Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 07-24-2008, 12:14 PM   #1
BroderShinto
Registered User

BroderShinto's Avatar

Cosplay progressing

Jag snor den här tråden från uppcon:07s forum, eftersom jag tycker det är kul att se hur det går med allas skapande!

Och de som inte läste tråden från det forumet ska alltså skriva vilken karaktär du jobbar på just nu och sen skriva vad som återstår för att få en 100 % färdig cosplay!

---

Just nu jobbar jag på:

Maya Fey [Phoenix Wright: Ace Attorney]

60 % klar
Klart:

- Linnet
- Jackan
- Halsbandet

Inte klart:
- Frisyren på peruken måste fixas.
- Lila tyg på skorna
- Bältet

Ash/Satoshi Ketchum [Pokémon first season]

85% klar
Klart:

- Kepsen
- Pikachu
- Gymnålar
- Byxor
- Tröja
- Skor (dålig människa som tar mina converse ^^; )
- Pokébollarna

Inte klart:
- sätta fast knappar på jackan
- vantarna

Last edited by BroderShinto : 07-31-2008 at 04:32 AM.
BroderShinto is offline   Reply With Quote

Unread 07-24-2008, 02:49 PM   #2
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

...
*räknar alla som vi håller på med*
...

ok... Först har vi den hemliga(:'D)

Klart:
Spännen
en väska
..."knogjärn"? X'D

Inte klart:
... Allt annat? + peruk ><'
Men jag har börjat

Gabishi

Klart:
Mask
Jackan är nästan klar, saknar några band.
Handskar, kan behöva några linjer målade emn inte nödvändigt...

Inte klart:
Air Trecks .. Ingen jävel kan ju svetsa T.T'''
Byxor
typ... 60 Döskallar... =='

Godot

Klart:
... inget? XD
Men jag har påbörjat masken iallafall, restan kommer väl nån gång...

well... *har minst 2 till...*
Som man har glömt...
:'D

Ah well, en är i planerings stadie, och en är mönster framkallat till vapnet iallafall : D

Börjar mitt inlägg bli långt eller? ..
*kommer nog på mera sen*

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 08-17-2008, 05:55 PM   #3
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Som BroderShinto precis har påpekat behövs det snackas lite mer cosplay (överallt, men också här! *g*), så då kör vi väl då... Orkar inte räkna ut procent, men ungefär såhär är läget just nu:

Integra Hellsing:

Kavaj: klar, ska bara läggas upp.
Skjorta: Klar!
Kravatt: Klar!
Skor: Klara!
Handskar: Ska modifieras lite, men nästan.

...hon saknar dock byxor. Och tyget finns inte! Waaaah!

Walter:

Skjorta: Klar (han får ta mig tusan låna Integras, hon har ändå herrskjorta!)
Väst: Saknar knappar, men annars klar!
Byxor: Med pressveck och allt, klara!
Peruk: Klar! Ska bara ta bort ärmhållarna från den så han inte liknar prinsessan Leia...
Ärmhållare: Klara!

Saknar: Skor och slips. Slipsen lånar vi; jag tänker INTE sy den!

Och så till mina kostymer, som såklart kommer att ta mest tid... *suck*

Alucard:

Skjorta: Klar!
Hatt: Halvklar...
Solbrillor: Ska färgas.
Kravatt: Mer eller mindre klar.
Kalufs: Har den, ska styla.

Schuldig:

Saknar typ allt utom skjorta och hårband... men jag har ju trenchcoatmönster, så jag ska bara hitta ett bra tyg, så kör det...

Håll tummarna är ni snälla, resten måste vara färdigt till den 11. september...

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote
Unread 08-19-2008, 12:29 PM   #4
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

Cloud Strife, Kingdom Hearts I

Textil:

Manteln: 99 % klar
Linnet: 5% klar, hittat skit bra tyg!
Byxorna: 2% klar, köpt allt tyg till =3 börjat göra mönster.
Arm"skydd": vet inte vad jag ska kalla det för. 1% klar.
Handskar: 0% klar, har inte köpt material till ännu.
Svarta handske: 0% klar

Armor:

Axelskydd: 0,5% klar, ska göras i förmodligen 0,75 mm plåt dock.
Metallbanden:. 0,5 %, de är planerade
Armskydden: 1 % klar, köpt in material för det. räknat hur många utstickande saker det är.
Höftskydd/benskydd : 0,5 % klar, har tänkten massa på dem XD
Klorna: 0,5 % klara, har planerat hur jag ska göra. tillhör den svarta handsken.
Läderbröstskydd : 0,5 procent klar. tänk på hur jag ska göra, och kollat på 3d modell så mycket jag kan hur det ser ut. synd att man inte kan vinkla gubben i spelet =/

Bälterna:

Bälterna vid höften: 0,5 % klart, jag har räknat alla hål, och ett av bälterna har nitar, har kollat på 3d modellen i spelet och räknat alla dem.
Bälterna runt benen: 0,5 % klart, räknat hur många hål här också.
Bältet för läderbröstskyddet: 0,5 % klart
Spännerna: 0,5 % klart.

Props:

Svärdet: 1 % klart. Har planerat klart, måste få cash.
Vingen: 0.5 % klart. Har planerat över hur jag ska göra det.
Skorna: 1 % klart. Vet hur jag ska göra det, och jag köpt dragkedjorna!

Utseende:

Linser: 50 % klart. Ska bara köpa dem
Håret: 50% klart. Jag har klippt och färgat mitt egna hår. Ska också köpa en peruk och styla, och sen bestämma mig för vad som såg bäst ut.
Kroppen: 5 % klart... Ska försöka träna lite, delvis för att bli tåligare att orka bära runt på allting, men också för att få lite mera arm muskler. Får se om jag får tid till det i huvudtaget, men ger det ett försök.
Ev. Smink: 50 % klart. vet vad jag vill ha, ska köpa det bara...
Kroppsspråk och annat personligt: 20 % klart. Håller på att träna på hans kroppspråk, och annat med hans persona!
Poser: 25 % klart. Tränar på lite olika poser redan nu =D

Övrigt:
Lita egna påhitt:

Liten läder väska: 0,5 % klar. tänkte ha i bältet bakom plåtskydden som hänger från höfterna, för pengar och mobil och cosplay nödkitt.

Hållare för Svärdet att hänga i bältet där bak: 0 % klart
Eller! Stor magnet att ha på ryggen för svärdet *drool*: 0 % klart.

Anteckning: Uhm, ja det var kanske lite overkill med information, men jag kände det var nödvändigt för mig också, på det här sättet minskar jag risken för att råka glömma bort att göra något! =)

Last edited by Meuw : 09-18-2008 at 06:40 PM.
Meuw is offline   Reply With Quote
Unread 08-19-2008, 01:05 PM   #5
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Gubben. Hon kallar Cloud för en gubbe.

...vad är jag då, en dinosaur? *g*

Mmmm, Cloud.

Du får gärna ge mig några tips om hur du gjort manteln - om du vill, såklart - den liknar lite Vincent Valentines, och den kostymen ska jag göra en gång... yum-yum. Vill veta hur man får den där trasiga looken utan att tyget för den sakens skull fransar och dummar sig allt för mycket.

Mht linser så vet jag att fargadelinser.com har en del som är rätt så blå, men om man överhuvud taget kan komma i närheten av Cloud vet jag inte... men blå är dom!

Ska bli kul att se kostymen när den är färdig! När är premiären??

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Unread 08-19-2008, 01:32 PM   #6
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

*blink* vart kalla jag cloud för gubbe ? Om jag skrev det någonstans tar jag tillbaka det, annars är han den hetaste "gubbe" jag någonsin sätt *dräggel* men om det är någon som är en gubbe, är det vincent, och HAN är den hetaste gubben jag vet XD (han är ju 50+ nånting? )

Oh visst ^^ Kan lägga upp lite bilder på min progressing mapp i mitt galleri till och med =) har lite nu ^^ ska bara käka först *ska göra mat efter det här inlägget* Hungrar ihjäl.

Premiären är på uppcon 09 =)

Jag lägger upp lite bilder i nästa inlägg och berättar lite, då blir det enklare att förstå =) ska springa och ta några också.. och äta =)
Unread 08-19-2008, 05:10 PM   #7
Arokka
Paladin

Arokka's Avatar

En idé till svärdet skulle ju kunna vara wonderflex? Finns en bra FAQ här: http://www.cosplaysupplies.com/wonde...erflexFAQ.html
Arokka is offline   Reply With Quote
Unread 08-19-2008, 05:16 PM   #8
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Arokka View Post
En idé till svärdet skulle ju kunna vara wonderflex? Finns en bra FAQ här: http://www.cosplaysupplies.com/wonde...erflexFAQ.html
Jo ^^ jag har funderat lite över det, men skulle gärna vilja se om det finns något sätt att göra det i tunn plåt, silver plåt eller någon annan form av metall först för att kunna göra min - stor fet magnet på ryggen till en mer sannorlik dröm =D

Men tänker nog pröva att göra en till av wonderflex, kan vara kul att ha en lätt än och se om det går att göra en sådan stor sak av wonderflex. ^^ dessutom kanske man kan ha en feta magnet innuti wonderflex svärdet... hrm...

Tack ändå! tips är uppskattat ^^

Last edited by Meuw : 08-19-2008 at 07:02 PM.
Meuw is offline   Reply With Quote
Unread 08-19-2008, 05:27 PM   #9
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Meuw View Post
*blink* vart kalla jag cloud för gubbe ?
Där! *pekar*

Quote:
synd att man inte kan vinkla gubben i spelet =/
Inte för att jag inte vet vad du menade, men det lät bara så kul att kalla Mr. Babyface för gubbe... *g*

Quote:
men om det är någon som är en gubbe, är det vincent, och HAN är den hetaste gubben jag vet XD (han är ju 50+ nånting? )
Värre. Han är väl över 60, om jag inte minns fel. Men ja, ganska het ändå...

Quote:
Oh visst ^^ Kan lägga upp lite bilder på min progressing mapp i mitt galleri till och med =) har lite nu ^^ ska bara käka först *ska göra mat efter det här inlägget* Hungrar ihjäl.
Det är alltså ingen brådska...

Quote:
Premiären är på uppcon 09 =)
A-ha! Om det kommer nån konstig typ från ingenstans och glompar dig, så vet du i alla fall vem det är, då...

Unread 08-19-2008, 06:54 PM   #10
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

Jaha! Det är sant att jag kallade honom gubbe där XD förlåt cloud, va´inte meningen att såra dig...

Kramar är alltid uppskattat XD men du får göra det på egen risk, jag väger inte så mycket och kan ramla och då kan mina plåt saker kanske bli en fara, har inte gjort dem ännu, men om inte det så kan något bli böjt, så kanske en lättsam glomp, in en ta sats från 20 meter och kasta sig på? XD

och så tipsen.

Jag är inte helt klar med den här delen heller, den är rätt msutsig där nere och tänkte bränna den lite mera... iaf...

Rita först upp så som det ser ut i spelet, om du vill göra det som exakt där. Du kan göra det först på mönster papper om du har, jag hade inget då och gjorde det inte och ångrar det lite då vissa saker blev inte exakt som jag ville, så lär av mina misstag och gör det på mönsterpapper först ^^

Sedan klipper du ut det med en centimeters mellanrum. Sedan går du utomhus till asfalt eller grus, ta med dig vatten i hink och i sån där sprut makapär man har till blommor och fönsterputs XD, med vatten i då. Ha med dig en marcshall också, tändstickor och tändare funkar inte att bränna med, måste ha en större låga och en marshall är perfekt. Sen börjar du bränna på, låt elden slicka materialet lite.

En sak jag glömde , klipp en prov bit av det material du använder så att du märker hur den reagerar. Mitt maneltyg smälte, men det du kommer använda kanske brinner och då blir det genast lite svårare, ha mycket vatten med dig ut i såfall!

Hrm.. nu märkte jag att jag antog att du skulle göra at hans krappa bränd, men kom på att i ff7 versionen är den ju inte det, det är bara i alla andra. .. eller den kanske inte är bränd där heller bara sliten, men det ser bra ut att bränna det ändå, så det är ett hett tips att göra ^^

Att sy för hand ser bra och autentiskt ut. Jag tyckte det iaf för den här, se till att sy så rakt som möjligt om du hakar på det tipset. Detta beror ju helt på vad du använder för material också. Detta är bra för att det inte ska tråda sig och frasa upp sig. Vik in kanten pytte lite och sy långt ut för hand med en tråd som nästan är osynlig (dvs i sama färg som ditt tyg, försök andvända samma tråd som tyg materialet, polyester tråd eller bomulls tråd), om du vill få det att inte se ut att det är en söm där men ändå få det att se naturligt ut. Lim går också bra, använd ett bra lim och bräka inte på mycket, då blir det bara stelt! använd lite granna, en tunn linje. Men om det är sömmar som syns på referensbilderna , bärk på med symaskinen bara, då ska de ju synas ^^

För att få den att stå upp.. Själv har jag inte använd nånting där under, men vincents ser ju lite annorlunda, den är ju inte runt virad som clouds, så du kanske borde andänvda wonderflex eller något liknande. Men jag har gjort hela den här biten

i en enda stor del av tyg. Det vill säga manteln som hänger och "kragen" är samma del. Detta gjorde jag för att ett: jag tror att tetsuya nomura tänkte sig hans mantel så och två: för att om jag inte hade gjort så, utan hade gjort kragen som en del och sytt fast den andra delen (den delen som hänger där bak så att säga) i kragen, då hade vikten av den andra delen gjort så att jag kvävdes lite grann hela tiden och att kragen skulle bli tillbaka dragen mot halsen där nere och det skulle se skjukt dumt ut. Sen sydde jag på den delen som kommer på bilden nedan, på kragen, under allting, man måste leta för att hitta den sömmen, och den gjorde jag också för hand.
Unread 08-19-2008, 06:55 PM   #11
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

så här ser det ut på insidan av manteln

Jag vet inte om jag lyckades ge dig några bra tips eller om du får nytta av dem, men någon kanske hittar hit och får det =)
Unread 08-20-2008, 06:03 AM   #12
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Super! Tusen tack, hade faktiskt inte tänkt på att man kunde bränna.

Tror nog jag slipper Wonderflex; Vincents mantel är ganska grov i tyget, så kragen kan nog stå för sig själv om jag bara syr den i dubbel lager. Hoppas jag.

(Och hehe... ja, hur skulle Cloud se ut om han blev tillräckligt våt i håret...?? )

Nej, jag lovar att glompa utan att ta sats... kalla det bara krama, då.

Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules