Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 05-27-2012, 05:50 PM   #1
Blood_Sword
The samuraiholic guy

Blood_Sword's Avatar

Question Skumma näbbskor... eller något

Jag har knappt 10 dagar på mig att sy en och en halv cosplay till Desucon i Finland, så minst sagt kan man säga att jag har PANIK. Tur att den cosplayn som jag inte börjat sy ännu är superenkel att sy. Men.. den som jag är halvklar med är lite si och så, har det mesta planerat ut och vissa grejer klara men hans skor ger mig hjärnpruttar.

Karaktären i fråga är alltså denna:

Han har skumma... näbbskor... eller vad man vill kalla det.. sån där spetsig 'topp' som pekar lite uppåt. Hur sjutton kan jag göra något sånt?

Funderat på att gå och försöka hitta second-hand skor ungefär som dessa:

Eftersom de har hyffsat lik den där frammojsen. Ååh så fint jag förklarar. (behöver gröna strumpor också)
Sen eventuellt måla om dem (om de är tygskor)... fast problemet hur jag kan fixa en sån där 'näbb' återstår fortfarande... eller vore det smartare att göra en cover i tyg?
Aso jag har typ ingen aning, helt oerfaren vad gäller cosplayskor. :S Om någon har nån vettigare idé var goda och berätta.

Behöver er hjälp fellow cosplayers!

*~In progress~*
Masamune Date - Sengoku Basara
Luxray (gijinka) - Pokémon

*~Next con I'm attending~*
FIN Oulun animeseminaari (8-9 August 2014)
FRI Ryūnosuke Ibuki - Hakuōki: Shinsengumi Kitan
SAT ???
Blood_Sword is offline   Reply With Quote

Unread 05-27-2012, 11:51 PM   #2
Psycho Cat
Registered User

Psycho Cat's Avatar

Vet inte om detta hjälper dig men hittarde hur skiss för uppbyggnade på ett par näbb stövlar kan ser ut. Det är någon i den stilen jag skulle har kört på troligen.

http://personal.utulsa.edu/~marc-car...GE3/SHOE46.GIF

Vill man inte har söm mitt på skulle man nog kunna köra utan den. JAg tro att man kan köra stål tråd för att formen skall hålla bätte eller likande, eller nått hådare matrial för att får till spetsen. Och tyg val vet inte redigt. Även om du följer det jag gav dig kan man göra om att som sko över drag med man skippar en bit av sulan under och köra på biten där näbben är och sedan ovansidan på att typ.

Det är mitt tänk om det är logiskt nu på morgonen.
Psycho Cat is offline   Reply With Quote
Unread 05-28-2012, 09:23 AM   #3
Blood_Sword
The samuraiholic guy

Blood_Sword's Avatar

Okey jag hittade ett par second-hand skor med en bra svagt uppåtlutande 'nos'... väldigt glad över det. Kanske lite små men formen var så bra så det får jag svälja, kommer inte hitta något bättre under den korta tid jag har kvar att få klart cosplayn. Som finskarna säger: "cosplay ilman tuskaa on teeskentelyä", vilket betyder fritt översatt (inte ordagrant) "cosplay utan smärta finns inte". xD ('teeskentely' betyder typ låtsas/hålla upp en fasad, svårt att hitta en exakt översättning...)

Nu är jag bara osäker på vad som är smartare och ser bättre ut - klä skon i passande tyg eller typ spraymåla? Om jag väljer det första.. funkar hot glue eller behöver man sy eller typ nita eller nått? Skorna i fråga är beige och typ mocca-aktig yta tror jag.

*~In progress~*

SAT ???

Last edited by Blood_Sword : 05-28-2012 at 09:28 AM.
Unread 05-28-2012, 03:08 PM   #4
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Jag har ett mönster för hur man syr näbbskor i läder, men jag antar att det inte hjälper dig så mycket då man även behöver kunna vissa skomakartekniker.
Pantzar is offline   Reply With Quote
Unread 05-29-2012, 01:56 AM   #5
Blood_Sword
The samuraiholic guy

Blood_Sword's Avatar

Tack båda!

@Psycho Cat: Mönstret verkar intressant, vi får se om jag använder den sen nån gång. Hittade ju nu ett par second-hand skor som får duga för den här nöden men tack för tipsen!

@Pantzar: Ååh coolt. Synd bara att jag har noll skomakartekniker. xD

_____

Och jo, skorna jag hittade ser ut så här:

Blev så glad när jag hittade dem. xD Så nu är alltså frågan tyg eller sprayfärg eller något annat för att få till den rätta färgen?

Quote:
Nu är jag bara osäker på vad som är smartare och ser bättre ut - klä skon i passande tyg eller typ spraymåla? Om jag väljer det första.. funkar hot glue eller behöver man sy eller typ nita eller nått? Skorna i fråga är beige och typ mocca-aktig yta tror jag.

*~In progress~*

SAT ???
Unread 05-30-2012, 02:44 AM   #6
Psycho Cat
Registered User

Psycho Cat's Avatar

Blood_Sword:

Tro din ide om att klär in skorna skulle fundera fint fint, även med hot glue ,om jag inte har fel är det en del folk som använder den metoden inom cosplay rätt mycket på skor.

Eh kommer inte på mer att säga, färga dom skulle nog går med bra om du har rätt färg till att så att säga.
Psycho Cat is offline   Reply With Quote
Unread 05-30-2012, 05:20 AM   #7
Blood_Sword
The samuraiholic guy

Blood_Sword's Avatar

Tack, ska nog köra tygversionen á la limpistol eftersom det verkar finnas väldigt lite info på nätet om det går att färga mockaskor med bra resultat...

*~In progress~*

SAT ???
Unread 05-31-2012, 02:57 PM   #8
Ematheo
aka TC

Ematheo's Avatar

Jag gjorde mina skor med tyg och limpistol, blev faktiskt jättebra fast var lite jobb att sy till "överdragen" och få dem i rätt storlek D: (roligt att man gjorde det här kvällen (läs: natten) före man skulle fara till konventet också..

Progressbild

Ematheo is offline   Reply With Quote
Unread 05-31-2012, 03:28 PM   #9
MissAngie
My dreams are my wings.

Quote:
Originally Posted by Ematheo View Post
Jag gjorde mina skor med tyg och limpistol, blev faktiskt jättebra fast var lite jobb att sy till "överdragen" och få dem i rätt storlek D: (roligt att man gjorde det här kvällen (läs: natten) före man skulle fara till konventet också..

Progressbild

Kan du typ göra en tutorial hur du gjorde dina skor? ;_;

Next cosplays will be working on :
.:Sailor Saturn | 5%
.:Anthy Himemiya - Utena revolutionary girl | 10 %
"I will never see the sky the same way I will learn to say goodbye to yesterday" -
MissAngie is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules