Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rating: Thread Rating: 36 votes, 5.00 average.
Unread 04-28-2010, 05:12 AM   #181
DMouZe
Norrländsk CosplayFront

DMouZe's Avatar

Quote:
Originally Posted by DMouZe View Post
Verkar inte vara förberedda på att skicka till sverige, men mailade dem iaf och frågade, förhoppningsvis kan de skicka till sverige =>=>

Åja, verkar som de skickar till sverige hursomhelst, återkommer väl med mer info när/om jag får min beställning ^_^

Last edited by DMouZe : 04-28-2010 at 10:07 AM.
DMouZe is offline   Reply With Quote

Unread 04-28-2010, 02:30 PM   #182
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Plötsligt känner jag mig jävligt snål här.

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 04-28-2010, 04:26 PM   #183
tsukii
+anima

tsukii's Avatar

För att du inte vill lägga 200 kronor metern på vit fuskpäls? ^^ Jag förstår dig. XD
men idag när jag gick förbi och pillade på lite andra tyger jag är intresserad av kastade jag även ett öga på dina tyger, och det finns 4 olika vita och två beige de dyraste ligger på 200nånting kronor metern men det billigare strax över hundra. självklart är det skillnad i kvalitén men inte så hemskt att det inte borde gå att använda om man känner sig snål ^^
det enda kluriga är att de är undanstoppade och utspridda lite överallt i butiken på konstiga ställen!

Förresten hade tillomed gardinaffären i Birsta vit fuskpäls av nån anledning... Men inget av det röda vanliga tyget jag sökte -__-' (Nopp jag kollade inte priset hos dem)

Erisa's Law of Cosplay: the difficulty of a cosplay is inversely proportional to how simple it looks in reference pictures.
tsukii is offline   Reply With Quote
Unread 04-28-2010, 05:11 PM   #184
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

...

Våra tygaffärer suger verkligen... >:<

Nej men om man kommer iväg till Birsta nån gång så ska man slänga lite blickar (läs: raida varenda jävla affär som möjligtvis skulle kunna ha hårigt tyg) i lite affärer ..' köpa lite 1dm bitar som går loss på hutlösa priser kanske : D

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 05-02-2010, 07:06 AM   #185
Kisho_92
I'm fully insane!~

Kisho_92's Avatar

Vart hittar jag en sån här: http://www.makeup-fx.com/webshop/ima...details_07.JPG
I Svergie?? T ___ T Behöver den om nån vecka då jag ska börja jobba med V-formen till min Axel peruk....

Länka gärna till sidor!
Kisho_92 is offline   Reply With Quote
Unread 05-02-2010, 07:59 AM   #186
Nerfherder
Puu! - Mokona

Nerfherder's Avatar

Läskigt verktyg. Om det är perukrelaterat borde ju perukmakarn ha det, http://www.sminkochperukmakarn.com/ bara att ringa kundtjänsten :P
Nerfherder is offline   Reply With Quote
Unread 05-02-2010, 01:33 PM   #187
Kisho_92
I'm fully insane!~

Kisho_92's Avatar

Jag är livrädd för att prata i telefon med folk ifrån affärer x'D
Unread 05-02-2010, 03:10 PM   #188
Woltirr
Kigurumi

Woltirr's Avatar

jag gillar inte häller att prata med folk jag inte känner vi telefon men det e bara att samla sig och göra det... Ringde en kostymmakare och bad om råd när jag gjorde yoshi... det va det läskigaste jag någonsin gjort men det lönade sig
Woltirr is offline   Reply With Quote
Unread 05-05-2010, 02:35 PM   #189
Rose89
Registered User

Någon som vet vart man kan köpa gesso ? Såg att det fanns på panduro men är det samma gesson som de i cosplay comm paratar om XD ? Och är det någon som har använt att använda foam + gesso som ytbehandling så att ytan blir fin ? Tänkte göra guld ringen som flyter bakom hennes rygg i det eller fösöka iaf : P

ref pic: http://i58.photobucket.com/albums/g2...Blood/seth.jpg
Rose89 is offline   Reply With Quote
Unread 05-06-2010, 06:43 AM   #190
Nerfherder
Puu! - Mokona

Nerfherder's Avatar

Beror väldigt mycket på vad man ska ha det till. Är det till böjligt material? Isåfall behöver det vara lite elastiskt. Gesso är ju skört som gips, oftast iaf. Jag provade nyligen Elastic Plastic Padding till craft foam och det verkar gå bra.. Dock är ju det lite dyrare :P

Men du kanske tänkte på annat foam? Typ styrofoam eller något? Finns en del olika! Är det hårt skum men skört så borde gesso fungera, men om det är böjligt och mjukt så måste man ha något lite mer elastiskt annars spricker det och går sönder

Last edited by Nerfherder : 05-06-2010 at 06:50 AM.
Unread 05-06-2010, 11:40 AM   #191
Rose89
Registered User

@Nerfherder haha det är det jag inte vet XD det ska inte vara böjlig men det vara böjd form : P ...blir helt förvirrad av alla de här olika matrialen. Jag tänkte ngt i stilen med pin foam som man sedan skär i en halv måne och använder gesso för att få en fin yta... .P ?
Btw någon som vet vad sturene år på svenska och vart man kan köpa det...? Kollade på listan av termer men kunde hitta den där.

Last edited by Rose89 : 05-06-2010 at 11:45 AM.
Rose89 is offline   Reply With Quote
Unread 05-06-2010, 12:50 PM   #192
Nerfherder
Puu! - Mokona

Nerfherder's Avatar

http://www.evergreenscalemodels.com/

Bland annat dessa säljer styrene. Tror att cosplaysupplies, finns länk till på första sidan, säljer det också. I varierande tjocklekar och bredd/höjd.

Men angående gesso så borde det väl fungera bra på ett rätt hårt frigolit/skum material. Dock inte lika bra på craftfoam eftersom craftfoamet böjer sig och då spricker gesson. Det fungerar väldigt bra att slipa, men har inte provat panduros
Unread 05-08-2010, 02:57 PM   #193
Nerfherder
Puu! - Mokona

Nerfherder's Avatar

Vart får ni tag på era mönster?

Många, (jag bland annat) ritar sina egna mönster till klädesplagg. Dock särskilt när det gäller komplicerade saker som kavaj, skjorta eller liknande så är det betydligt lättare att använda ett basmönster och modifiera istället för att designa hela själv. Så var brukar ni leta mönster? Tyghandel? Internet? Någon bra hemsida kanske?

Skulle verkligen behöva hitta ett ställe där man kan gå igenom mönster för jag tänkte sy några balkläder eventuellt. Annars blir det att åka in till Sundbybergs textilhandel och fråga där \o/

Last edited by Nerfherder : 05-10-2010 at 10:12 AM.
Unread 05-10-2010, 01:21 PM   #194
Brainshake
aka LazyJenny

Brainshake's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nerfherder View Post
Vart får ni tag på era mönster?

Många, (jag bland annat) ritar sina egna mönster till klädesplagg. Dock särskilt när det gäller komplicerade saker som kavaj, skjorta eller liknande så är det betydligt lättare att använda ett basmönster och modifiera istället för att designa hela själv. Så var brukar ni leta mönster? Tyghandel? Internet? Någon bra hemsida kanske?

Skulle verkligen behöva hitta ett ställe där man kan gå igenom mönster för jag tänkte sy några balkläder eventuellt. Annars blir det att åka in till Sundbybergs textilhandel och fråga där \o/
Till min Kagome-cosplay använde jag existerande kläder som förebild, men gjorde aldrig nåt mönster utan chansade mest.
Till min nästa cosplay (som än så länge är hemlig) har jag dock köpt mönster som jag kommer modifiera något. Vi har en tyg- och sybehörsaffär här i Helsingborg som är superduperbra. Har har inte ett mönster hemma så beställer han hem det inom några dagar. Det ena mönstret jag skulle ha var slut, men han skulle beställa nya till imorgon (och jag var där idag).
Så mitt tips är att gå till en tyghandel eller sybehörsaffär. Där kan de hjälpa dig om du frågar efter nåt specifikt och inte pallar bläddra igenom tio kataloger. Men det bör helst vara en tygaffär som fokuserar på klädsömnad och inte bara har gardintyger och andra hemtextilier, de brukar sällan ha så stort utbud.
Annars kan du kolla på de stora mönstertillverkarnas hemsidor (buttericks och burda t ex) och leta upp det mönstret du behöver och sedan leta på t ex tradera eller ebay.
MeuwCon 03: Ukyo (Ranma 1/2)
UppCon 10: Kagome (Inuyasha)
Brainshake is offline   Reply With Quote
Unread 05-10-2010, 02:47 PM   #195
Kisho_92
I'm fully insane!~

Kisho_92's Avatar

Tips om vart jag kan hitta Got2b GUL hårspray?? Hittar bara röd... (Och idiot som jag var så köpte jag den >___<''') Har kollat på ICA här där jag bor (dock inte i centrum..) och hittade bara röd där. Sen så tittade jag i Västerås på HM och Coop och hittade den inte där. (Hittade dock gul hårgél på HM i Västerås) Men som sagt, tips på vart jag kan köpa den gula hårsprayen nånstans?? Behöver det till min Axel peruk som jag ska börja styla om bara nån vecka...

UPDATE PÅ HÅRKROKS GREJEN TILL PERUKMAKERI JAG SKREV OM TIDIGARE!
Fick tag på människan ifrån Inga-Lill's perukmakeri så jag ska få köpa min hårkrok därifrån... För hundra spänn! (Frakt inkluderat) I mina ögon var det ett bra kap!
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules