Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 01-12-2012, 02:34 PM   #1
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Commissions?

Jag känner mig helt ställd.

Jag har aldrig fått förfrågningar om commissions förut, har aldrig ens tänkt tanken.
Men nu har en kille från USA kontaktat mig och frågat om jag kan bygga en Brawl-Sheik åt honom. Först svarade jag att det skulle ta alldeles för lång tid och kosta för mycket; tid som jag inte har, och pengar han inte har.

Nu frågar han hur mycket det skulle kosta att bara göra själva läderrustningen + skor, och om han kan beställa allt på månadsvis avbetalning. Han är alltså helt seriös.

Jag känner mig helt ställd.
Vad ska jag göra?
Pantzar is offline   Reply With Quote

Unread 01-13-2012, 01:11 AM   #2
Woltirr
Kigurumi

Woltirr's Avatar

Jag förstår hur du känner första gången jag fick förfrågan om commission tog det 2 månader att reda ut allt med betalning hur lång tid det fick ta osv.

Jag tycker du kan känna efter om du vill göra det, och om du vill så får du räkna på materialet och lägga på en summa som känns vettig för arbetet. Eftersom han bor i utlandet bör du ju också tala om att frakt och tull tillkommer.
va noga med att du får en delbetalning innan du börjar om det gäller mycket pengar för det blir jobbigt om de backar ur, så står man där med massa utgifter.
Det e rätt kul med commissions samtidigt som det är sjukt läskigt och jobbigt, men det är ju uppskattat att få betalt för nåt man tycker är kul att göra och du är ju duktig så jag tycker du ska köra hårt.
Woltirr is offline   Reply With Quote
Unread 01-13-2012, 03:50 AM   #3
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Även om jag hade haft tid (vilket jag egentligen inte har), så behöver jag hans fysiska kropp för att blötforma lädret (det räcker inte med bara mått). Sedan frågar han om "bara" läderrustningen, problemet är att alltid är fastsatt i allting annat; han skulle behöva göra en massa arbete själv bara för att kunna montera fast allt.

Samtidigt; pengar är pengar, men varför var han tvungen att be om så komplicerade grejer.
Unread 01-13-2012, 03:05 PM   #4
Ematheo
aka TC

Ematheo's Avatar

Well.. om jag ska va ärlig låter det som mer minus än plus. Jag skulle inte gjort det iaf. Visst, pengar behövs alltid och det är ju kul att jobba på cosplay men jag personligen har rätt mycke i mitt liv atm plus att man ska hinna med sina egna cosplays så jag skulle sätta dom först. Nu kanske du redan hunnit klart med din/dina då äre ju lite av en annan sak. Sen vet man aldrig hur det blir med betalning etc, även om han verkar seriös.

Låt inte mina ord avskräcka dig nu! Det är bara så jag skulle känna om saken. Du får lista plus och minus och se vad som vinner. (:
Ematheo is offline   Reply With Quote
Unread 01-13-2012, 07:08 PM   #5
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Jag har tackat nej. Men jag erbjöd mig att svara på eventuella frågor om han skulle få för sig att bygga den själv.
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules