Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rating: Thread Rating: 25 votes, 5.00 average.
Unread 01-24-2008, 05:03 AM   #1
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Var hittar jag...?

Då jag har märkt att det inte alltid är det lättaste att hitta diverse cosplay-tillbehör i Svea rike tänkte jag samla några bra länkar till lite av varje. Fyll gärna på, så uppdaterar jag den här posten så allt är samlat på ett ställe!

Sömnad, tyg, tillbehör:

Tyg.se - precis som det låter!

Swelogent - tyg på nätet!

Textilcentrum - En butik i Sundbyberg. Det är en ENORM butik med varenda tygsort du kan tänka dig och de har dessutom relativt hyggliga priser. Tyvärr så går det inte att beställa från dem via internet, men jag tyckte att jag nog borde ge dem lite reklam för de som bor i Stockholmsområdet.

Stoff och stil - stort utbud av tyg (även om det inte är lika stort som Sundbyberg). Dom har öppnat internetbutik och har postorder, men det finns mer i butiken i Malmö. Tar både postförskott och kort som betalning.

Smink, peruker, linser och annat:

Smink & Perukmakar'n
har inte bara ordentliga peruker, men de säljer också sminkmärken som uppskattas av cosplayers världen över, som Ben Nye och Kryolan. Portförskott även här; beställningar kan bara göras över telefon än så länge.

Färgadelinser.com. Har alla naturliga ögonfärger samt en del lite med udda som röd och svart. Har dessutom den fördelen att man kan betala med kort eller vis postförskott, för er som är lite yngre och inte har kreditkort. Kräver dock föräldrars tillstånd för dem under 18.

http://www.fashion-contactlenses.com/
Största försäljaren av cosplaylinser jag hittat. Pålitig och jag har för mig att de har lager i England så inga problem med att det ligger utanför EU (problem med tull och transport). De har massvis med balla linser... Bland hundratals andra: Vincents chaos limit, vampyrer, varulvar, mangaögon, orc, svarta/vita linser.

De har många extremt vackra handgjorda linser men de är rätt dyra, annars är priserna från ca 200kr på de billigare. Alla är linser räcker upp till 30 dagar utspridda över ett år, om inte annat står.

Lensway - riktigt snabb leverans. Mestadels naturliga linser dock.

Mapont & Co. Säljer latex, silicon, filmblod m.m., samt utrustning till den som vill göra sina helt egna huggtänder! Tar också postförskott.

Pyssel, props, slöjd m.m.:

Artistica.nu - har bland annat crystal resin samt många andra konstnärsartiklar.

Kinn.com - verkar som ett bra ställe för allt som har med props att göra.

Panduro - De har i princip allt från frigolit till pärlor. De har butiker lite här och där i Sverige, men för de som inte har så nära till en butik så går det att beställa direkt från deras hemsida.

Slöjd-detaljer
Ungefär som Panduro men troligtvis ännu större utbud!

K-rauta säljer PVC, plexiglas, träplankor, glasfiber mm. Har massor av verktyg också som till exempel värmepistoler, limpistoler, figursågar etc.
Säljer mängder av saker som kan vara praktiska när man gör "props" eller vapenreplikor och annat liknande.

Cosplay Supplies - en av de få leverantörerna av "Craft Foam" jag hittat. Har själv beställt där och det är en pålitlig sida. Dock tog leveransen ca 12 arbetsdagar, men det är inte så farligt. Här finns massvis med olika skumma material som till exempel Craft Foam, styrene och Wonderflex som är populära att göra rustningar av. Har även högar med verktyg och annat cosplayrelaterade produkter.

Övrigt:

Forex har egentligen inget med cosplay att göra, men kan vara bra att ha om man ska beställa från utlandet och vill veta hur mycket man ska punga ut med.

------------------------------------
Uppdatering 25/7: Nu har vi börjat få ihop en del länkar, så jag har delat in dem i kategorier istället för att låta dom stå i alfabetisk ordning i hopp om att det ska bli lättare att hitta.

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)

Last edited by Schuldig_ : 08-01-2010 at 11:53 AM.
Schuldig_ is offline   Reply With Quote

Unread 01-29-2008, 08:35 AM   #2
Cherazor
I is a gud righter

Cherazor's Avatar

Oh! Jag vet ett par ställen!

Panduro - De har i princip allt från frigolit till pärlor. De har butiker lite här och där i Sverige, men för de som inte har så nära till en butik så går det att beställa direkt från deras hemsida.

Textilcentrum - En butik i Sundbyberg. Det är en ENORM butik med varenda tygsort du kan tänka dig och de har dessutom relativt hyggliga priser. Tyvärr så går det inte att beställa från dem via internet, men jag tyckte att jag nog borde ge dem lite reklam för de som bor i Stockholmsområdet.
Cherazor is offline   Reply With Quote
Unread 01-29-2008, 11:10 AM   #3
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Tack! Hur kunde jag glömma Panduro...?

Nåja. Jag uppdaterar!

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Unread 03-25-2008, 07:41 AM   #4
Kaeru
Freakish Frog

Schuldig... jag tror jag är lite kär i dig för att du fixar såna här trådar!
Kaeru is offline   Reply With Quote
Unread 03-25-2008, 08:15 AM   #5
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Jag tror att jag blir lite blyg nu...

Unread 03-29-2008, 02:42 PM   #6
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Uppdatering: Har lagt till en link i toppen, till Forex (tack, Zabuz, för att du har koll på läget...)

Inte direkt cosplay-relaterad, men mycket bra att ha om man vill slippa obehagliga överraskningar...

Last edited by Schuldig_ : 03-30-2008 at 05:42 AM.
Unread 03-29-2008, 09:50 PM   #7
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Schuldig_ View Post
Uppdatering: Har lagt till en link i toppen, till Resevalutor. Inte direkt cosplay-relaterad, men mycket bra att ha om man vill slippa obehagliga överraskningar...
Skulle föredra FOREX, dedära sidan har inte uppdaterat dollarn oO
oO'

http://www.forex.se/

:'D

Master of The Edit button.

http://grim---reaper.deviantart.com/

Last edited by Zabuz : 03-31-2008 at 11:39 AM.
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 03-30-2008, 05:37 AM   #8
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Men suck. Verkade okej igår när jag kollade, men... Gör om, gör bättre!!

Unread 04-01-2008, 02:51 PM   #9
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Fix'd!!! :'D

Master of The Edit button.

http://grim---reaper.deviantart.com/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 04-10-2008, 04:27 PM   #10
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Stoff och Stil - stort utbud av tyg (även om det inte är lika stort som sundbyberg). Dom har öppnat internetbutik och har postorder, men det finns mer i butiken i Malmö.
DcastEye is offline   Reply With Quote
Unread 04-11-2008, 02:55 AM   #11
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Det låter som precis nåt sånt som jag har letat efter... tack! De flesta tygbutiker har alldeles för litet urval, imho.

Unread 04-15-2008, 11:38 AM   #12
Kaeru
Freakish Frog

hm...
jag har fixat tyger genom Swelogent tidigare men jag tror dom liksom "stängt sig" för alla utom företag och skolor, a.k.a såna som vill ha MYCKET tyg på en gång... ><
Kaeru is offline   Reply With Quote
Unread 05-10-2008, 04:30 PM   #13
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Suck, jag glömde att uppdatera... sorry! Det står ingenting på deras hemsida som jag kan se, så jag uppdaterar ändå.

Unread 07-08-2008, 10:39 AM   #14
BroderShinto
Registered User

BroderShinto's Avatar

Slöjd-detaljer!
Ungefär som Panduro men troligtvis ännu större utbud!
http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/default.aspx
BroderShinto is offline   Reply With Quote
Unread 07-10-2008, 02:37 AM   #15
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Super, tack! Klipper och klistrar...!

Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules