Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools
Unread 10-22-2014, 01:20 AM   #1
Sutamiru
Registered User

Sutamiru's Avatar

Vattenfärg på kläder

Det här kanske låter som en löjlig fråga, men jag har i stort sett ingen kunskap alls om färg. Det jag undrar är om man kan använda vattenfärg på textil om man inte har någonting annat lättillgängligt.

I det här fallet handlar det om röd färg på en svart väst. Det jag är ute efter är att färgen ska hålla, åtminstone under den första användningen. Att det inte går att tvätta bort gör ingenting; och att färgen försvinner i tvätten är irrelevant, för jag kommer inte att tvätta den heller. Det största problemet med vatten skulle väl vara att mitt paraply är trasigt.

Att lite av färgen försvinner innan eller under användning är inte heller ett så stort problem, men huvudsaken är att inte hälften försvinner innan man har satt på sig dräkten.
Sutamiru is offline   Reply With Quote

Unread 10-22-2014, 02:31 PM   #2
Mierin
Registered User

Mierin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sutamiru View Post
Det här kanske låter som en löjlig fråga, men jag har i stort sett ingen kunskap alls om färg. Det jag undrar är om man kan använda vattenfärg på textil om man inte har någonting annat lättillgängligt.

I det här fallet handlar det om röd färg på en svart väst. Det jag är ute efter är att färgen ska hålla, åtminstone under den första användningen. Att det inte går att tvätta bort gör ingenting; och att färgen försvinner i tvätten är irrelevant, för jag kommer inte att tvätta den heller. Det största problemet med vatten skulle väl vara att mitt paraply är trasigt.

Att lite av färgen försvinner innan eller under användning är inte heller ett så stort problem, men huvudsaken är att inte hälften försvinner innan man har satt på sig dräkten.
Jag vet egentligen inte heller något om att måla på tyg, men spontant känns det som att det borde finnas bättre alternativ än vattenfärg. Det finns väl, så vitt jag vet, anpassade tygfärger? Fast då beror det väl kanske på vilka möjligheter man har att få tag på det, det finns kanske inte i alla butiker.

Men det är väl bara att ta en bit spilltyg eller något gammal lakan eller nåt och se om vattenfärgen fastnar? Dock känns det som att vattenfärgen kanske inte är "stark" nog att synas så värst mycket om färgen på tyget är mörkare. Nåja, jag vet som sagt inte så mycket mer än du om färg, jag föreslår att du provar och ser vad som händer ^^
Mierin is offline   Reply With Quote
Unread 10-23-2014, 12:39 AM   #3
Sutamiru
Registered User

Sutamiru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mierin View Post
Jag vet egentligen inte heller något om att måla på tyg, men spontant känns det som att det borde finnas bättre alternativ än vattenfärg. Det finns väl, så vitt jag vet, anpassade tygfärger? Fast då beror det väl kanske på vilka möjligheter man har att få tag på det, det finns kanske inte i alla butiker.

Men det är väl bara att ta en bit spilltyg eller något gammal lakan eller nåt och se om vattenfärgen fastnar? Dock känns det som att vattenfärgen kanske inte är "stark" nog att synas så värst mycket om färgen på tyget är mörkare. Nåja, jag vet som sagt inte så mycket mer än du om färg, jag föreslår att du provar och ser vad som händer ^^
Färgen fastnade, men syntes knappt på det svarta tyget. Men jag tog istället och målade en liten vit tygbit som jag ska sy på senare. Det blev lite mörkare färg än planerat, men sitter definitivt (Färgen är lika tydlig på den sidan jag inte målade.).
Sutamiru is offline   Reply With Quote
Unread 10-29-2014, 08:28 PM   #4
MissAngie
My dreams are my wings.

Ärligt talat så får du istället använda tygfärger för bästa resultat ( du kan hitta det billigt på panduro) sen stryka plagget så håller färgen så skulle jag gjort. Te ska också vara bra om man vill ha det i nån nyans.. Eller så tar du en röd tyg bit och syr fast det på västen!

Next cosplays will be working on :
.:Sailor Saturn | 40%
.:Anthy Himemiya - Utena revolutionary girl | 75 %
"Dreams are hopeless aspirations.
In hopes of comin' true
Believe in yourself
The rest is up to me and you" - Waterfalls, TLC. -
MissAngie is offline   Reply With Quote
Unread 01-01-2015, 01:16 PM   #5
creaton
mtv cribs: rapture

creaton's Avatar

Kör inte plagget i tvättmaskinen med andra plagg, det kommer nog förmodligen färga av sig :P
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools

Posting Rules