Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 02-25-2013, 05:45 PM   #1
44tim44
Sewing Newb.

44tim44's Avatar

Hur lätt känns man igen?

Tjena,
Ore no Cosplay-nakamatachi!

Jag har en liten fundering inför mina framtida cosplays.

Minst två av mina favoritkaraktärer i Anime har väldigt... ska man säga ooriginella kläder eller byter ständigt mellan vanliga kläder. (Light från Death Note och Isaac från Baccano)

Light är väl den av de två som är lättare att känna igen, då man kan sminka till sig en ordentlig "inte-sovit-på-3-veckor-ögon-skugga" så man ser lite skurkaktig ut, men min största fundering låg kring Isaac.

Eftersom jag inte har en fellow cosplayar-tjej som kan ta upp rollen som Miria, funderar jag på om det ens skulle gå att känna igen mig som Isaac. Självklart lär ju nån som gillar serien känna igen en om man spelar honom bra, men, på något vis känns det som det är lätt att bli missad, om ni förstår vad jag menar.

Vad är era erfarenheter och tankar kring cosplays, där du inte riktigt står ut/karaktären inte har en lättigenkännlig design?

-Upcoming Cosplays-
N/A : Surfer Singed (LoL), TK (Angel Beats), Light (Death Note), Isaac (Baccano)
44tim44 is offline   Reply With Quote

Unread 02-27-2013, 01:51 PM   #2
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Jag vill påstå att det är lätt att missa folk som cosplayar i vanliga kläder. Har många gånger stått där själv med polare som förklarat för mig att "den där kommer från _________" och jag själv står med "oh...cosplay? ._." i uttrycket.

Dock om du har några hardcore fans så kan de kanske känna igen dig. Problemet för min del med "vanliga" cosplays, att faktiskt se dom... Alltså, jag flänger runt med blicken (de få gånger jag faktiskt kan se saker...*host*) och ögonen fastnar oftast på de som är färgstarka (har massa färger i håret, klär sig annorlunda, har något som sticker ut) eller har en riktigt fet cosplay som fångar min uppmärksamhet. På så sätt missar jag garanterat många normalklädda cosplays.
Dock med det sagt så tycker jag du ska göra de du vill.

Master of The Edit button.

http://grim---reaper.deviantart.com/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 02-27-2013, 04:55 PM   #3
44tim44
Sewing Newb.

44tim44's Avatar

Jo, jag förstår precis vad du menar.
Jag är på samma sätt, det är ju de färgstarka och häftiga kläderna/håret som drar till sig ens blick.
Det är därför jag är lite smått kluven, huruvida jag ska satsa på karaktärer som inte är så normalklädda. Men om jag t.ex. får reda på att det blir en Baccano meet-up, så man kan fotas som grupp, är det ju kul att ha en cosplay, även om man inte blir uppmärksammad utanför meet-en, så jag får väl satsa på den cosplay som passar bra till det konventet helt enkelt.

-Upcoming Cosplays-
N/A : Surfer Singed (LoL), TK (Angel Beats), Light (Death Note), Isaac (Baccano)
Unread 03-02-2013, 11:54 PM   #4
Ink
We're all mad here!

Ink's Avatar

Man kan ju ta med sig någon slags prop som gör att man sticker ut mer. Som Light, ge honom en Death Note och kanske ett äpple? Då är det ju lättare för folk att tänka "... åh, vänta, NU ser jag vem det är!"
And the mome raths outgrabe."
Ink is offline   Reply With Quote
Unread 03-13-2013, 03:02 PM   #5
Meaier
Registered User

Meaier's Avatar

Nu är det så att jag har faktiskt cosplayat Isaac, men min kompis som Miria.
Vi körde opening veritionen, pumpa, jultomte och låda med choklad, varav en stor chokladkaka som det stod baccano på.
Det var på fredagen på confusion vi hade dem, vi kom på eftermiddagen. Minns inte 100% men ca 1 st kom fram för de kände igen oss, några till kände igen oss när vi pratat med dem en stund och förklarat eller när de såg chokladen.

Men det beror mycket på vilket konvent, stortkonvent = större chans att bli igenkända.
Om du tex kör Tåg varianten tror jag också det är större ingenkänelsefaktor än flashback outfiten. Som sagt, om du står ut mer lägger fler märke till dig och då är det större chans att de känner igen dig.
Men speciellt om du kör in-charakter tror jag nog att det kan dra till sig ingenkänlighet. Det ville jag försöka med men mådde inte 100% den dagen så det gick inte så bra. :P

Och försök att få till en bra peruk och polisonger. Det ger honom karaktär.

Till Light så, många använder skoluniformen eftersom den känns igen, annars, som sagt, Death note, äpplen.
Meaier is offline   Reply With Quote
Unread 03-30-2013, 12:37 PM   #6
44tim44
Sewing Newb.

44tim44's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meaier View Post
Nu är det så att jag har faktiskt cosplayat Isaac, men min kompis som Miria.
Vi körde opening veritionen, pumpa, jultomte och låda med choklad, varav en stor chokladkaka som det stod baccano på.
Det var på fredagen på confusion vi hade dem, vi kom på eftermiddagen. Minns inte 100% men ca 1 st kom fram för de kände igen oss, några till kände igen oss när vi pratat med dem en stund och förklarat eller när de såg chokladen.

Men det beror mycket på vilket konvent, stortkonvent = större chans att bli igenkända.
Om du tex kör Tåg varianten tror jag också det är större ingenkänelsefaktor än flashback outfiten. Som sagt, om du står ut mer lägger fler märke till dig och då är det större chans att de känner igen dig.
Men speciellt om du kör in-charakter tror jag nog att det kan dra till sig ingenkänlighet. Det ville jag försöka med men mådde inte 100% den dagen så det gick inte så bra. :P

Och försök att få till en bra peruk och polisonger. Det ger honom karaktär.

Till Light så, många använder skoluniformen eftersom den känns igen, annars, som sagt, Death note, äpplen.
Ah, mycket intressant info här.
Härligt att se andra Baccano fans.
Jag får se till att försöka dra med mig en Miria också, så är det nog större chans för igenkänning iallafall.
Och det är ingen fara.
Det finns en anledning att jag kallas Polisong-Jesus på min skola ;D

-Upcoming Cosplays-
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules