Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools
Unread 06-06-2011, 04:12 PM   #1
Aqua Bunny
Registered User

Aqua Bunny's Avatar

Smile Frågor om Cosplay i Sverige

Tja, jag är typ ny-intresserad av cosplay.
Dock känner jag inga cosplayare som jag kan få info ifrån.
Därför har jag några frågor till er, pros!

1. Är det meningen att man ska sy och tillverka kostymerna själv eller köper man dom eller går man till en skräddare?
2. Hur mycket brukar det kosta, ifall jag syr en egen kostym? (Verkar uber svår att göra egen)
3. Finns det någon 'official site' för svensk cosplay?
4. Kommer det någon cosplay event till Stockholm inom närmaste tiden? (2011 Sommar)
5. Och vad brukar man göra på cosplay events? Är det bara att ta bilder på folk?
6. Vem är det som anordnar cosplay events i Stockholm? (Ifall det finns några)
7. Finns det något annat som jag borde veta ifall jag vill börja cosplaya?

<3
Aqua Bunny is offline   Reply With Quote

Unread 06-07-2011, 03:42 AM   #2
Zechra
Warning: Do not feed.

Zechra's Avatar

För det första; wooh, välkommen, alltid roligt att se nya människor!

1. Vilket som går bra, det finna både privata commissioners som du kan hitta t.ex. här via cosplay.com, eller hemsidor som säljer färdiga dräkter. Jag skulle dock rekommendera att om du planerar på att köpa en cosplay, kolla noga upp reviews på försäljaren så att du inte får något skräp. Om du vill tävla i en cosplaytävling så måste du dock ha gjort din cosplay själv.

2. Det beror ju helt på vad du vill göra för något, om du behöver mer udda material eller dyrare tyger. Jag tror min Songstress Yuna gick under 500 kr allt som allt, men då kostade tygfärgen en slant också (tullavgifter och frakt borträknat). Du kan börja med något lite lättare, mycket sy-kunskaper kommer längst vägen och om du kör fast så finns ju handböcker på bibliotek eller bokhandlar, eller trevliga människor som här på cosplay.com som kan ge tips och råd. De flesta cosplayare jag har mött har varit enormt glada att dela med sig av sina tekniker och tillvägagångssätt.

3. I have no idea, tror de flesta håller till här, eller på Uppcon/Närcon forumena? Eller? Jag är så dålig på hemsidor.

4. Vad jag vet så har de bara en cosplay bal planerad den 29 juli. http://www.facebook.com/event.php?eid=163056097058160

5. Skulle säga att umgås och ha roligt med varandra är vad vi gör.

6. Det är väl den som känner sig manad?

7. Ha roligt. Ta det inte alltför seriöst, det är ju trots allt en hobby (Om man nu inte råkar arbeta som skräddare I guess). Och försök ditt bästa så.

"Never steal a Square Enix boy's hair gel, people will get hurt!"
Zechra is offline   Reply With Quote
Unread 06-08-2011, 06:36 AM   #3
Nerfherder
Puu! - Mokona

Nerfherder's Avatar

Cosplay kan man ju lägga på vilken nivå som helst. Ju mer seriöst man gör det ju mer kostar det generellt sett och en avancerad cosplay med peruk, skor, flera klädesplagg och någon bit rustning eller något vapen landar alltid på minst 1000-1500kr. Däremot när man har färger, lite tyger och lite allt möjligt material/verktyg hemma blir det billigare. Man kommer dock nästan aldrig undan att köpa en ny peruk, ifall man inte satsar på en cosplay med liknande hår.

Ju mer casual man gör det ju mer smälter man in. Med "casual" menar jag att man gör en billigare, lättare eller naturligare tolkning av en karaktär. Man kanske inte gör en hel pikachudräkt som täcker hela kroppen utan man kanske har svans, öron och sen ett tema på kläderna som passar hyffsat.

Själva konventen är ju myspys och man väljer ju precis vad man vill göra. En av fördelarna med cosplay är ju att du i cosplay kan gå fram till vem som helst och bara starta ett naturligt samtal. Är det dessutom en cosplayer sitter ni i samma båt och har massvis att prata om eftersom det är en så speciell hobby. Cosplayar man från samma serie har man ett rejält gemensamt intresse. Hur socialt och roligt som helst

Har genom cosplay fått betydligt fler vänner och många av dessa är folk jag träffar på helger och på andra evenemang. Cosplaytävlingen är också ett utmärkt ställe att träffa folk. När taikodrummorna dånar och publiken tjuter och gruppen med cosplayare vet att vi är nästa, då känner man sig rätt sammansvetsade och vet att alla de andra ska göra precis likadant. Köra på och göra sitt bästa. Man tävlar med varanra, inte mot varandra!
Nerfherder is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools

Posting Rules