Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 09-30-2012, 07:20 AM   #1
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Oni mask?

Hejsan alla,

Har börjat fundera på att göra en oni mask (japansk demon) att ha som en extra prop till en av mina cosplays. Problemet är att jag inte riktigt vet hur man ska gå till väga och vad man bör använda för att få ett slät resultat.. med andra ord vill jag inte använda något som ger en väldigt bucklig/ojämn yta.

Här är masken som jag vill göra:

Jag har typ ingen erfarenhet av papier maché men jag har pysslat med diverse leror tidigare. I mitt skåp ligger en vit generisk plastmask sedan ett tag tillbaka och jag undrar om den kanske skulle funka att använda som någon slags bas att bygga över?
Har läst att andra har gjort olika masker till karaktärer (t ex ANBU karaktärer i Naruto) av 'celluclay'.. men jag vet inte vad det är på svenska. Vill helst använda såna material som är hyffsat lättillgängliga och inte värst hälskoskadliga att jobba med.

Som sagt, jag vet inte hur jag ska gå till väga så om det finns några med mer koll här på forumet så skulle det vara schysst om ni kunde dela med er av era erfarenheter!

*~In progress~*
Masamune Date - Sengoku Basara
Eren Yeager (casual outfit) - Attack on Titan
Levi (suit) - Attack on Titan

*~Next con I'm attending~*
FIN Desucon Frostbite (13-15 February 2015)
FRI ???
SAT ???
SUN ???
Blood_Sword is offline   Reply With Quote

Unread 09-30-2012, 03:39 PM   #2
Riskokare
Registered User

Har tidigare gjort en liknande mask

För ungefär ett år sen gjorde jag en Hannyamask med endast färg, papper och en basmask och blev rätt nöjd, men jag antar att du kanske vill göra det lite mer "proffsigt" '_' De problem jag haft med lera innan är i alla fall att jag har haft svårt att få det att sitta fast bra, men jag kan fråga några andra som pysslar väldigt mycket med lera om de har några tips!
Riskokare is offline   Reply With Quote
Unread 09-30-2012, 06:25 PM   #3
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Jo alltså jag vill ju som ha djup i den.. att den har lite former, struktur och är mer som ett 3D-objekt.
Om du kan fråga dem vore jag väldigt tacksam!

*~In progress~*

FRI ???
SAT ???
SUN ???
Unread 10-01-2012, 04:22 PM   #4
Psycho Cat
Registered User

Psycho Cat's Avatar

Kan vara helt fel ute men tro att celluclay skulle kunna väl vara pappers lera eller någon form av papier maché lera variant. Som sagt kan vara fel ute med den iden, Med andra ord nått i denna stil från panduro http://www.pandurohobby.se/Katalog/5...e-pulver-200-g sedan kan du kolla in denna länk om hur man kan bygga mask, den är på svenska http://www.b.qbicom.se/wordpress/201...3-hur-gor-man/ vilket det står lätt om att egentligen men ja vet inte om det kommer hjälpa dig direkt.
Psycho Cat is offline   Reply With Quote
Unread 10-02-2012, 06:30 PM   #5
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Den där masksidan var grymt inspirerande. Blev bara förvirrad dock när han verkade nämna både nån lervariant och den, iaf enligt mig, "vanliga" papier-maché dvs tapetklister och tidningspapper. Är inte det väldigt olika resultat på de två sätten eller är jag bara okunnig?

*~In progress~*

FRI ???
SAT ???
SUN ???
Unread 10-03-2012, 11:57 AM   #6
WeeWee
Registered User

WeeWee's Avatar

När jag gjorde min ANBU-mask använde jag mig av pappersleran från Panduro. Den lufttorkar, och spricker inte särskilt lätt/mycket. Dessutom äre bara att blöta fingret lite och gnida bort eventuella sprickor. Dock behöver man göra den något tjockare för att den inte ska trilla isär så fort man tar i den, vilket gör att den tyngre. Något som är tyngre behöver en starkare + bredare resår till band. Vill du ha ett lika tunt och snyggt band som på bilden skulle jag inte använda papperslera. För att få till formen så hade jag en plastmask till grund och formade efter den, för att sedan ta bort plastmasken när det hela var klart och sedan forma till den på insidan så att den passade precis mitt ansikte.

Papier-maché, den vanliga sorten med papper och tapetklister, funkar nog bra. Det som kan bli svårt är de första lagren på plastmasken, att de ska ligga kvar ordentligt och inte glida eller bubbla. Men med tålamod får man till det till slut. Sen är det bara att kasta på ett par lager till, och sen några till, och så några till (här brukar jag tappa lusten för att det bara bubblar sig), och gärna ett par till lager. För att få det ordentligt slätt så lägger man på ett tunt lager med valfri lera, pappersleran skulle nog funka bra, låter det torka ordentligt i åtminstone 24 timmar. Gärna i köket om man använder spisen/ugnen mycket, så det blir varmt. Eller ett par meter från öppna spisen om man har en sån. Det får alltså inte vara för varmt, för då kan det spricka, men är det kallt tar det längre tid att torka. När leran är torr igenom (du får helt enkelt hoppas på det bästa, men är det ett tunt lager så bör det gå snabbt), så slipar du den slät.

Eventuella dekorationer som horn och tänder, går att göra i papperslera, men du kommer nog svära en hel del. När jag gjorde öronen till min ANBU-mask (kattöron, ca 7 cm höga, 4 cm breda, 5mm tjocka och böjda inåt) så spillde jag nog en del svett och tårar för att få dem precis som jag ville. Vilket de inte blev, för jag ville ha dem tunnare, men det gick inte. Jag skulle alltså rekommendera en annan lera. Typ Fimo? Något dyrare, men lättare att arbeta med och resultatet blir förmodligen bättre.

Jag superlimmade på mina öron i efterhand (fy mig!) då jag inte hade tillräckligt med lera i omgång 1, när jag gjorde masken. Det ser bättre ut om man modellerar fram dem, men detta är svårare och mer tidskrävande.

Lång post är lång, men detta är mina erfarenheter i området. Jag kan även tillägga att arbetet gick på ca 2 timmar tisdagen innan UppCon11, + 1 timme dagen efter för öronen (mycket svärande tills jag bestämde mig för att göra dem större). Tack för mig! Leverpastej!
WeeWee is offline   Reply With Quote
Unread 10-04-2012, 03:25 PM   #7
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Jäklar vad mycket information!

Hmm, alltså alla tänder och dekorationer är ju viktiga så man vill ju få till dem bra, fast jag vet inte om det är för svårt att skulptera dem ur samma 'lerklimp' eller göra separata bitar och typ limma ihop dem eller sätta ihop två bitar och sen gnugga bort "sömmarna"?

Vill ju helst använda ett sånt band som på bilden, för det ska efterlikna så mycket som möjligt, så tack för att du nämnde att det kan bli tungt med papperslera. Däremot undrar jag om Panduros papperslera "Silkis" är tung? Det var en person som rekommenderade den att göra horn av, fast om den funkar till en hel mask vet jag inte. Nån som har använt den?

Sen undrar jag också angående papier-maché.. måste man ha nån slags extra stomme att bygga över om man vill ha mer 'djup' i masken eller funkar det att köra rakt på plastmasken? (den är ju rätt 'platt') Minns att jag sett andra elever i bildlektionerna använda hönsnät för att bygga en slags bas, dock gjorde de stora afrikanska masker så de hade ingen plastmask under, bara hönsnät. Själv har jag aldrig jobbat med papier-maché (vad jag kan minnas) så tekniken hur man arbetar materialet för snyggt resultat finns inte lagrat i mitt huvud.. och hönsnät verkar jäkligt krångligt i mina ögon med allt böjande och knipsande. :S
Sorry om jag förklarar konstigt, menar alltså att om man kör på papier-maché måste man gö nån hönsnätsstruktur över plastmasken (en till bas över basen xD) för att få de olika formerna/djupen i masken mer tydliga?

Dock är jag inte så taggad på tidning-och-tapetklister papier-maché.. papier-maché lervarianten som Psycho Cat nämnde verkar mer lovande.. iaf på den där sidan. Dock använder snubben på sidan pappmasker och inte plastmasker som bas.. undrar om det gör en stor skillnad på hur leran fäster sig på ytan.

*~In progress~*

FRI ???
SAT ???
SUN ???

Last edited by Blood_Sword : 10-04-2012 at 03:39 PM.
Unread 10-05-2012, 04:13 AM   #8
Zechra
Warning: Do not feed.

Zechra's Avatar

Nu har jag mitt paket med silkis kvar hos föräldrarna efter sommaren, men vad jag kommer ihåg så är det inte helt lätt i våt form, men jag har vaga minnen av att det blev väldigt lättare när det torkade. Men, som WeeWee nämnde så är silkis ganska otympligt att arbeta med, så jag skulle nästan ta ordentlig plastlera för hornen och de större tänderna.
Vad gäller pulver varianten av papier mache så är det väldigt lätt att arbeta med och det ger ganska bra resultat. Gjorde en harpa nu i somras av en kartong bas som jag täckte med fogskum för volym och sen karvade ut hela harpan i och sen täckte med papier mache (Båda varianterna). Blev otroligt lätt och pulver papier machen kunde jag sandpappra slät (relativt, var ganska stressad men har man tid på sig så) och karva ut mönster i. Det går att göra flera omgångar med pulver papier maché lager, man ska bara behöva fukta ytan efter att det torkat ordentligt och sen kan man lägga på mer, så det är ju en möjlighet om du vill hålla vikten nere.

"Never steal a Square Enix boy's hair gel, people will get hurt!"
Zechra is offline   Reply With Quote
Unread 10-07-2012, 12:35 PM   #9
Blood_Sword
Fabulous Boyfriend

Blood_Sword's Avatar

Du råkar inte ha nån bild på harpan i fråga? Skulle vara kul att se.
Tror jag ska köra på pulver papier-maché, det verkar som det skulle funka bäst.

*~In progress~*

FRI ???
SAT ???
SUN ???
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules