Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 07-02-2012, 11:41 AM   #1
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Fursuiters?

Har vi några Fursuiters här? Behöver lära mig Fursuiting inför ett framtida cosplayprojekt. Google och tutorials i all ära, men ibland behöver man någon erfaren att diskutera med.
Pantzar is offline   Reply With Quote

Unread 07-02-2012, 03:59 PM   #2
Woltirr
Kigurumi

Woltirr's Avatar

Jag är! vad vill du ha hjälp med? man kan göra på så många olika sätt så svårt att säga om jag kan hjälpa dig
Woltirr is offline   Reply With Quote
Unread 07-02-2012, 04:25 PM   #3
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Så här ligger det till:
Min stora drömcosplay är Armoured MewTwo från Pokémon: The First Moive
http://crackingthepower.files.wordpr...red-mewtwo.jpg
Min samling med referenser: http://imgur.com/a/R2AJL

Jag tänkte att jag gör MewTwo som en fursuit, och bygger sedan rustningen ovanpå det. Sedan kom jag på att jag antagligen kan ignorera sådant som är dolt av rustningen (så som ansiktet) för att spara tid och material (+ ge mig mer utrymme for cool elektronik).

Anyhow. Jag vet näst intill inget om hur man gör fursuits. I och med att större delen av överkroppen är dold så ligger mitt problem huvudsakligen i ben, fötter och svans. Jag står helt clueless till hur jag ska göra dem.

Ben: Hans lår är helt enorma! Jag förstår att jag måste bygga något i typ madrass, men hur får jag till rätt form, och hur får jag det att stanna på rätt plats?

Fötter: Fötterna är ju helt bakvända. Det har något speciellt namn det där… Men inte en chans att jag kan gå på tårna en hel helg. Det måste finnas något sätt att fuska.

Svans: Svansen är nästan lika stor som kroppen (den är iaf mycket längre). Och den går fram mellan benen upp på magen! Förstår att jag behöver någon intern konstruktion för att hålla den uppe…

Huvud: Även om huvudet knappt syns så bör jag nog göra någon slags bas att fästa hjälm, öron och nackslang på. Har läst att det finns flera olika sätt att göra detta på…

Sedan kommer vi till: Vad ska jag använda för material, och vart får jag tag på det? Och säg inte ”Foam”, för det finns det miljoner med varianter av.

Jag kan som sagt väldigt lite om fursuits, så all hjälp jag kan få uppskattas, särskilt inom områdena jag nämnt ovan.
Unread 07-03-2012, 12:28 PM   #4
HoshiSeven
dreamoforange

HoshiSeven's Avatar

Till benen kan man använda någon sorts leggings, de i tyg funkar bra, och sedan sy och limma fast skumgummi på rätt platser. För att få rätt form brukar jag hitta en bra referensbild i sidled så att man ser hur det ser ut, och sen forma lager för lager.
För att få det bakvänta knäet, bygger man ovanpå låret och eventuellt lite nedanför knäet. Man behöver också bygga upp vadmuskeln ganska rejält, så att även om du står helt rakt med benen så ser det ut som om du har ett bakvänt knä. Om du har hund eller katt, kan du titta hur de ser ut.

För fötterna finns det olika sätt, man kan antingen ta billiga högklackade och såga av hälen (eller hitta skort utan klack, brukar finnas på olika fetishshopper), och på så sätt få en liknande fot, eller det mer bekväma alternativet, bygga upp hela strukturen i skumgummi eller liknande. Då börjar man någonstans ovanför foten och bygger snett mot tårna, och formar djurets tår längst ner.

Lite svårt utan bilder kanske men those are the basics.
The Handmaid (Homestuck)
Lady Deadpool ?

Kpop meetup
Nana (Orange Caramel) Lipstick version. 5%

Kawaiicon:03
Lady Deadpool 20%
HoshiSeven is offline   Reply With Quote
Unread 07-03-2012, 01:58 PM   #5
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Jo då, jag tror jag hänger med.
How about huvud och svans? (Och med svans, särskilt den delen som går mellan benen upp på magen)
Unread 07-03-2012, 04:04 PM   #6
HoshiSeven
dreamoforange

HoshiSeven's Avatar

Inte så bra på huvuden, men leta efter tutorials på youtube? tror jag har sett någon som använder en rånarluva och skumgummi, hon fick det att se enkelt ut, men det är det nog inte, man kan även göra huvudet i frigolit, men huvuden är min svaghet.

enklaste sättet att göra svansen är att göra den stel, så att den inte rör sig. isoleringsskum eller frigolit funkar till det, för att göra den så lätt som möjligt. man kan även göra så att svansen rör på sig när den går, med hjälp av bitar av rör eller liknande som sitter ihop på två punkter. om du känner till plastormar som svänger och håller på när man leker med dem, så är det samma sak, bara mindre.

sätta fast den i kroppen, hmm. nån sorts "blöja" som svansen sitter fast i skulle nog funka, speciellt om blöjan sitter fast i överdelen för att ge lite motvikt. man kan koppla ihop olika delar med hjälp av tex spännen som finns på bla ryggsäckar, som man kan knäppa ihop.
The Handmaid (Homestuck)
Lady Deadpool ?

Kpop meetup
Nana (Orange Caramel) Lipstick version. 5%

Kawaiicon:03
Lady Deadpool 20%
HoshiSeven is offline   Reply With Quote
Unread 07-03-2012, 04:45 PM   #7
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Tror att jag kör på en stel svans, vill inte råka slå till någon i onödan.

Den där blöj-idén kan inte riktigt visualisera i huvudet, men ryggsäcksspännen och motvikt i överkroppen gav lite extra att tänka på.
Unread 07-04-2012, 04:14 PM   #8
Woltirr
Kigurumi

Woltirr's Avatar

Fötter: du kan ju köpa sånna klackfria skor men det vandligase sättet är att man gör fötterna så stora att man får ner sin fot i tårna och sen bygger hälen i skumgummi på vaden. gamla madrasser är ett jättebra och billigt material att använda till det mästa.

huvud: det finns tusen sätt att göra det på... jag rekomenderar mesh sättet. att göra på en rånarluva blir onödigt varmt och man vill få in (och ut) så mycket lust ur huvudet som möjligt...
ska du ha ett riktigt stort huvud kan du bygga det på en hockeyhjälm. http://www.dittbroderi.com/plastcanvas.html där kan du få tag på mesh. det har jag som bas i mina under skumgummit, men det använder man mest för att kunna göra en hållbar mowing jaw om du inte ska ha det kan du skita i basen helt och göra baara i skumgummi.

När man gör digilegs som jag antar at du kommer göra nån variant av så är det bra att göra dom löst och sy fast på ett underställ så dom håller sig på plats och sen ha dräkten för sig utpå.
Woltirr is offline   Reply With Quote
Unread 07-04-2012, 04:45 PM   #9
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Kommer inte att ha moving jaw, MewTwo kommunicerar telepatiskt. Hmm... det gav mig en ide... Undrar om jag kan få tag på någon cool "röstförändrare"...

Tack så jättemycket för er hjälp, har fått en massor med tips från flertalet personer runt om på Internet. Om jag kommer på fler frågor så säger jag till.

Btw, hittade den här föreläsningen ("panel"): LÄNK
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules