Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 01-16-2012, 01:47 PM   #1
ariizu
Registered User

ariizu's Avatar

Smile hjälp med stor props

hej hej jag skulle vilja ha hjälp med ett storts svärd/motorsåg
bild referens: http://www.flickr.com/photos/7446864...n/photostream/

i verkligheten skulle det bli 180cm långt och lite jobbigt att transportera från göteborg till uppsala som jag tänkt
finns ett sträck i mitten av egen vig ca 90cm så jag tänkte att man på något sätt skulle kunna ha det i två delar o sen sätta ihop det...någon som har någon erfarenhet med sådana konstruktioner? hittar inget på nätet.

Min andra fråga är om piggarna som är motorsågsdelen hur skulle jag kunna göra dom? månste vara hållbara och får inte vara skarpa etc då beslagtar polisen/uppcon personalen den

tacksam för svar då uppcon inte är långt ifrån
ariizu is offline   Reply With Quote

Unread 01-16-2012, 02:41 PM   #2
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Såvida jag inte har missat något så är ju UppCon iaf. OK med "skarpa" saker. Har de varit tidigare iallafall. Om du läst om något sådant så lär det väl ha handlat om skarpslipade vapen.

Iaf: lera
Avancerat: gjut dom

Dela vapnet: Gör bara klingan löstagbar? Sätt typ 3 skruvar rakt igenom "bladet" och... vafan det nu är som går ut en del på klingdelen.

Master of The Edit button.

http://grim---reaper.deviantart.com/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 01-16-2012, 03:01 PM   #3
ariizu
Registered User

ariizu's Avatar

zabuz: vad för lera borde/skulle jag då använda? gjuta dom blir lite svårt det är min första cosplay ffs XD
dom måste hålla för att det är 36st*2sidor ''skarpa'' piggar och 17st*2sidor ''brutna/böjda'' piggar

löstagbar klinga...ja vad skulle då vara bra material för att sätta 3 skrivar igenom? isoleringsskum? det får inte vara tungt ju då jag är ingen tyngdlyftare :P

Last edited by ariizu : 01-16-2012 at 03:10 PM.
Unread 01-16-2012, 03:15 PM   #4
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Ang. "piggarna". Om du vill ha dem mjuka och säkra så kan du gjuta dem i färgat latex. Skulle i alla fall jag gjort.
Pantzar is offline   Reply With Quote
Unread 01-17-2012, 08:13 AM   #5
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by ariizu View Post
zabuz: vad för lera borde/skulle jag då använda? gjuta dom blir lite svårt det är min första cosplay ffs XD
dom måste hålla för att det är 36st*2sidor ''skarpa'' piggar och 17st*2sidor ''brutna/böjda'' piggar

löstagbar klinga...ja vad skulle då vara bra material för att sätta 3 skrivar igenom? isoleringsskum? det får inte vara tungt ju då jag är ingen tyngdlyftare :P
Tjáa... Jag gillar att använda papperslera till mina masker, men du skulle kunna använda sculpey. Sculpeyn härdar du i ugn medans papperslera torkar. Börjar pappersleran bli torr är det bara att blöta den lite. Efter du gjort en spik skulle du kunna göra en form runt den i lera så du kan "massproducera" dom i lera sedan, så slipper du göra alla 1 & 1.

Förstår jag också att du kanske inte vill börja hålla på så "avancerat" på en gång. Kör på och pröva dig fram lite : D

Klingan skulle du kunna göra i antingen frigolit (rosa eller blå) eller kartong. Du skulle kunna ha fogskum emellan kartongen. Eller så kör du fogskum på en pinne och... jah, jag får inte riktigt fram bilderna i mitt huvud här...
Just den döljda delen skulle du kunna polyestra så den håller bättre om du använder frigolit...

Jah, oavsett så har du en hel del alternativ. Googla runt lite och kika på massiva svärd så kan du nog få lite idéer om hur folk gjort med handtag>skitstor klinga.

Master of The Edit button.

http://grim---reaper.deviantart.com/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 01-20-2012, 02:16 PM   #6
ariizu
Registered User

ariizu's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pantzar View Post
Ang. "piggarna". Om du vill ha dem mjuka och säkra så kan du gjuta dem i färgat latex. Skulle i alla fall jag gjort.
färgat latex låter lite nice, det kanske inte skulle gå sånder så lätt under transporten heller :3 vet du var man kan köpa något sånt som inte kostar en förmögenhet? ^^''
Unread 01-20-2012, 05:05 PM   #7
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Quote:
Originally Posted by ariizu View Post
färgat latex låter lite nice, det kanske inte skulle gå sånder så lätt under transporten heller :3 vet du var man kan köpa något sånt som inte kostar en förmögenhet? ^^''
Panduro säljer formgummi, vilket är i stort sätt samma sak.
Formgummi 1 Liter
Formgummi 250 ml
De säljer även färg:
Akrylfärg

Om du vill ha riktigt latex så känner jag bara till ett ställe (finns säkerligen fler):
Svarta Katten (femte produkten uppifrån)
Pantzar is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules