Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rating: Thread Rating: 10 votes, 5.00 average.
Unread 04-13-2009, 08:30 AM   #46
KratosAurion28
Registered User

KratosAurion28's Avatar

Hiyaa!! Äntligen svenska manga/cosplay typer, en manga freak här. Och jag skulle kunna behöva lite hjälp med en grej jag håller på och gör i träslöjden(går i nian) där tänker jag göra ett cosplay svärd för en framtida konvent, eller con i Sverige troligtvis. För att jag vet att den karaktärens svärd jag tänker göra är rätt "okänd" och troligtvis väldigt svårt att få tag på, så får jag ta saken itu i egna händer helt enkelt.
Den karaktärens svärd jag tänker göra är en som heter Kratos Aurion från Tv-spelet/animen Tales Of Symphonia, min favvo med andra ord.
Jag har inte hunnit börja på svärdet(de blir klart ett Träsvärd) men jag har skissat på ett papper och slöjdläraren har kollat på den, och jag måste fixa till en liten grej på skaftet tills nästa gång.
De jag skulle vilja få lite tips om är vad för material jag ska använda till själva "delen där man håller tag i svärdet", de där blåa långa.. x_x(ordbrist..förstår ni...)
Observera att jag tänker INTE måla det blått, då resten av svärdet tänker jag måla. De blir ganska garanterat snyggare om man anväder annat material, skulle jag ge min röst på.
Jag hade tänkt ha det så att man själv kan virvla runt det dit (nämligen på ett visst sett ska det va xD), och att det håller, även är det viktigt så att "svärdet" inte glider ur händerna på en...för de är inte alls roligt >.<
Jag undrar om man kan använda nått slags "blått tejp" till det?..vad tror ni?

Jag lägger in en lite större bild på karaktären så kolla på svärdets "blåa" del, om ni har nått tips om vad jag kan använda för material så är jag vidrigt tacksam, och bäst är det om jag kan få tag på "materialet" innan sommarlovet så kan jag sitta och fixa till det. Övrigt bra om butiken eller vad det nu är ligger nära Stockholm eller i den trakten, då jag inte bor långt ifrån.

Next con: Närcon 2014 (24-27/7 - 2014) Linköping, Sweden
THU - ???
FRI - ???
SAT - ???
SUN - ???

Last edited by KratosAurion28 : 04-13-2009 at 08:49 AM.
KratosAurion28 is offline   Reply With Quote

Unread 04-13-2009, 01:07 PM   #47
tsukii
+anima

tsukii's Avatar

Hej! o välkommen! ^^

Det ser ut att bli en jättehäftig cosplay, och jag tror inte alls du blir okänd (har sett flera cosplays från den serien redan!
Angående svärdhandtaget skulle säkert en blå tejp kunna funka men då gäller det att hitta nån med rätt "känsla" och det kanske det krävs lite tur för. Då skulle jag helre föreslå blått fuskläder/band som man limmar mot träet med ett starkt lim... säg epoxy eller liknande. Då blir det en mer tredimitionelt handtag och därav även bättre grepp.
för mer exakta instruktioner skulle du kunna kolla på laivsidor då de ofta måste skapa liknande saker! Plus att här finns många duktiga människor du kan få tips av ^^

Lycka till!

Erisa's Law of Cosplay: the difficulty of a cosplay is inversely proportional to how simple it looks in reference pictures.
tsukii is offline   Reply With Quote
Unread 04-14-2009, 01:24 AM   #48
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Skulle också vilja föreslå fuskläder, eller mocka, faktiskt, då det också ger ett bra grepp men inte blir lika halt som läder och är mjukt och skönt att hålla i. Och mycket snyggare än tejp, om man frågar mig.

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote
Unread 04-14-2009, 10:02 AM   #49
KratosAurion28
Registered User

KratosAurion28's Avatar

Tackar och bockar för er bådes svar, blev förvånad att de kom så fort. Nåha, tsukii när du sa att du hade sett andra cosplya från den här serien, var det i Sverige, eller annanstans?.

Tredimitionelt vore asabra ju, jag vet själv dock vilken blå nyans det ska ligga på. Och vet nån av er vars man kan få tag på det där "fusklädret" nu riktar jag mig till en särskild affär ^^
Limm fixar jag själv nog, och OM man gör så som ni sa, är det en för eller nackdel att måla det stället som man ska ha lädret på med ett tunnt lager silver färg eller inte? (tänkte om lädret inte täcker enda längst upp t ex då syns inte den så kallade "träfärgen" som inte vid de här laget skulle passa)

THU - ???
FRI - ???
SAT - ???
SUN - ???
Unread 04-15-2009, 02:04 AM   #50
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Jag skulle tro att en hyfsat stor, välsorterad tygbutik skulle ha det, eller i alla fall veta vart du kan då tag i det. Ta med en bild och visa, så kanske det är lättare att förklara vad du är ute efter.

Jag tycker det är en bra idé att måla då det blir mer realistiskt - svärd är ju inte träfärgade under "lindan" normalt, så varför inte?

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Unread 04-15-2009, 08:28 AM   #51
KratosAurion28
Registered User

KratosAurion28's Avatar

Quote:
Originally Posted by Schuldig_ View Post
Jag skulle tro att en hyfsat stor, välsorterad tygbutik skulle ha det, eller i alla fall veta vart du kan då tag i det. Ta med en bild och visa, så kanske det är lättare att förklara vad du är ute efter.

Jag tycker det är en bra idé att måla då det blir mer realistiskt - svärd är ju inte träfärgade under "lindan" normalt, så varför inte?
Då kör vi på det..ska besöka en liten tygbutik här i min stad nån gång.
Jag tar gärna med mig bilden, och som om inte farsan eller nån kommer att fråga en "va söker du efter?" även om jag har snackat lite cosplay med honom, pga konvert nån gång i framtiden.

THU - ???
FRI - ???
SAT - ???
SUN - ???

Last edited by KratosAurion28 : 04-16-2009 at 08:24 AM.
Unread 04-17-2009, 03:54 AM   #52
tsukii
+anima

tsukii's Avatar

Hallå!
De jag såg var på Uppcon, en eller två tävlade och nån gick omkring ändå (tror jag). Titta på conventbilder får du kanske syn på dem. Appropå affärer finns det ju några online som listas i början på denna tråd, annars är det nog lättast o höra sig för efter tygaffärer i närheten bara.

På din fråga om det är bra att måla eller inte, beror det på vilken färg du ska använda och vilket lim, vissa lim fäster nämligen dåligt på målade ytor medans andra lim missfärgar vissa färger. Så mitt tips är att köpa det lim o handtagsmaterial du ska ha och testa på en skräpbit först för att se hur det blir.

Hmm, jag kom att tänka på att det finns band i olika färger på sportbutiker med, de brukar idrottare linda runt bandyklubbor och badmintonrackett m.m. Om de har rätt nyans tror jag de skulle kunna se bra ut!

Erisa's Law of Cosplay: the difficulty of a cosplay is inversely proportional to how simple it looks in reference pictures.
tsukii is offline   Reply With Quote
Unread 04-17-2009, 08:34 AM   #53
KratosAurion28
Registered User

KratosAurion28's Avatar

Jag var idag i den där tygbutiken med min pärm (med bilden i) de fanns kantband i en bra blåskala, som värkar lämplig, såklart frågade jag ju hjälp. Innan jag lindar runt bandet, vore det klokt i att måla först med silver färg. De i butiken sa oxå att textil limm funkar att använda på träytor. Ljustblått kantband + textil limm= ?, va tror ni?
De sa oxå att folk som har laivat har köpt tyg o sådant därifrån.

Btw, jag köper inte saker direkt via nätet..

THU - ???
FRI - ???
SAT - ???
SUN - ???
Unread 04-17-2009, 02:16 PM   #54
erika_92
Registered User

erika_92's Avatar

Om de i butiken sa att det funkar så funkar det säkert. Själv skulle jag använda nåt universallim(=Erikeeper, finns t.ex. i butiken Tiimari) för det fungerar på (nästan) alla ytor. Som sagt lönar det sig att testa på en skräpbit först.
Unread 04-18-2009, 06:17 AM   #55
KratosAurion28
Registered User

KratosAurion28's Avatar

Jo, de måste man ju nästan göra innan man tänker göra det "på riktigt" för om de inte funkar så är det ju liiiite dåligt läge, men vars ska jag få skräpbiten från? >.<

THU - ???
FRI - ???
SAT - ???
SUN - ???
Unread 04-18-2009, 11:48 AM   #56
erika_92
Registered User

erika_92's Avatar

Samma tid som du målar svärdet i silverfärg kan du ju måla en liten träbit av samma material som svärdet..
Unread 04-20-2009, 09:23 AM   #57
KratosAurion28
Registered User

KratosAurion28's Avatar

Quote:
Originally Posted by erika_92 View Post
Samma tid som du målar svärdet i silverfärg kan du ju måla en liten träbit av samma material som svärdet..
O ja, de ska jag..ska rota efter en "träbit" i träslöjden..fynd, jepp x3
Jag blir bara lycklig att läsa dessa svar tackar hela gänget ^_^

THU - ???
FRI - ???
SAT - ???
SUN - ???
Unread 05-22-2009, 09:11 AM   #58
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Alltså... vad är det för mening att ha svelogent's hemsida uppe? Det går ju inte att beställa därifrån (samma som sundbybergs) så då är det väl rätt så onödigt? :<

För övrigt...

Vart i helvete får man tag i gult pläder/fuskskinn/vad det nu vill kallas?

Har bara sett... "pissgult"... behöver mer knallgul än det. Något i denna stilen möjligtvis

och finns det någon som har nå tips på hur man fixar... få se nu... så det är glansigt på vissa ställen?

Antingen syr man fast bitar, men då blir det massa sketna sömmar överallt,

eller kan man typ... spraya/måla på nån slags... "klarlack" så det blir glansigt på vissa ställen?

tyg till glansiga ställen finns det lite här och var (glansig pvc/lacktyg då), men jag tror att det skulle bli bättre om man kunde måla/spraya på nåt slags... nåt... ..'
Skulle gärna leta själv, men vafan kallas sånt? :< "glansiga ställen på kläder : D"
...

Såhär är det man vill att det ska se ut...:

Master of The Edit button.

http://grim---reaper.deviantart.com/

Last edited by Zabuz : 05-22-2009 at 09:20 AM.
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 05-23-2009, 08:06 AM   #59
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Zabuz View Post
Alltså... vad är det för mening att ha svelogent's hemsida uppe? Det går ju inte att beställa därifrån (samma som sundbybergs) så då är det väl rätt så onödigt? :<
Det kan ju hända att folk vill kunna hitta deras adress/nummer, eller bara se vad de har hemma...

Vad gäller det gula; var har du bilden ifrån? Kan du inte få tag på det där?

Jag vet inte hur bra lack skulle funka; vet inte vad det eventuellt gör med tyget och dess rörliget. Att sy på remsor skulle kunna funka om du bara hittar en passande tråd och syr med små stygn, då syns sömmarna inte. Ska det tvunget vara pläder?

Unread 05-23-2009, 11:32 AM   #60
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Schuldig_ View Post
Det kan ju hända att folk vill kunna hitta deras adress/nummer, eller bara se vad de har hemma...

Vad gäller det gula; var har du bilden ifrån? Kan du inte få tag på det där?

Jag vet inte hur bra lack skulle funka; vet inte vad det eventuellt gör med tyget och dess rörliget. Att sy på remsor skulle kunna funka om du bara hittar en passande tråd och syr med små stygn, då syns sömmarna inte. Ska det tvunget vara pläder?

... : D
Bilden är inte verklig så att säga XD

För övrigt så vill jag inte alls sy fast då det blir... "bumpigt"/inte platt .. Därav undrar man om det finns någon "klarlack" för tyg.

För övrigt så är det du ser på bilden en arm, överdelen för att vara exakt. Ifall att någon inte ser vad det är då.

Vad finns det annat än pläder som... ser ut som läder ..' Joh, det ska vara en "läderjacka" med knallgult, eller vad man vill kalla det, och svart... Annat tyg vill jag inte ha då det blir så långt ifrån "som det ska vara" som möjligt :<

[Edit]: Jah... måste ju pröva iallafall : D

Har nu lånat nagellack av mor och en klarlacksburk som jag sprayat på lite pläder. Antingen är det jag som inte låter det torka tillräckligt *peta på det* men det verkar funka på svart pläder nu iallafall : D

Klarlacken lika så : D

Än så länge.

Master of The Edit button.

http://grim---reaper.deviantart.com/

Last edited by Zabuz : 05-23-2009 at 11:56 AM.
Zabuz is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules