Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 10-09-2008, 01:09 AM   #16
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Quote:
Originally Posted by skypixel View Post
vad är det som utmärker stockholmska, någon som vet? ^_^
Som "utbying", alltså en som inte kommer från Stockholm, tycker jag själv att det som är typiskt för folk från Stockholm är, till exempel, att ä uttalas som e och ö som u. Jag har en kompis som alltid sade "kan vi inte uppna funstret" när han var varm... *g*

Att dra samman ord verkar också typiskt, både i meningar och i namn ("Djurgår'n").

Annars tror jag inte att stockholmska är en dialekt, men flera. Stockholmska är bara ett samlingsnamn, om jag inte missminner mig.

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote

Unread 10-09-2008, 08:12 AM   #17
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Vi har en (ok flera) på skolan som vi jäclades lite med för att hon sa "plåpp" till godisen "Plopp"

Jag och ranodm andra: PLOPP
Hon: det heter PLÅPP!

Och så fortsatte jag en stund och det slutade med:

"Jaha Malin, varför säger du så?"
"DET HETER PLOPP"
"...*AHAAHHAHAAHHAHAHHA* alla började garva xD
"vah...? men... NEJ! JAG MENAR PLÅPP!"

xD

"öppna durren" har man hört nån gång med xD

Och när hon skulle uttala "lol" så sa hon "men LÅÅL"
alla som brukar säga det vände sig om och såg ut som något i stil meed "WTf? oO"
:'D

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 10-09-2008, 01:47 PM   #18
HoshiSeven
dreamoforange

HoshiSeven's Avatar

Känner mig utpekad för att uttala plopp fel >.> Men å andra sidan uttalar alla det 'plåpp' här :P

Och det är inte bara i Stockholm man drar ihop ord. Vi drar ihop i stort sett alla ord, ialla fall jag.

(Btw, är inte den 'dialekt' man talar i Sthlmsområdet rikssvenska?)
HoshiSeven is offline   Reply With Quote
Unread 10-10-2008, 01:04 AM   #19
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Jag visste inte ens att det var så stor skillnad på ett kort -o- och å...

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Unread 10-10-2008, 10:02 AM   #20
skypixel
Registered User

skypixel's Avatar

Schuldig du har nog rätt i att det finns fler "dialekter i stockholm, känner en tjej som drar ut på sina i:n bland annat, det är lite en överklassdialekt tror jag (östermalmsdialekt?) och ibland låter det faktiskt som att hon pratar "ned" till folk, men det gör hon ju inte, det är ju hennes sätt att prata på helt enkelt. Sen det där med -e och som -ä och -u som -ö så stämmer nog det...har kommit på mig själv med att säga "murkt" istället för "mörkt" och när jag försöker säga det rätt så går det inte ^_^' och drar ihop ord gör jag också.

Rikssvenska? Vad jag har fått lära mig så är inte det en "dialekt" utan när man skriver eller "talar som man skriver" om man kan säga så? tex som nyhetsuppläsare på tv eller som politiker som håller tal, övertydligt liksom. Men jag kan ha fel ^^'

Sen håller jag med schuldig om o och å, kort o låter ju som å, för att det ska låta som o så måste det väll vara ett långt o? och det heter väll inte ploooopp?

~ jäklar, vad sugen jag blev på choklad ^_^'
skypixel is offline   Reply With Quote
Unread 10-10-2008, 11:37 AM   #21
Meuw
Cosplay Lover <3

Meuw's Avatar

mee too... why?! jag som inte ska äta mer choklad, håller på träna till min cosplay, kan jag ju inte komma med massa finnar och choklad mage juuu.

östermalms stockholmska kan låta riktigt snobbigt och nedvärderande,
minns Ni Zubeyde i Robinson? Det är östermalms stockholmska. Nu säger jag inte detta som en expert, men detta är vad jag tror som den 08 jag är <_<

och killar som pratar östermalms stockholmska kan låta riktigt "gay" på det fördomsfulla sättet.

Wiki is your friend!
"Uttalet av Ä som E, ¨det är¨ blir ¨d'e¨, anser många vara typiskt för stockholmskan även om det försvinner alltmer. Ursprunget är inflyttade personer som försökte imitera det tidigare uttalet IE för Ä. En annan uttalsregel i stockholmskan är att Ö efter hård konsonant blir U, till exempel "börsen" blir "bursen".

Vissa ändelser på förkortade ord är också typiska i stockholmskan. Väderkvarnar kallades förut för kvinnonamn och fick då namn som slutade på -an, till exempel Hollänskan eller Johanssonskan. Bruket spred sig sedan till att användas för andra platser som till exempel "Kungsan" (Kungsträdgården) och även för generella platsbenämningar som till exempel "bibblan" (biblioteket), "matan" (matbespisningen) och föremål till exempel "ryggan" (ryggsäcken). En annan platsändelse är -is från latinet med exempel som "Medis" (Medborgarplatsen), "Rålis" (Rålambshovsparken), "Saltis" (Saltsjöbaden) och "Fiskis" (Fisksätra). Även is-ändelsen användes på generella platser som till exempel "dagis" (Daghem) och "fritis" (Fritidsgård).

Vid uttal av "standardsvenska" ord ser denne till att ta bort alla onödiga språkljud eller sådant som är jobbigt att uttala, ex; "sö'tälje": Södertälje, "djurgår'n": Djurgården, "veremere?" "vad är det med dig?" eller "vene" istället för "jag vet inte".

"

Här är lite exempel från mig =3

Gammal söderslang (äldre genreationer som bott i södra stockholm snackar så här ungefär) "tjeena, sk'ru mee o eeta lite? va?! veremere? e'ru inte hungri? "

östermalm " Heeej sötnos, ska du me och ääta liite? varför dåda/men vaddå da? är du inte hungrig, eller?

"ghetto"
"Ey mannen/gussen, skka du me och käka? vassaru? men shieet, er'ru inte hungrig fan?"

uh, generell stockholmska
"Hej/tja/hallå, ska du/ska'ru me och käka/äta? inte? är du inte hungrig?/är du inte hungrig eller? "

Andra typiska saker för stockholmska "Asså" och "Typ" och "lixom"

exempel
"asså.. Jag va på en film igår och jag .. asså.. tyckte den var typ okej, men lixom.. lixom inte , jag menar.. typ den var typ lång och man blev fett trött, men ändå, den va bra!"

Rikssvenska!

Wiki is your friend!

"
Rikssvenska eller standardsvenska är det svenska standardspråket som talas i Sverige. Motsatsen till rikssvenska i denna betydelse är finlandssvenska och estlandssvenska. Rikssvenska i denna första mening omfattar även dialekter, men inte den högstatusvariant, högsvenska, som talas av bildade finlandssvenskar.

Dels kan talad rikssvenska användas om en utjämnad dialekt, eller idiolekt, av rikssvenska i den förra meningen. Rikssvenska i denna andra mening används i kommunikation med någon som inte talar den egna dialekten, eller i offentliga sammanhang, och kännetecknas förutom av vidare begriplighet av högre status än det vardagliga språket. Rikssvenska i denna andra mening är alltså en skandinavisk motsvarighet till högsvenska.

Slutligen kan rikssvenska användas om svenskt (skriftligt) standardspråk, så som det lärs ut i skolor och till den som lär sig svenska som andra språk. Den som invänder mot användningen av begreppet talad rikssvenska med att variationen är för stor för att man ska kunna betrakta den som normerad brukar ofta hävda att det enda som är verkligt standardiserat för svenskan är skriftspråket. Detta anses ibland vara en anledning till att talad rikssvenska idag blivit så starkt färgad av hyperkorrektion och skriftspråksuttal i stora grupper i samhället."

Last edited by Meuw : 10-10-2008 at 11:52 AM.
Meuw is offline   Reply With Quote
Unread 10-10-2008, 02:54 PM   #22
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Meuw View Post
mee too... why?! jag som inte ska äta mer choklad, håller på träna till min cosplay, kan jag ju inte komma med massa finnar och choklad mage juuu.
Det är lugnt; tydligen kommer vi att ha chokladmage allesammans...!

Unread 10-12-2008, 06:11 AM   #23
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

märkt nu att jag också säger U i "durren" och i "bursen" haha. Har aldrig tänkt på det innan faktiskt...

Schudlig:
Haha! sant, behöver man inte känna sig ensam då
Unread 10-12-2008, 11:37 AM   #24
Rokusho
The Samurai

Rokusho's Avatar

Hatar smålänska T_T (jag är småländning GAH!)
"The waves of history swallow everything until we all spat back out as flotsam. And then... we are gone. Great leaders full of ambition, vast armies full of aggression. They approach this island intent only on making their own history. So be it. If destiny dictates that I follow the others swallowed up, then I will go. But they will remember my name."
Rokusho is offline   Reply With Quote
Unread 10-12-2008, 12:28 PM   #25
skypixel
Registered User

skypixel's Avatar

Rokusho, du vet inte vad du snackar om, smålänska är ju hur charmigt som helst! ^__^

btw...är det någon som äter för mycket choklad så är det jag -_-' choklad är ju verkligen något man inte bara kan avstå ifrån hur som helst O_o' iaf inte jag.
skypixel is offline   Reply With Quote
Unread 10-12-2008, 03:42 PM   #26
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Jag älskar småländska... det är så sött!

Unread 10-12-2008, 03:55 PM   #27
Meuw
Cosplay Lover &amp;lt;3

Meuw's Avatar

Jag älskar också småländska =3 mammas kusin och min kusin bor där, älskar dialekten.
Unread 10-13-2008, 04:41 AM   #28
Rokusho
The Samurai

Rokusho's Avatar

Gah! *besegrad* nej det är det inte xD
"The waves of history swallow everything until we all spat back out as flotsam. And then... we are gone. Great leaders full of ambition, vast armies full of aggression. They approach this island intent only on making their own history. So be it. If destiny dictates that I follow the others swallowed up, then I will go. But they will remember my name."
Rokusho is offline   Reply With Quote
Unread 10-16-2008, 05:16 AM   #29
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Rokusho View Post
Gah! *besegrad* nej det är det inte xD
Joho.

(Förlåt att jag spammar, men jag har inget att göra på jobbet...)

Unread 07-17-2009, 01:52 PM   #30
~hellel~
Registered User

Japp, jag är skåning! jag bor ca 2 mil utanför helsingborg
~hellel~ is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules