Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 10-24-2011, 04:29 AM   #1
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Thumbs up Alltså jag har gått och blivit vansinnig...

... och har tänkt cosplaya en fanart version av en karaktär (fick lov att cosplaya av tecknaren! <3) där jag kommer behöva göra galet formade svärd.
Okey, nu undrar ni säkert "hur galna?" och då svarar jag "sha ere blixtsvärd aso". Så ja, det här kommer att bli... intressant... (klädseln har jag ju redan i princip, så fokus på vapen)

Alltså jag har en plan på hur jag ska göra det mesta, men det finns en grej jag inte helt har löst; vilket "basmaterial" ska jag göra svärden i...?
Är ju van att handskas med trä så det var ju det första som slog mig, men sen kom jag på att jag vill ha dem något tunna (så att det inte väger kossa och tjur..) och när de ska vara så... "utspridda" (måste int vara exakt som på bilden men you get the idea) och rätt långa så skulle det kunna bli ganska riskabelt att använda trä.. för det kan ju brytas itu inte alltför svårt. För att inte nämna vilket helvetes jobb det skulle vara att hitta plankor/whatever i en duglig storlek så att man skulle slippa limma en massa och grejer...

Så ja, funderar på vilka fler möjligheter det finns?
Gärna något som inte är ett helvete att såga/forma och som är hyffsat stabilt. Jag vill helst inte jobba med möjligt giftiga material eller sånt man behöver köpa asmånga tools till för att kunna handskas med och forma... för att i den här lillstan finns det int riktigt så många affärer att gå och kolla runt i. (visst, vi har en f.d K-rauta men..)
Är inte så sugen på att börja greja med gjutformer och sånt heller, känns så komplicerat och tvivlar på att sånt finns att få tag på här.

Haha jag frågar säkert det omöjliga men.. man kan ju alltid fråga.

Btw, vi har sågar och såna basverktyg hemma och styvfarsan kan hjälpa till om det behövs.

*~In progress~*
Masamune Date - Sengoku Basara
Team Aqua Grunt (male) - Pokémon Ruby/Sapphire Version
Eren Yeager (casual outfit) - Attack on Titan

*~Next con I'm attending~*
FIN Desucon Frostbite (13-15 February 2015)
FRI ???
SAT ???
SUN ???
Blood_Sword is offline   Reply With Quote

Unread 10-24-2011, 05:06 AM   #2
DcastEye
Sewholic

DcastEye's Avatar

Någon slags plaströr kanske? I stil med såna som elektriker använder.

2012: KodachiCon, UppCon & ConFusion
Emma Frost - Marvel Comics, Shiva - FFVIII,
Rosa - FFIV & Sheryl Nome - Macross Frontier
DcastEye is offline   Reply With Quote
Unread 10-24-2011, 05:45 AM   #3
XLII
Registered User

XLII's Avatar

Du kan ta träd-grenar kanske? som har en massa spretande pinnar...Det väger inte så mycke och sen är det bara att måla i en bra färg så kanske det ser ut som blixtar.
XLII is offline   Reply With Quote
Unread 10-24-2011, 06:30 AM   #4
Klagin
aka Yomi

Klagin's Avatar

Mitt favoritmaterial, som jag aldrig minns namnet på, är i princip foam med hård papp på båda sidorna. Det används mycket på mässor och sånt för plakat. Fördelarna är att det väger väldigt lite, det går att såga i och sandpappra kanterna och sådär. Dessvärre går det inte att använda limpistol, eftersom det smälter foamet. Spraylim går bra. Jag kan försöka få fram namnet på materialet. Väldigt trevligt att arbeta med iaf.
Klagin is offline   Reply With Quote
Unread 10-24-2011, 06:36 AM   #5
Klagin
aka Yomi

Klagin's Avatar

(förlåt för dubbelpost, edit ville inte funka) Det kanske blir lite för skört om det ska vara så tunt dock. Det är ju inte starkare än trä direkt...
Klagin is offline   Reply With Quote
Unread 10-24-2011, 09:50 AM   #6
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Klagin: Kapaskivor

Blood_Sword
: Ska de lysa eller ej?

Du ville inte ha något giftigt, men ger mitt förslag ändå:

Frigolit (lätt att forma, går med i princip vad som helst) + fiberglas (giftigt)

?

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 10-25-2011, 07:17 AM   #7
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Tack för förslagen.

Har tyvärr ingen aning hur man formar plast. :/ Känns lite för komplicerat för mig ännu, sorry!

Lol trädgrenar, faktiskt hann jag tänka det snabbt i all hast.. men sen kom jag på att det förmodligen skulle, err, se billigt och knasigt ut. xD (och trädgrenar bryts av hyffsat lätt också)

Kapaskivor (om det var det Klagin menade) låter som nånting som kanske skulle kunna funka, kan ta och kolla upp mer om det. Måste ju inte ha dem så tunna direkt (så länge det inte går av så lätt) men vill inte ha två övergödda plankor heller, för då blir det bara onödigt tungt. Lagom är bäst. (fast nästan hellre lite extra tungt än att det går av..)

Och Zabuz, jo det ska lysa. Fast jag har en idé redan på hur jag ska fixa till det.. reflextejp. Aldrig använt det förr men såg en bild på en cosplayare som visserligen använt det, såg förjäkla coolt ut och var typ sån effekt som jag vill ha.

Frigolit har jag också tänkt på men har inte handskats med det... är det svårt att få slätt när det innehåller en massa tätt pressade kulor? (har jag för mig..)
Fiberglas har jag hört talas om men jag vet inte riktigt vad det är.. care to clarify?

*~In progress~*

FRI ???
SAT ???
SUN ???
Unread 10-25-2011, 08:27 AM   #8
Zechra
Warning: Do not feed.

Zechra's Avatar

Wow, spretigt. o_O

Uuuh, lätta plaströr som bas, täck med isoleringsskum och forma till, några varv med målartejp och sen täckt med tidningspapper och pulver papier maché för styrka?

"Never steal a Square Enix boy's hair gel, people will get hurt!"
Zechra is offline   Reply With Quote
Unread 10-25-2011, 09:10 AM   #9
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blood_Sword View Post

Och Zabuz,
Frigolit har jag också tänkt på men har inte handskats med det... är det svårt att få slätt när det innehåller en massa tätt pressade kulor? (har jag för mig..)
Fiberglas har jag hört talas om men jag vet inte riktigt vad det är.. care to clarify?
Frigolit kommer i fler former än "skumbollarsomflygeröverallt", om du tar dig en titt i mitt galleri på "Alex Mercer" och gloor lite på mitt(min?) "arm blade" så är det frigolit+fiberglas som använts.

Det du gör med fiberglaset är att du kladdar ihop lite polyester och sedan lägger du fiberglaset på frigoliten (först målar du frigoliten med latexfärg så inte polyestern äter upp all din frigolit) och kladdar på polyester utanpå.

Typ.

Unread 10-25-2011, 09:14 AM   #10
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

1: http://www.cosplay.com/photo/2490492/
2: http://www.cosplay.com/photo/2389100/
3: http://www.cosplay.com/photo/2195753/

*shameless show off* :<

Unread 10-26-2011, 04:35 AM   #11
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Wow, det där ser ju fett coolt ut! (även fast jag inte har den blekaste aning varifrån sagd karaktär är.. men tufft i vilket fall)
Tror du det materialen skulle kunna vara lämpliga att försöka med?
Du råkar inte veta var man kan få tag på de material du använt (eller rekommenderar mig att använda) samt grundläggande info hur man borde gå till väga. Känner mig helt noobig. xD

*~In progress~*

FRI ???
SAT ???
SUN ???
Unread 10-26-2011, 04:42 AM   #12
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Quote:
Originally Posted by Zechra View Post
Wow, spretigt. o_O

Uuuh, lätta plaströr som bas, täck med isoleringsskum och forma till, några varv med målartejp och sen täckt med tidningspapper och pulver papier maché för styrka?
Oh sorry jag missade ditt inlägg!

Ja, spretigt indeed. xD

Det där låter som något som kanske skulle vara något att testa med. Du råkar inte veta var jag kan få tag på de materialen heller och vad exakt är isoleringsskum, eller mer noggrant, hur ser det ut? Vad är skillnaden på pulver papier maché och vanlig sådan? (inte handskats med det förr vill jag minnas, så vet int riktigt 100% vad det är heller :s)

*~In progress~*

FRI ???
SAT ???
SUN ???
Unread 10-26-2011, 06:34 AM   #13
Zechra
Warning: Do not feed.

Zechra's Avatar

Quote:
Oh sorry jag missade ditt inlägg!

Ja, spretigt indeed. xD

Det där låter som något som kanske skulle vara något att testa med. Du råkar inte veta var jag kan få tag på de materialen heller och vad exakt är isoleringsskum, eller mer noggrant, hur ser det ut? Vad är skillnaden på pulver papier maché och vanlig sådan? (inte handskats med det förr vill jag minnas, så vet int riktigt 100% vad det är heller :s)
Vet inte om det heter isoleringsskum, men sånt där gult grejs som man använder vid byggen och som fluffar upp sig och stelnar efter ett tag. o_o' Ta en titt på http://www.kamuicosplay.com/p/tutorials.html så kanske du förstår vad jag menar.
Pulver papier mache har jag köpt på Kinn.com, det är mer eller mindre papper i pulverform som ger ett slätare resultat än vanligt tidningspapper + tapetklister.

"Never steal a Square Enix boy's hair gel, people will get hurt!"
Zechra is offline   Reply With Quote
Unread 10-26-2011, 10:47 AM   #14
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Zechra View Post
Vet inte om det heter isoleringsskum, men sånt där gult grejs som man använder vid byggen och som fluffar upp sig och stelnar efter ett tag. o_o'

*FOGSKUM

Unread 10-26-2011, 11:07 AM   #15
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Wow, det där ser ju fett coolt ut! (även fast jag inte har den blekaste aning varifrån sagd karaktär är.. men tufft i vilket fall)
Tror du det materialen skulle kunna vara lämpliga att försöka med?
Du råkar inte veta var man kan få tag på de material du använt (eller rekommenderar mig att använda) samt grundläggande info hur man borde gå till väga. Känner mig helt noobig. xD
Jag lovar att du kommer kunna hitta allt jag kan om det på nätet om du bara letar

Men jao, om jag hittar någon bra länk så lägger jag upp den

Polyester + härdare+ fiberglasmatta går att finna på *Biltema*

1: skär till frigoliten med en mattkniv/whatever du vill, tills du får den form du vill ha. Går frigoliten av kan du limma ihop den igen. Det går med limpistolslimm, låt den bara inte stå och värma för länge innan du limmar. Du kan även använda någon form av... jah, jag kommer inte ihåg namnet på det, men jag använde det för att sammanföra mina 2 block. Du kan se skarven på bilden jag la upp där den är omålad.
Kom ihåg att den kommer bli något större med fiberglaset

2:
Måla skiten ur den. Latexbaserad färg är det som gäller, eller något som inte äter upp frigoliten helt enkelt. *Tror* att typ tapetklister skall funka med, men mitt försök med tapetklister sög (klistret chippade upp och lossnade, så jag sket i det). Men jah, något som kan agera som lager utanpå frigoliten så den inte äts upp sedan.

3: Fixa lagom stora bitar fiberglas. Du behöver bara dra i mattan så lossnar det bitar.

4:
Blanda härdare+polyester i en skål (som du inte vill använda senare igen till annat...) och rör om ordentligt. Här lär du behöva vara utomhus då det luktar mycket och är inte allt för hälsosamt att sitta och andas in i ett rum ex.

5: smeta på lite polyester, lägg dit en bit fiberglas. lägg på lager när det stelnat beroende på hur tjockt du vill ha det. OSV. Resten bör du kunna figurera ut själv.

Såvida jag inte glömt något viktigt kanske :<

Men jah, ventilerat utrymme. Använd handskar... jag skriver upp om jag glömt något.

När det härdat kan du sandpappra den, men då behöver du en mask som klarar av det. Polyesterdamm är inget du vill ha i lungorna kan jag lova.

Oavsett hur du gör som: lycka till, hoppas det blir skitsnyggt

Last edited by Zabuz : 10-27-2011 at 04:42 AM.
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules