Adhesive (Spray-lim?)
- "Bondo" (vilket jag tog reda på är en tillverkare, inte en produkt, så jag gissar på att de menar 'Bondo - Body Filler', till detta användes någon slags härdare)
- en massa andra saker, men de tror jag att jag vet vart jag kan få tag på.

Var kan jag få tag på detta i Sverige? Och om det inte finns, vad är den svenska motsvarigheten?
Bondo är spackel, köp vanligt bil eller finspackel på biltema 100 och härdarde 30 spänn.
creaton is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules