Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 10-04-2008, 02:45 PM   #1
Fricku-sensei
Freak

Skåne?

Finns här några cosplayande skåningar? Vore trevligt att träffa några isåfall, jag känner mig otroligt ensam ibland, när det kommer till cosplay i Skåne xD

Jag hade hellre velat bo högre upp i landet, och helst hade jag velat slippa den hemska dialekten oxå >< Som tur är är varken mamma elelr pappa skåningar från början så det är väl inte så hemskt xD

Iallafall, om det finns några Skånemänniskor här, prata! Vad gör ni för cosplay(s)? Ska ni på nåt konvent? (:

Jag gör ju (som jag redan har sagt nån gång) Hiwatari Satoshi [D.N.Angel], har inte kommit långt, i och med att jag just börjat med cosplay. Och jag ska på UppCon09 (:

Unread 10-04-2008, 06:05 PM   #2
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

Är inte skåning, och har egentligen inget med skåne att göra varken i släkt eller cosplay eller nått sånt. Men ville skriva nått ändå...

tycker inte dialekten är så hemsk ^^

Och en kompis, lars, har mycket släktingar i lund så han brukar åka ned dit hela tiden =3
Unread 10-05-2008, 06:50 AM   #3
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meuw View Post

tycker inte dialekten är så hemsk ^^
Du påminnde mig just om en graj som hände under UppCon:08...

Jag skulle träffa 2 pers som jag inte träffat förut, varav en va såning... På något sätt tappade vi bort varandra och på något sätt fick skåningen tag på den 3'djes telefon som hon höll åt henne...
Hon ringde upp mig och jag FATTADE INTE ETT SKIT av vad hon sa XD
Jah... Hon pratade skånska...
hon babbalade på och jag fortsatte med mitt "vah?" och "jag fattar inte vad du säger!!!" och hon pratade högre för att få mig att förstå XD

Fast jag la på.

...

för övrigt så har du en skånsk cosplayare där, hon som jag inte förstog... XD

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 10-05-2008, 07:22 AM   #4
Fricku-sensei
Freak

x'D Låter.. Hemskt xD

Jo, alltså, den här dialekten de har ute på landet är nästan oförståelig ibland.. Men en tjej som flyttade från Bålstad ner hit säger att jag inte snakcar så mycket skånska, så jag får väl vara nöjd xD xD

Usch, det värsta är när folk som pratar bred skånska försöker prata engelska! x'D x'D
Unread 10-05-2008, 08:00 AM   #5
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

Tja, jag har aldrig utsatts för en riktigt bred skånska. Mest folk från skåne som bott i stockholm ett tag.

Jag förstår vad du menar med att inte förstå dock, har en liknande historia med Meuwcon, men inte skånska.

- en av försäljarna ringde mig på torsdagen innan konventet och försökte prata engelska, men det var så svårt att förstå vad han sa för at han hade en sån otrolig brytning, och kunde bara säga ett par få ord typ, så han förstod inte så mycket vad jag sa heller. Efter ett tag hittade han en svensk som han lyckades förmedla sitt budskap till och som ringde upp mig. åroblemet var att den här svensken pratade en sån konstig dialekt och md en massa slang att jag inte förstod honom heller riktigt XD Eftersom att jag visste att försäljaren skulle komma från tyskland så frågade jag en kompis farsa om han kunde snacka med försäljaren. Hans farsa gjorde det och kom sen till mig och sa "han snackade inte så bra tyska heller, men jag tror det var det här han ville..." han ville veta vart adressen till konventet var och när han skulle komma på fredagen. Det visade ju sig senare att han var kines.
Unread 10-05-2008, 10:15 AM   #6
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Jag bor inte i Skåne, men jag är nog den som bor närmast än så länge, tror jag (Köpenhamn)! Tidigare bodde jag bara 20 minuter från den skånska gränsen (i Halmstad). Räknas jag som en slags plast-skåning? Alla ursäkter för att prata cosplay.

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote
Unread 10-07-2008, 04:27 PM   #7
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Jag är skåning och kör cosplay. Det är bara det att jag flyttat till Borås för att bli bibliotikarie, men jag kommer fortfarande ner till Skåne lite då och då.

Och jag tycker inte att du ska säga att skånska är fult. Det är det inte, möjligen bara lite svårt för stockholmare (förlåt, förlåt *bugar*) och danskar att förstå. Annars brukar det gå bra. Jag tror förresten att orsaken till att folk trycker att jag pratar som en irländare på engelska är för att jag har min skånska dialekt (onödig info, men ändå).

Men om du vill umgås mer med skånska cosplayers så har jag för mig att MangakaiLund skulle starta en grupp med cosplayers. Fast jag är inte helt säker. Så du kan kanske kolla med dom..

2012: KodachiCon, UppCon & ConFusion
Emma Frost - Marvel Comics, Shiva - FFVIII,
Rosa - FFIV & Sheryl Nome - Macross Frontier
DcastEye is offline   Reply With Quote
Unread 10-08-2008, 03:45 AM   #8
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Man brukar nästan alltid tycka att ens egen dialekt är ful - jag gillade inte halländska när jag växte upp eftersom jag tyckte det var en hemsk blandning av skånska och något mera norrifrån - men man vänjer sig. Man pratar ju som man pratar, och det är inte så mycket att göra åt det. Själv älskar jag skånska. Och småländska. Och göteborgska! Dalamål är också mysigt.

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Unread 10-08-2008, 07:41 AM   #9
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by DcastEye View Post

möjligen bara lite svårt för stockholmare (förlåt, förlåt *bugar*) och danskar att förstå.
Jag är norrlänning, den du >: D

Schuldig: Min dialekt gillar vi : D Norrlänska är fan coolt XD *Även om jag inte pratar så brett... enligt mig själv... (fyfan vad "självsäker" man låter ..' sådära äckligt "JAG ÄR BÄST, BARA SÅ DU VET DET" :'D)

xD

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/

Last edited by Zabuz : 10-08-2008 at 07:48 AM.
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 10-08-2008, 08:55 AM   #10
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Klart du inte är bäst; det är ju jag.

Och norrländska är också mysigt.

Unread 10-08-2008, 09:53 AM   #11
Fricku-sensei
Freak

Tack så mycket folk

Haha, min släkt bor överallt i sverige typ :s

Last edited by Fricku-sensei : 08-19-2011 at 03:36 AM.
Fricku-sensei is offline   Reply With Quote
Unread 10-08-2008, 10:01 AM   #12
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

blev bara retad hela tiden när jag var i sundsvall hos ett ex, av hans päron haha XD de tyckte jag sa "i" lustigt.
kanske jag gör, men jag retade dem för att de sa "han" åt allt. blev ganska kul vid matbordet

"va han god då, elvira?" (vi åt någon biff)

och jag såg förskräckt ut och kollad ned på biffen och sa förfärat
"HAN?!"
Unread 10-08-2008, 10:08 AM   #13
Fricku-sensei
Freak

Haha, så säger mina släktingar också xD

Last edited by Fricku-sensei : 08-19-2011 at 03:35 AM.
Fricku-sensei is offline   Reply With Quote
Unread 10-08-2008, 02:42 PM   #14
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meuw View Post
blev bara retad hela tiden när jag var i sundsvall hos ett ex, av hans päron haha XD de tyckte jag sa "i" lustigt.
kanske jag gör, men jag retade dem för att de sa "han" åt allt. blev ganska kul vid matbordet

"va han god då, elvira?" (vi åt någon biff)

och jag såg förskräckt ut och kollad ned på biffen och sa förfärat
"HAN?!"
Uoohh.. det har jag aldrig hört förut.. Det var som idag när jag upptäckte att huotta (kasta på skånska), visst var att ta en snaps här (Östergötland)..

Det kan verkligen bli tokigt mellan olika dialekter ibland..

2012: KodachiCon, UppCon & ConFusion
Emma Frost - Marvel Comics, Shiva - FFVIII,
Rosa - FFIV & Sheryl Nome - Macross Frontier
DcastEye is offline   Reply With Quote
Unread 10-08-2008, 05:11 PM   #15
skypixel
Registered User

skypixel's Avatar

Dialekter överhuvudtaget är ju bara underbart! ...har en liten förkärlek till norrlänska, men fråga inte varför XD men om man bor i stockholm då? folk brukar säga till mig att jag inte riktigt pratar stockholmska, men jag fattar inte riktigt det där? vad är det som utmärker stockholmska, någon som vet? ^_^
skypixel is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules