Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 08-09-2009, 11:32 AM   #1
Wuffin
Registered User

Wuffin's Avatar

Mask för ansiktet

Inför en kommande cosplay så funderar jag på att göra en mask för ansiktet (istället för att sminka) för att det ska likna karaktären bättre.

Behöver alltså göra en ganska klotformad mask som ska täcka ansiktet ungefär till öronen. På masken så ska även ett slags "tryne" sticka ut, samt att jag skulle vilja ha ett par ögonhålor(masken går inåt vid ögonen).

Är det någon som vet hur man skulle kunna göra detta? Har hört om "paper mache" eller liknande, men då verkade det som om man bara kunde få en ballongliknande mask
Wuffin is offline   Reply With Quote

Unread 08-09-2009, 03:21 PM   #2
Woltirr
Kigurumi

Woltirr's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wuffin View Post
Inför en kommande cosplay så funderar jag på att göra en mask för ansiktet (istället för att sminka) för att det ska likna karaktären bättre.

Behöver alltså göra en ganska klotformad mask som ska täcka ansiktet ungefär till öronen. På masken så ska även ett slags "tryne" sticka ut, samt att jag skulle vilja ha ett par ögonhålor(masken går inåt vid ögonen).

Är det någon som vet hur man skulle kunna göra detta? Har hört om "paper mache" eller liknande, men då verkade det som om man bara kunde få en ballongliknande mask
använd en perukdocka lr liknande för att få rätt form... funkar bra om man smörjer den med vaselin innan man börjar... man kan oxå använda plastelina lr någon annan sorts figurlera och göra formen med...
Woltirr is offline   Reply With Quote
Unread 08-13-2009, 05:44 AM   #3
Schuldig_
Optical illusion

Schuldig_'s Avatar

Har du kanske en referensbild? Materialet kan bero lite på om där ska finnas andningshål, samt hur den ska fästas på ansiktet. Jag har lekt lite med formbar plast, som faktiskt funkar fint; lätt att forma och väger ingenting. Dock ska man tänka på att det inte funkar med tätsittande masker eftersom plast inte andas... alls.

"Don't engage in a battle of wits with an unarmed man." (Crawford, courtesy of Aoe, in this case)
Schuldig_ is offline   Reply With Quote
Unread 08-24-2009, 11:09 AM   #4
DMouZe
Norrländsk CosplayFront

DMouZe's Avatar

Beroende på kan latex fungera också, lite omständigt att jobba med om man inte är van dock.
DMouZe is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules