Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 04-20-2012, 05:54 AM   #1
Blood_Sword
The samuraiholic guy

Blood_Sword's Avatar

Question Hur gör man armor?

Alrighty, jag har gått med i en finsk Sengoku Basara cosplaygrupp för några dagar sen. Vi har inte bestämt konvent ännu men förmodligen något större konvent under 2013. Jag valde att cosplaya Masamune Date från serien då han är min favorit och problemet är... jag är inte helt säker på hur jag ska göra hans armor och hur jag ska kunna "fästa" svärden.

Referenser:
http://www.creativeuncut.com/gallery...asamune-cg.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_qiY2wLbGh6.../Character.png

Jag vet att man kan göra armor i craft foam/dekorgummi men jag är lite osäker på om det funkar till detta ändamål? Syftar då framförallt på benskydden, axelskydden och möjligtvis handskarna och kaaaanske hjälmen. Kanske.
Jag har använt craft foam förr till mindre projekt som inte behövde böjas på något vis, så jag är lite osäker på hur det här med formningen går till. :S Hur får man dessutom en sån där yta som ser smått glänsig (?) ut men ändå inte blänker så utav helvete by the way? Har kollat tutorials på engelska men de använder ju amerikanska produkter och såna finns ju inte här...

Mitt andra problem är svärden. Hur i herrens namn kan jag fästa alla tre svärden så att de är så som på bilden? Att de hålls öppna så att det blir "Batman-effekten" (lol) som jag kallar det, menar alltså att tyget emellan hela tiden är så där halvspänt och svärden är isär från varandra. XD Alltså jag suger på att förklara, ahahah.

Tur att jag har över ett år att göra den här cosplayn. Blir min första gång med att skapa armor så jag är lite nervös och osäker på vad jag ska använda. Helst vill jag ju köra med något typ som craft foam, om möjligt, för det är lätt att använda och kostar inte arslet av mig. Vill helst inte börja gjuta något för har inte riktigt möjlighet till det.

Hjälp?

PS. Det här är också mitt projektarbete i gymnasiet. XD Jag är spritt språngande galen~

*~In progress~*
Masamune Date - Sengoku Basara
Luxray (gijinka) - Pokémon

*~Next con I'm attending~*
FIN Oulun animeseminaari (8-9 August 2014)
FRI Ryūnosuke Ibuki - Hakuōki: Shinsengumi Kitan
SAT ???
Blood_Sword is offline   Reply With Quote

Unread 04-20-2012, 06:23 PM   #2
HoshiSeven
dreamoforange

HoshiSeven's Avatar

craft foam böjs med värme, har testat mig fram, och en hårfön funkar för det mesta för mig, och dessutom blir det inte för varmt för att hålla i. värm och böj foamet till den form du vill ha, och håll tills det har svalnat. testa dig fram!

jag brukar spackla mitt armor med något lätt spackel om det inte är för stort, och sedan spreja med färg och lack. (annars funkar utspätt lim bra om man vill skära ner på kostnaderna. det lim jag har blir halvblankt)

svärden skulle jag binda ihop, först två stycken, sen det tredje. om man binder hårt och jämt ska det hålla.
The Handmaid (Homestuck)
Lady Deadpool ?

Kpop meetup
Nana (Orange Caramel) Lipstick version. 5%

Kawaiicon:03
Lady Deadpool 20%
HoshiSeven is offline   Reply With Quote
Unread 04-21-2012, 01:08 AM   #3
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blood_Sword View Post
PS. Det här är också mitt projektarbete i gymnasiet. XD Jag är spritt språngande galen~
Yeah för cosplay projektarbete. Gjorde min första cosplay som mitt projektarbete. Alla lärare var lika nyfikna på vad det var jag höll på med.

2012: KodachiCon, UppCon & ConFusion
Emma Frost - Marvel Comics, Shiva - FFVIII,
Rosa - FFIV & Sheryl Nome - Macross Frontier
DcastEye is offline   Reply With Quote
Unread 04-28-2012, 06:39 PM   #4
MissAngie
My dreams are my wings.

Antar att här kan jag nog posta dem armorlikade benskydden..Har nån tips hur jag ska göra dessa benskydd? D: Samt material? Tack i förhand!

Bilder:
http://www.rubberslug.com/user/01813...uichi_full.jpg

http://i42.photobucket.com/albums/e3...uichicliff.jpg

Next cosplays will be working on :
.:Sailor Saturn | 5%
.:Anthy Himemiya - Utena revolutionary girl | 10 %
"I will never see the sky the same way I will learn to say goodbye to yesterday" -
MissAngie is offline   Reply With Quote
Unread 04-29-2012, 02:52 AM   #5
Blood_Sword
The samuraiholic guy

Blood_Sword's Avatar

Tack HoshiSeven för infon, jag ska testa mig fram!

Quote:
Originally Posted by DcastEye View Post
Yeah för cosplay projektarbete. Gjorde min första cosplay som mitt projektarbete. Alla lärare var lika nyfikna på vad det var jag höll på med.
Hahah härligt! Cosplay projektarbete is the shit! xD

*~In progress~*
Masamune Date - Sengoku Basara
Luxray (gijinka) - Pokémon

*~Next con I'm attending~*
FIN Oulun animeseminaari (8-9 August 2014)
FRI Ryūnosuke Ibuki - Hakuōki: Shinsengumi Kitan
SAT ???
Blood_Sword is offline   Reply With Quote
Unread 04-30-2012, 04:26 AM   #6
Nerfherder
Puu! - Mokona

Nerfherder's Avatar

Du kan kika i mitt galleri, jag har gjort en del craft foam-rustning och håller på med mer. Arbetat med craft foam, liggunderlag, wonderflex, styrene-sheets, diverse EVA-foam (craft foam), polyuretanskum på sprayburk, papér macher, tidningspapper+tapetklister och lite annat :P

Billigast är kartong. Forma det som du ska ha det. Gör två lager. Täck med tidningspapper+tapetklister, slipa ner, grundfärga 2-3 gånger, slipa ner. Grundfärga igen, måla, gloss coat. Klart! Typ gratis material. Kan minska på antalet färglager om man är lat, billig eller det inte är så noga. Ska det vara blankt och snyggt kommer minst 6-7 lager färg krävas. Med sandpappring på alla utom sista färglagret och gloss coat.

Dyrast och bäst är wonderflex med gesso/papér machér på. Det håller formen överlägset. Kan formas hur fan som helst. Det är tunt fast med samma stabilitet som kartongen också.

Ska ta lite bilder på rustningen jag tillverkar nu (http://www.blogcdn.com/www.joystiq.c...ick-me-490.jpg)
Nerfherder is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules