Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 10-05-2014, 09:27 PM   #1
chilitea
Registered User

chilitea's Avatar

Tips till nybörjare?

Jag antar att det finns ett antal trådar om detta, men jag är lika erfaren av den här sidan som en nybakad muffins - det vill säga inte alls. Därför tänkte jag helt enkelt att jag skapar en ny, egen liten tråd och hoppas på det bästa. Så jag uppskattar om folket här har det i åtanke och inte flår mig om irritation uppstår c: Ber om ursäkt i förväg i sådana fall.

Jag har noll erfarenhet av cosplay, i alla fall skapandet av det. Så jag har lite frågor som jag skulle vilja ställa, utifall någon kanske har ett litet tips eller så att dela med sig av.

Jag har sedan 11-12 års ålder funderat och klurat på vem eller vad jag vill cosplaya men aldrig riktigt bestämt mig. Jag har varit inne på vissa karaktärer då och då, men avvikit från de tankarna efter ett tag. Är dessutom lite av en perfektionist, och har känt att även om jag skulle vilja cosplaya en särskild karaktär så har jag antingen inte haft tillräcklig erfarenhet av att kunna sy dräkten/för dyra material för optimal dräkt, eller att jag helt enkelt inte passat in utseendemässigt till karaktären (ansiktsdrag, längd, fysik etc).

Så, har ni något tips på hur man bryter "cosplay oskulden" på ett fint sätt, så att säga? c: Jag har funderat på att göra Shiori Asagiri från Tamako Market, för jag tycker det verkar vara lagom svårighetsgrad på utstyrseln.

Dessutom är jag ju mycket förtjust i karaktären i sig, vilket är ett måste för mig. Vilket leder oss in på ytterligare en fråga; glasögon.

Vet någon här ett bra sätt att tackla glasögon? Jag har själv halvtaskig syn och använder dagligen mina, men de har en tjock svart ram och är fyrkantiga i formen. Om man då tänker på t.ex. Shiori som har ramlösa, ovala glasögon blir det ju inte så passande. Jag kollade runt lite på nätet efter liknande, men priserna på glasögon är ju inte alltid de mildaste och jag skulle nog inte använda den här typen av glasögon till vardags. Så jag skrotade den idén och började titta efter glasögon utan styrka, men de flesta var lika dyra eller i fel form. Så då tänkte att det kanske var bäst att köpa ett par läsglasögon för en billig slant om jag hittar en liknande modell. Problemet är ju då att mina ögon inte gillar läsglasögon alls, och att gå omkring med glasögon som får en att se suddigt kändes inte som någon bra idé det heller. Skulle det gå att byta ut glasen mot något annat, och vad i så fall? Hur svårt/krävande skulle det kunna vara på ett ungefär? Någon som har tidigare erfarenhet av det eller läst om liknande?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för ett långt inlägg förresten. Inser först nu att jag rabblat på en massa tjafs som vanligt, sorry sorry ´v`'
chilitea is offline   Reply With Quote

Unread 10-08-2014, 02:53 AM   #2
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

När jag tacklar en ny cosplay så börjar jag alltid med att leta referenser, sedan skriver jag en lista. Denna lista innehåller alla delar av cosplayen som jag ser i referenserna, och tankar om hur jag kan göra varje del. (En del cosplayare föredrar att skissa och rita istället för att skriva).

När jag har min lista så betar jag av en sak i taget från listan tills hela cosplayen är klar. Oftast arbetar jag ”inifrån och ut”; jag börjar med det närmast kroppen och arbetar mig ut, därmed vet jag att allt kommer att passa med varandra.

Hoppas det hjälper något.

Gällande glasögonen så har jag tyvärr inga konkreta förslag.
Pantzar is offline   Reply With Quote
Unread 10-14-2014, 05:33 PM   #3
chilitea
Registered User

chilitea's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pantzar View Post
När jag tacklar en ny cosplay så börjar jag alltid med att leta referenser, sedan skriver jag en lista. Denna lista innehåller alla delar av cosplayen som jag ser i referenserna, och tankar om hur jag kan göra varje del. (En del cosplayare föredrar att skissa och rita istället för att skriva)...
Tack för tipsen! :> Jag har påbörjat en lista på vad jag behöver o.s.v., ska tänka på "understa lagret först" också för det lät som en väldigt bra idé~

Jag funderade lite på plastglas. Hittade billigt 2mm samt 4mm tjockt plastglas på biltema, men jag har ingen aning om hur jobbigt det skulle vara att skära det - eller ens med vad man skulle kunna använda för att göra det .-. Är inte superhändig med verktyg precis ´v`'
chilitea is offline   Reply With Quote
Unread 12-02-2014, 07:52 AM   #4
crlin
Registered User

Du skulle ju kunna titta lite efter såna billiga glasögon som säljs lite överallt (mataffärer, rusta, osv) och se om det finns några som liknar dem
crlin is offline   Reply With Quote
Unread 12-07-2014, 05:26 AM   #5
zchiila
Registered User

zchiila's Avatar

Talking en till som mig ^_^

HEJ !

Jag är i nästan exakt samma sits som du, jag har haft intresset för cosplay i över 10 år men aldrig kommit igång, 1. för att jag känner mig osäker på hur jag ska gå till väga och 2. jag har inga vänner som har samma intresse vilket gör det rätt tråkigt när det kommer att åka till cons osv :c

Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att cosplaya Lana från Hyrule Warriors, Princess Zelda från Ocarina Of Time eller en Demon Hunter (kanske Wizard) ifrån Diablo 3 Reaper Of Souls :>

Vart i Sverige befinner du dig och har du några planer på att åka på något con till våren/sommaren 2015?
zchiila is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules