Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 09-01-2013, 02:47 PM   #1
Ematheo
aka TC

Ematheo's Avatar

Från subkultur till populärkultur

Tänkte skapa en tråd där man kan diskutera utvecklingen av konvent och cosplay i Sverige för jag tycker det är intressant att prata om. (:

Så vad tycker ni om att konvent och cosplay blir mer och mer populärt? Vad är fördelarna? Finns det några nackdelar? Något som ni önskar se hända i framtiden?
Vore intressant att höra båda nya till scenen och gamla veteraners åsikt.

Så varsågoda att filosofera och diskutera på : D
Ematheo is offline   Reply With Quote

Unread 09-04-2013, 09:12 AM   #2
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Tell me more!

Kommer jag bli helt dumbstruck när jag väl tar mig till ett konvent (CAUSE I WILL!) efter att ha varit borta några år?

Master of The Edit button.

http://grim---reaper.deviantart.com/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 09-05-2013, 01:05 PM   #3
Ematheo
aka TC

Ematheo's Avatar

Haha tror inte du blir dumbstruck, det är ju som vanligt, bara mer folk. (:

Mest att jag börjat kolla på serien "heroes of cosplay" som går på TV i staterna just nu. Den är rätt dramafylld och bara tävlingsinriktad. (Än så länge iaf) Har visserligen hört att den är delvis scriptad och tv bolag är ju experter på att skapa drama där ingen finns men serien har ändå väckt ett par tankar hos mig och hur det kommer bli här i Sverige i framtiden.

Jag har bara varit i konventsvärlden några år men märker ändå stor skillnad på första och sista konventet jag var på. Förrut var det inte alls lika många cosplayare som nu, konventen var mer nishade och få "outsiders" visste ens vad anime var.

Nu är det många fler cosplayare, konventen breddar sina gränser och innehåller inte bara anime och spel utan tv-serier, k-pop, film, comics m.m. och folk höjer knappt på ögonbrynen ifall det kommer fram att man går på konvent iklädd diverse outfits.

Jag tycker det är askul att det skapas mer congoers, att konventen breddas och att det blir mer accepterat med cosplays. Det jag däremot inte tycker om är att konvent känns mer och mer uppdelade, precis som skolan. Dom coola populära, mittenströvarna och dom nördiga. Jag vet ju att det blir så när större massor folk samlas men tycker ändå det känns tråkigt för jag menar vi är ju alla nördar, vi borde va som en familj. :3

Jag har asmycke ja skulle kunna babbla om men nu vill ja inte skriva wall of text xD Vore kul dock om någon annan kom med nån vinkel eller tanke eller bara tycker jag skriver strunt :P Don't be shy <:
Ematheo is offline   Reply With Quote
Unread 09-05-2013, 01:19 PM   #4
Mierin
Registered User

Mierin's Avatar

Jag tycker det här är en grymt intressant tråd, jag är glad att du startade den. Det vore jättekul att höra folks tankar om det här.

Jag har också kollat på Heroes of Cosplay, och det ger ju en lite speciell bild av det hela. Dels är det kanske lite scriptat och sen redigeras ju så otroligt mycket bort, tv-bolaget väljer ju bara ut det "intressanta". Men sen tror jag också det blir väldigt vinklat eftersom personerna som valts ut för att delta nästan enbart är tävlingsinriktade individer. Det hade varit roligt om det varit lite mer olika typer av människor, fler som bara gör det för att det är kul.

Jag tycker det är jätteroligt att intresset växer, men som du nämner så är det ju trist om det blir på bekostnad av den goda stämningen. Det är kanske svårt att undvika att det växer fram en grupp som betraktas som elit. Eller så är jag bara pessimistisk ^^

På tal om växande intresse så tycker jag för övrigt att det är lite kul att tyg.se har "cosplay" som en specifik kategori nu. Jag vet inte riktigt hur man avgör varför vissa tyger är cosplay-tyger, men jag tyckte ändå det var en rolig gest o_o
Mierin is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules