Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Unread 05-07-2008, 01:35 PM   #1
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Cosplay-workshop

Hej!

Jag behöver lite tips för en cosplay-workshop. Jag och några till har startat en japansk-temad cirkel och nästa gång så ska det handla om cosplay. Jag ska prata lite om cosplay och lite andra japanska sub-kulturer och sen hade jag tänkt att ha en liten workshop. Då återstår bara frågan: Vad ska man göra?

Lite mer fakta: Vi har två-tre timmar på oss. Vi är ungefär tio stycken och i ålderna 11-25. Alla gillar manga och anime.
DcastEye is offline   Reply With Quote

Unread 05-08-2008, 09:18 AM   #2
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Oj, det låter kul!!! Får man fråga var ni kommer att vara någonstans? *nyfiken*

Jag skulle kunna rabbla up en hel del om vad man kan göra... det beror ju klart lite på hur mycket folk kan från början, men det finns väl några saker som alltid kan vara bra att diskutera. Till exempel finns det ju vissa animes som är väldigt populära; man kanske kunde diskutera hur man gör några enkla tillbehör från en viss serie, eller hur mönster funkar och hur man kan anpassa dom till cosplay-kostymer - det brukar vara såna frågor som är vanliga. Att ha exempel att visa fram är alltid en bra idé. Kanske något om props, och hur man gör såna?

Hmm... jag kan tänka mig en hel del mer, men jag riskerar att bubbla över, och ni har ju begränsat med tid...

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote
Unread 05-08-2008, 01:06 PM   #3
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Vi kommer att vara på Solvalla Bygdegård utanför Sjöbo, Skåne. Men den här träffen kommer att vara redan på tisdag. Men vi kommer att ha en träff med matlagning oxå, och sen ska vi avsluta det hela med en helg i japans tecken, nästan som ett minicon.. Kallar för övrigt hela cirkel Hinata-sou..

Åter till ämnet: Gillar verkligen ideérna. Särkilt det med mönsterna (mönster-nörd), och jag vet att det inte är lätt att förstå sig på ett mönster alltid (ska leta bland alla mönster och hitta lämpliga). Och tillbehör.. hmm.. kanske: Naruto: pannband (även om de inte kostar så mycket att köpa numera), FMA: Ed´s automail, CCS: Sakura´s stav osv.. varför tänkte jag inte på det innan?.. tack för förslagen.. nu börjar åtminstonde hjärnan komma igång i alla fall.

Kom på oxå att man kan alltid börja med något på den här kvälls-träffen och om man inte blir klar, så kan man alltid fortsätta med den när det blir dax för japan-helgen (se innan)..
Unread 05-08-2008, 03:29 PM   #4
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Åh, en hel helg... nu ångrar man allt att man inte bor i Sverige längre...

Bra idé att fortsätta; tror folk blir mer motiverade att göra något om de vet att de inte behöver skynda sig för att bli färdiga.

Vad bra att idéerna kunde användas - det är lite svårt att komma med förslag när man inte vet hur mycket deltagarna kan - för några kanske det är nog att lära sig trä en symaskin, andra kan kanske redan anpassa mönster...!

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Unread 05-11-2008, 03:20 PM   #5
Arokka
Paladin

Arokka's Avatar

Om ni ska sy något under själva workshoppen... kanske lite mer generic kattöron som ni kan blinga till med rosetter och sånt så att alla har något personligt? =)
Arokka is offline   Reply With Quote
Unread 05-12-2008, 05:26 AM   #6
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Arokka View Post
Om ni ska sy något under själva workshoppen... kanske lite mer generic kattöron som ni kan blinga till med rosetter och sånt så att alla har något personligt? =)
Ja, det är fler än jag som tror på kattöron. =)

Och då kan jag inkludera tassar, och svansar också. Åtminstonde hur man gör dom..

Jag tror att jag har ider nu så att jag skulle kunna hålla igång den här workshopen en hel dag.

Tack för alla tips!!
Unread 05-15-2008, 06:47 AM   #7
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Hur gick det?

Tänkte berätta (eller skriva) att det gick bra på cosplay-kvällen. Vi blev inte så många som jag hade trott, men det var nog bara bra, det var nog med kaos runt symaskinen.

Det började med att jag berättade lite om cosplay och några få andra subkulturer (lolita, dekora), och visade upp mina cosplay-dräkter.

Sen när det var dax att göra något så valde de flesta att göra kattöron. Även om det var lite trixit i början, jag förstod inte helt på mig på mönstert. Men efter tag så började vi fatta vad vi skulle göra och det gick framåt. Jag tror att de flesta uppskattade att vi gjorde något, även om de flesta inte blev färdiga.

Så man kan nog sammanfatta kvällen med att det var en liten kaos-artad kväll, då man ena tiden snubblade över tyg och resten lekte Bleach-musikal.

2012: KodachiCon, UppCon & ConFusion
Emma Frost - Marvel Comics, Shiva - FFVIII,
Rosa - FFIV & Sheryl Nome - Macross Frontier
Unread 05-15-2008, 12:34 PM   #8
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Quote:
Originally Posted by DcastEye View Post
Så man kan nog sammanfatta kvällen med att det var en liten kaos-artad kväll, då man ena tiden snubblade över tyg och resten lekte Bleach-musikal.
Det låter lite som när jag syr i allmänhet! *g* Vad kul att det gick bra - det behövs mer cosplay-relaterade events i Sverige! Synd bara att jag är för långt borta för att kunna deltaga...

Unread 06-19-2008, 05:27 PM   #9
Kaeru
Freakish Frog

Oh! Låter nice! ^^

Jag ska själv försöka starta nåt sånt här i mina trakter ^^
Kaeru is offline   Reply With Quote
Unread 06-24-2008, 04:51 AM   #10
IchigoSteffi
Registered User

IchigoSteffi's Avatar

va kul va kul!! C:
Unread 09-08-2008, 01:56 AM   #11
Sushki
you know you want it ^^

Sushki's Avatar

okey, tyckte den här tråden va jätte-trevlig (saknar adjektiv på mörgonen när hjärnan söver och man känner sig som en zombie), så tyckte de va lite synds om det ska bli tyst. så, om ni har lust får ni gärna fortsätta ge tips om vad man gör som ett litet gäng anime-nördar. jag, hoshi-seven och en till kompis härikring har nämligen startat upp en anime-manga-förening på vår skola, men mer exakt vad vi ska syssla med´kom vi fram till att vi inte va helt 100 på när vi skulle presentera den..vi vet i teorin... så, tips och idéer uppskattas som sagt

(btw. föreningen heter FMA: föreningen för manga och anime, credits till hoshi för denna genialitet......men jag själv borde nog börja kolla på serien snarast tror jag xD)
Sushki is offline   Reply With Quote
Unread 09-13-2008, 08:30 AM   #12
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sushki View Post
okey, tyckte den här tråden va jätte-trevlig (saknar adjektiv på mörgonen när hjärnan söver och man känner sig som en zombie), så tyckte de va lite synds om det ska bli tyst. så, om ni har lust får ni gärna fortsätta ge tips om vad man gör som ett litet gäng anime-nördar. jag, hoshi-seven och en till kompis härikring har nämligen startat upp en anime-manga-förening på vår skola, men mer exakt vad vi ska syssla med´kom vi fram till att vi inte va helt 100 på när vi skulle presentera den..vi vet i teorin... så, tips och idéer uppskattas som sagt

(btw. föreningen heter FMA: föreningen för manga och anime, credits till hoshi för denna genialitet......men jag själv borde nog börja kolla på serien snarast tror jag xD)
Vad kul det är att det finns fler spontana folk i Sverige. Själv har jag flyttat från min förening, men vi håller fortfarande kontakten. Men jag hoppas ändå hitta eller skapa en liten förening i Borås. Jag har inte bott här så länge så jag vet inte riktig vad som finns.

Men ni skulle kunna ha lite olika inriktingar, någon dag med manga, någon m. anime osv.. Sen kan man alltid starta cosplay-grupper, debattera om anime (nu börjar hjärna gå i spiinn).. Se om ni kanske kan sammarbeta med någon annan förening. Det brukar finna mycket som kan knyta ihop helt olika föreingar..

Och lycka till!

2012: KodachiCon, UppCon & ConFusion
Emma Frost - Marvel Comics, Shiva - FFVIII,
Rosa - FFIV & Sheryl Nome - Macross Frontier
Unread 09-13-2008, 11:42 AM   #13
HoshiSeven
dreamoforange

HoshiSeven's Avatar

När du sa det där med att samarbeta med andra föreningar, tänkte jag genast på skolans jämställdhetsförening Jag vet inte, men crossplay borde nog gå att arbeta med där.

För övrigt hade jag tänkt få alla medlemmar att klä ut sig dagen före höstlovet :P
HoshiSeven is offline   Reply With Quote
Unread 09-13-2008, 05:08 PM   #14
Sushki
you know you want it ^^

Sushki's Avatar

haha, ja, precis xD det där med crossplay och lilith, fasen, haha, de borde ju se det som något positivt iaf ^^ hm....om jag väljer att bli nästa ordföring (jisses jag tar efetr matildas ord) har jag ju mer makt (mwahahahaha!!)...saknas väl bara att jag får med fanny på sama sida, menar, matilda och raffe verkar ju inte direkt ha problem med crossplay haha
Sushki is offline   Reply With Quote
Unread 09-14-2008, 02:43 PM   #15
Meuw
Cosplay Lover <3

Meuw's Avatar

När man ändå är inne på cosplay workshop. M-kai har en projektgrupp som heter Lacosse, som det arbetas med nu i stockholm. Vilket är er i princip en syjunta för cosplayare, som håller till i sthlm tekniska högskolan i proxxis lokaler på onsdagar. För att göra lite smygreklam. Vi har änn uinte haft vårat grand opening och det tar nog ett tag til innan vi kan öppna. Men grejjen är att man kommer kunna komma dit oc hsy på sina dräkter, och arbeta på sina props tillsammans med andra cosplayare. Och att det finns lite verktyg man kan använda som kanskei nte alla har hemma. Som en slöjdbänk och verktyg till den som ajg inte kan nämna vid namn då jag är så dålig på namn.

ja lite msyg reklam så där =3
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules