Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 01-19-2012, 03:21 PM   #1
creaton
mtv cribs: rapture

creaton's Avatar

Big Daddy Bioshock WIP

Jag har länge velat bygga en big daddy från spelet Bioshock. Nu är det dags, och nu är det igång.

Så ser den ut i spelet. De kallas också för Bouncers eller Mr Bubbles. Beskyddare av små barn kallade "little sisters".

Jag köpte denna figur för att ha som referensmodell.

Här är en slags skala för att man ska få en uppfattning av storlek. Jag är ca 1.70m lång.
Stort cred till Volpin, han är en stor inspiration. Hans Big Daddy är och kommer alltid vara fetast.

Första shoppingen avklarad. Basic stuff som silvertejp, trälim, bladkniv. Plus två par arbetarbyxor för 150kr styck. De ska användas till benen och armarna på mr Bubbles.

Det här ska föreställa stommen. Detta är smalaste ställena på figuren. Utifrån denna ska jag bygga utåt. Viktigt att proportioner blir rätt i början. Hunden är min trogna medhjälpare ^^

Jag planerar att få mkt gjort i helgen och posta mer då. Ställ gärna frågor då jag kanske har missat något. I korthet: Stomme i kartong->skal av spackel->lackering och övrigt.
creaton is offline   Reply With Quote

Unread 01-23-2012, 02:21 PM   #2
creaton

creaton's Avatar

Big Daddy WIP del 2

Som ni kanske redan märkt är detta ett "scratch-build". Byggt på kartong och silvertejp till att börja med. Senare övergår det i finlir.

Första testet och det håller, om än något instabilt. Jag måste tänka på att hela dräkten kommer väga avsevärt mkt mer än kläderna jag har på mig nu.

*Lyssnar till gamla LP:s i arbetsrummet när jag tejpar.

Halvvägs...

Ta-da! Notera klacken som går runt hela skon. Ska dra till myrorna och köpa två bälten, ett till var sko.

Här är jag ca 1.90 lång. Hittils går man riktigt bra/stabilt med dojorna. Detta är också byxorna som ska användas, fast just nu utan tillbehör/detaljer. (Splicermask bara för skojs skull)

Jag är bara bekant med spackel(bondo) som finishmaterial, men det är väldigt tungt. Vad är den svenska motsvarigheten till resin och skulle det kunna få samma släta yta på skorna?
Unread 01-23-2012, 03:11 PM   #3
HoshiSeven
dreamoforange

HoshiSeven's Avatar

Hittade detta efter en snabb sökning, borde finnas fler sorter och pris. Vad jag vet so kan man slipa den också, men det är nog bäst att fråga någon som vet.
The Handmaid (Homestuck)
Lady Deadpool ?

Kpop meetup
Nana (Orange Caramel) Lipstick version. 5%

Kawaiicon:03
Lady Deadpool 20%
HoshiSeven is offline   Reply With Quote
Unread 01-23-2012, 03:31 PM   #4
creaton

creaton's Avatar

Quote:
Originally Posted by HoshiSeven View Post
Hittade detta efter en snabb sökning, borde finnas fler sorter och pris. Vad jag vet so kan man slipa den också, men det är nog bäst att fråga någon som vet.
Tack Den produkten var ganska dyr. Jag undrar om inte detta skulle kunna vara något i resin-väg gelcoatspackel eller kanske detta epoxi primer
Prop-makers i USA använder "resin" till att göra insidan hårdare. Sedan använder de spackel "bondo" till utsidan. Men jag undrar om man inte kan använda resin till utsidan eftersom det är lättare material, jag ska bara ha ett tunt lager, för finishens skull.
Bondo = Spackel. Men resin = ?? :P Någon som vet?
Unread 01-23-2012, 03:39 PM   #5
Woltirr
Kigurumi

Woltirr's Avatar

Det är plast
Woltirr is offline   Reply With Quote
Unread 01-23-2012, 04:23 PM   #6
creaton

creaton's Avatar

Quote:
Originally Posted by Woltirr View Post
Det är plast
precis. Jag tänkte mer vad det representerade i köpform. Men jag tänkte testa sprayspackel det vore jättesmidigt om det skulle fungera

update: jag har hittat 8 stycken ljudeffekter från spelet bioshock som jag ska ha till dräkten. Varför? 2.1 data högtalare som drivs av ett bilbatteri med konverter kommer spela dom via en mp3-spelare. För att få det där häftiga intrycket. Baslådan kommer skrämma skiten ur folk. Självklart är allt gömt innuti dräkten.
Unread 01-23-2012, 04:48 PM   #7
HoshiSeven
dreamoforange

HoshiSeven's Avatar

resin blir ju harts, eller kåda, på svenska, vet inte hur mycket det hjälper
The Handmaid (Homestuck)
Lady Deadpool ?

Kpop meetup
Nana (Orange Caramel) Lipstick version. 5%

Kawaiicon:03
Lady Deadpool 20%
HoshiSeven is offline   Reply With Quote
Unread 01-23-2012, 07:42 PM   #8
TennyoTwili
Registered User

Kul med Fler bioshock cosplays i Sverige! Är stort fan och merch-samlare av serien =). Avgudar Volpins Bouncer och ska bli roligt att se arbetet på din! Själv började jag arbeta på en big sister för 2 år sedan men gjorde tyvärr aldrig klart den då annat kom emellan.

Men det jag ville säga var att resin brukar gå under samma namn i Sverige. Det är dock inte billigt på något ställe jag har hittat det på. Jag använder själv oftast resin för gjutning av detaljer och smycken.
TennyoTwili is offline   Reply With Quote
Unread 01-24-2012, 02:02 AM   #9
Woltirr
Kigurumi

Woltirr's Avatar

Jag rekomentererar sprayspackel... vi använder det extremt mycket i vårt modellbygge på skolan, (till finishens innan man lackar,) men jag hade inte känt mig särskilt pepp på att våtslipa nåt så stort... fast jag hade nog inte vart pepp på att slipa nåt så stort över huvud taget
Woltirr is offline   Reply With Quote
Unread 01-24-2012, 02:50 AM   #10
creaton

creaton's Avatar

Quote:
Originally Posted by TennyoTwili View Post
Kul med Fler bioshock cosplays i Sverige! Är stort fan och merch-samlare av serien =). Avgudar Volpins Bouncer och ska bli roligt att se arbetet på din! Själv började jag arbeta på en big sister för 2 år sedan men gjorde tyvärr aldrig klart den då annat kom emellan.

Men det jag ville säga var att resin brukar gå under samma namn i Sverige. Det är dock inte billigt på något ställe jag har hittat det på. Jag använder själv oftast resin för gjutning av detaljer och smycken.
Ja men visst! Jag samlar en hel del på artwork böcker och dylikt också. Designen och känslan av spelet är så grymt bra! Tack för svaret Volpin är ju ca 1.50 lång så jag har iaf 20cm till en större Bubbles. hehe
Unread 01-24-2012, 02:51 AM   #11
creaton

creaton's Avatar

Quote:
Originally Posted by Woltirr View Post
Jag rekomentererar sprayspackel... vi använder det extremt mycket i vårt modellbygge på skolan, (till finishens innan man lackar,) men jag hade inte känt mig särskilt pepp på att våtslipa nåt så stort... fast jag hade nog inte vart pepp på att slipa nåt så stort över huvud taget
Alright, tack för svaret Jag tänkte testa sprayspackel på en sko. Om det funkar fint så använder jag det till resten.
Unread 01-25-2012, 12:25 AM   #12
Kharya
The Artful Dodger

Kharya's Avatar

Riktigt awesome projekt! Ser fram emot att få se hur det fortlöper! Är ett stort Bioshockfan själv. ^^
I min erfarenhet så översätts resin till just "harts" som Hoshi skrev. När jag gjöt mina hovskor använde jag polyester harts från kinn.com, men då stärkte jag upp det med glasfiberväv också. Det finns dock flera olika sorters harts att välja mellan och olika sätt att använda det på så det är bara att försöka hitta nåt som funkar för dig.

Past Cons:
V-Kon 1.1 - Izumi Curtis (FMA)
Uppcon:10 - Nightmare (Heroes of Might & Magic IV)
Confusion - Erza Scarlet (Fairy Tail)
Närcon:X - Gilbert Guilford (Code Geass)
Constigt - Belle (Winter dress) (Beauty and the Beast)
Närcon 2012 - Belle (Village dress) (Beauty and the Beast)
Närcon Vinter 2013 - Merida (Brave)
Kharya is offline   Reply With Quote
Unread 01-25-2012, 06:51 AM   #13
creaton

creaton's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kharya View Post
Riktigt awesome projekt! Ser fram emot att få se hur det fortlöper! Är ett stort Bioshockfan själv. ^^
I min erfarenhet så översätts resin till just "harts" som Hoshi skrev. När jag gjöt mina hovskor använde jag polyester harts från kinn.com, men då stärkte jag upp det med glasfiberväv också. Det finns dock flera olika sorters harts att välja mellan och olika sätt att använda det på så det är bara att försöka hitta nåt som funkar för dig.
Alright, vi får se vad jag använder. Härligt med så mycket folk som gillar Bioshock!
Unread 01-25-2012, 03:55 PM   #14
creaton

creaton's Avatar

En liten update

En liten uppdatering, jag har färgat alla sömmarna i byxorna svarta (de var vita förut), byggt två knäringar och ett par tyngder.

Här...

Inget spacklande eftersom det är flera minusgrader ute. Måste bli iaf 10 plus innan jag kan få något gjort på den fronten.
Här är ett av mina tidigare verk inom spacklandet. Dåligt pepakurabygge gjorde att jag i stort sett modellera med spacklet för att få fram mitt slutgiltiga resultat.
Unread 01-26-2012, 06:52 AM   #15
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Har ni inte lärt er något av det jag snokat fram? *hytter med näven*

Resin > Fiberglas

[Edit]:
Volpin 1.50m?! WTF? Har alltid trott att han är av det längre slaget...

Iaf, ser ut som du har en bra start [y) Riktigt inspirerande. Hade jag inte haft så mycket annat skit för mig hade jag nog fortsatt på... något...

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/

Last edited by Zabuz : 01-26-2012 at 06:54 AM.
Zabuz is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules