Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rating: Thread Rating: 10 votes, 5.00 average.
Unread 04-22-2013, 02:50 AM   #481
Blood_Sword
The samuraiholic guy

Blood_Sword's Avatar

Existerar det sån guldfärg som täcker lika bra/fint/"metalliskt" som sprayfärg förutom att den är i.. ööh.. penselbar form istället? xD Sorry för skum fråga.. skulle behöva sån färg just nu haha.

Har guldig sprayfärg men det skulle bli drygt att börja skärma ut de områden jag inte vill ha färg på + att jag behöver samma nyans av färg och att de fäster på både craft foam och tyg...

*~In progress~*
Masamune Date - Sengoku Basara
Luxray (gijinka) - Pokémon
Souji Okita (SSL) - Hakuōki: Shinsengumi Kitan

*~Next con I'm attending~*
FIN Kitacon (1-2 March 2014)
SAT Keisuke Sannan - Hakuōki: Shinsengumi Kitan
SUN Gin Ichimaru - Bleach
Blood_Sword is offline   Reply With Quote

Unread 04-22-2013, 04:35 AM   #482
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Det enda jag kan tänka mig rent spontant är att spraya i en liten burk (så mycket tills det blir flytande), blanda och pensla med en pensel. Jag vet dock inte vilken kvalitet det får då sprayer ofta innehåller extra ämnen förutom just färgen.
Pantzar is offline   Reply With Quote
Unread 04-22-2013, 07:26 AM   #483
Blood_Sword
The samuraiholic guy

Blood_Sword's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pantzar View Post
Det enda jag kan tänka mig rent spontant är att spraya i en liten burk (så mycket tills det blir flytande), blanda och pensla med en pensel. Jag vet dock inte vilken kvalitet det får då sprayer ofta innehåller extra ämnen förutom just färgen.
Jag har använt denna teknik förr (dock inte i en burk utan på en kartongskiva, så "djupt med färg" blev det inte) men det torkade väldigt fort. :/ Fast om man tar en djupare burk och verkligen sprayar en massa så kanske det inte torkar fullt lika fort.. eller?

Jag tänkte att jag skulle testa den metoden ifall det inte finns några andra alternativ.. vore ju lättast om färgen vore "alltid flytande" så att säga men jag vet inte hurdan färg en sån färg vore.. aka vad det heter, om det ens existerar.

Jag frågade i Facebook också och hittills skrev någon att citadelfärger (modellfärger) kanske skulle funka, åtminstone på craft foam.. men tyg vette sjutton. Vet ej om vanligt akrylfärg skulle do the trick eller om det skulle spricka/flagna... finns det ens vanlig akrylfärg som har en metalliskt guldig nyans? Hade nån "guldfärg" förr som var i burk och, ja, jag överdriver inte om jag säger att den var mer snorgul än guld och även den mest usla och hemskaste färg jag någonsin använt..

*~In progress~*

Unread 04-22-2013, 08:30 AM   #484
creaton
mtv cribs: rapture

creaton's Avatar

http://www.skapamer.se/farg-lim-och-...xtilfarg-50-ml

herr blodsvärd, här kanske det finns något för dig? Guldfärg för att pensla på tyg. De har nog penselbar färg i metallic/guld, men då kanske den inte är gjord för exakt tyg. Värt en titt iaf. Spraya i en burk för att pensla känns väldigt stressigt med tanke på att det inte är det egentliga användningsområdet. Det blir en hel del resurssvinn och du måste nog vara snabb med penseln.
Unread 04-22-2013, 09:09 AM   #485
Blood_Sword
The samuraiholic guy

Blood_Sword's Avatar

Aa, jag tänkte just på det att det blir ju en hel del svinn och man måste jobba rätt fort om man använder sprayfärg på det sättet.. det var därför jag helst ville ha andra alternativ.

Quote:
Originally Posted by creaton View Post
http://www.skapamer.se/farg-lim-och-...xtilfarg-50-ml

herr blodsvärd, här kanske det finns något för dig? Guldfärg för att pensla på tyg. De har nog penselbar färg i metallic/guld, men då kanske den inte är gjord för exakt tyg. Värt en titt iaf. Spraya i en burk för att pensla känns väldigt stressigt med tanke på att det inte är det egentliga användningsområdet. Det blir en hel del resurssvinn och du måste nog vara snabb med penseln.
Åh, vilken bra sida!
Tack, ska lägga den bakom örat.

Kollade runt på sidan lite och hittade denna Metallicfärg, verkar intressant. Ska nog ta och beställa en burk och se hur det blir. Står ju åtminstone "Används på textil (tvättas i upp till 40° C), trä, metall, glas, plast, keramik, sten etc." i beskrivningen så man kan ju hoppas det funkar!

*~In progress~*

Unread 06-13-2013, 04:12 PM   #486
Ematheo
aka TC

Ematheo's Avatar

Ända sen jag först hörde ordet "bias tape" har ja undrat var det hetat på svenska och hur de funkar men aldrig direkt kommit fram till nåt. Nu när jag tänkte sy ett par grytlappar och hittade en tutorial använde personen ordet "snedremsa" och jag bara "kan detta vara bias tape?" Efter ett sök hittar ja "Snedslå, snedremsa, kantband ...kärt barn har många namn."
Oh really? Kantband.. HAR DET SERIÖST VARIT KANTBAND HELA TIDEN?!

Hej jag är lagomt trög och ville bara dela med mig ifall nån undrat som jag, vilket inte är så troligt men ändå ehehe
Ematheo is offline   Reply With Quote
Unread 06-16-2013, 11:23 AM   #487
minsten
Registered User

är det nån som vet vart man kan få tag på enfärgat självhäftande tyg, för jag kan bara hitta med mönster på eller band
And lean forward

cos' that's just how I roll
minsten is offline   Reply With Quote
Unread 06-17-2013, 01:31 AM   #488
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by minsten View Post
är det nån som vet vart man kan få tag på enfärgat självhäftande tyg, för jag kan bara hitta med mönster på eller band
Självhäftande...tyg?
Finns det inte något dubbelhäftande typ flisselin eller något istället? Lim? Tejp? Nitar? Sy?
Vad ska du göra? ..

Master of The Edit button.

http://grim---reaper.deviantart.com/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 06-17-2013, 04:10 AM   #489
minsten
Registered User

jo det finns självhäftande tyg ^^ http://shop.textalk.se/se/artgrp.php...58&grp=1819116 jag hade tänkt att göra en akatsuki-kappa. det var molnen jag tänkte "limma" på ;D jag vet inte riktigt vad man kan använda för tyg som inte behöver sick-sacka runt om.. har försökt att sy ett moln förut och det vart inte fint xD vet du nåt man kan använda istället?
And lean forward

Unread 06-17-2013, 05:45 AM   #490
minsten
Registered User

jag tänkte försöka göra en akatsuki-kappa men jag hittade nåt som hette t-shirt-transfer som jag kan använda istället
And lean forward

Unread 06-18-2013, 10:57 AM   #491
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Sick sacka runt blir ju så snyggt det bara kan bli får jag för mig ._. Det eller att handbrodera dit det som sicksack typ. & när jag skriver "sicksack" menar jag sådär astight mellan tråden.

Unread 06-18-2013, 11:20 AM   #492
Mierin
Registered User

Mierin's Avatar

Jag vet inte ifall det klassas som fusk, men i brist på annat så går det väl använda lim? o_O
Mierin is offline   Reply With Quote
Unread 06-19-2013, 03:01 AM   #493
minsten
Registered User

inte för mig iaf, men det kn vara för att jag inte är så bra på att sy..
jag vet heller inte vad som klassas som fusk för jag har aldrig cosplayat förut..
And lean forward

Unread 06-20-2013, 06:43 AM   #494
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

"Inte bar på att sy" är bara en dålig ursäkt för att inte försöka. Inte fan kan jag sy heller, men jag gör vad jag kan. dvs handsyr allt ... lol.

Men kaststygn kan du för fan. <---Jag är en konstant förbannad person, ser värre ut än det är.

Kaststygn ("loopar" runt kanten på molnet, in under tyget på kappan osv) kan du. Det var typ det andra man fick lära sig sy i 1'an eller något. ._.
De blir nice! : D

[Edit]: Med detta sagt anser jag att lim är det absolut sista man bör använda för att fästa tyg mot tyg. *inre bilder av Akatsukikappor + limmade moln från typ UppCon:08 fladdrar förbi...*

Last edited by Zabuz : 06-20-2013 at 06:46 AM.
Unread 06-21-2013, 03:53 AM   #495
minsten
Registered User

klart jag försöker, säger bara att jag inte är så bra..

kaststygn har jag kunnat, men sist jag gjorde det var när jag lärde mig det, och det är ju nästan 10 år sen.. (jävar vad gammal jag känner mig xD ) men jag har beställt en bok om grunderna hur man syr. så fort jag får den.. då jävlar ska det sys
And lean forward

Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules