Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools Rate Thread
Unread 03-30-2013, 08:24 AM   #1
shinichie
Registered User

shinichie's Avatar

Packning för armor/props?

Tjenare!

Nu är det så att jag har tänkt göra en cosplay inför Närcon Sommar 2013, en rymdkaraktär med hjälm, överdel(fram och bak), skydd från axlar ner till händerna(Axlar, armar, händer), benskydd från lår till fötterna samt ett "skjutvapen" som är en aning större än en pistol.

Av dessa åren som jag har upplevt cosplay så har jag sett en del som har gått med mycket armor och props på flera konvent. Min fråga är: Hur ska man göra för att kunna packa så mycket för ett konvent? Framförallt när man bor några timmar ifrån konventet och inte har körkort/bil och ska åka tåg?

Anledning till varför jag frågar här är för att jag har sökt upp så mycket jag kan när det gäller packning för armor/props, men de svar jag fick var mer för utomlands konvent eller att man packar i sakerna i lådor och betalar posten för att levera den till destinationen och som man sedan plockar upp själv.

Är det någon som har haft tidigare erfarenhet när det gäller packning av armor/props? Så att man kan göra det så kompakt som möjligt och kunna ta med den på egen hand? Det kanske låter nästan omöjligt men det skadar inte att fråga tycker jag.

Tack!
shinichie is offline   Reply With Quote

Unread 03-30-2013, 12:44 PM   #2
44tim44
Sewing Newb.

44tim44's Avatar

Till att börja med;
Om du kan, försök samla ihop ett gäng vänner att resa tillsammans med, som kan hjälpa till att bära.
Sedan, är mitt tips att ta så många av dina delar (de klumpigaste och sköraste delarna först) av rustningen som möjligt och stoppa de i pappkartonger. om du kan begränsa dig till 4 kartonger, går dessa att silvertejpa ihop, och göra en makeshift-ryggsäck av med spännband. (Förutsatt att du inte har bärhjälp, då det är att föredra.)

Annars: Hyr Taxi/Leta på konventets forum/sida efter folk som du kan samåka med.

Tåg och buss är varje armor-cosplayande persons mardröm.

-Upcoming Cosplays-
N/A : Surfer Singed (LoL), TK (Angel Beats), Light (Death Note), Isaac (Baccano)
44tim44 is offline   Reply With Quote
Unread 03-31-2013, 11:45 AM   #3
shinichie
Registered User

shinichie's Avatar

Tack för tipset tim! Det ska jag hålla i tanken och se om det går att fixa. Vill helst inte skrota min cosplayidé.

Tar gärna emot fler tips!
Unread 03-31-2013, 02:19 PM   #4
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by 44tim44 View Post

Tåg och buss är varje armor-cosplayande persons mardröm.
Word. Tyvärr.

Jag vägrar göra en stor cosplay igen förens jag skaffat bil. Det är nog bökigt att få ner allt man ska ha med sig om man "bara har en liten cosplay" + bagage i övrigt, kan knappt föreställa mig hur folk med enorma cosplays tar sig fram via tåg/buss...

http://grim---reaper.deviantart.com/

http://instagram.com/zabuzor/
Zabuz is offline   Reply With Quote
Unread 04-02-2013, 01:51 PM   #5
Ink
We're all mad here!

Ink's Avatar

Quote:
Originally Posted by Zabuz View Post
Word. Tyvärr.

Jag vägrar göra en stor cosplay igen förens jag skaffat bil. Det är nog bökigt att få ner allt man ska ha med sig om man "bara har en liten cosplay" + bagage i övrigt, kan knappt föreställa mig hur folk med enorma cosplays tar sig fram via tåg/buss...
Nej, lätt är det inte. När jag gjorde Konan var jag tvungen att ta vingarna med på tåget och ha dem i knät. Det fungerade inte: de gick sönder i ryggen.

Bärhjälp är definitivt det bästa, alternativt att försiktigt packa ned delarna i en massa bubbel-plast/annat mjukt och sedan lägga allt i en stor resväska. Då går det lätt att rulla fram den, både på tåg och på gatan. Men man måste se till att delarna inte kan röra sig en millimeter däri, för då vet man aldrig vad som kan hända.
And the mome raths outgrabe."
Ink is offline   Reply With Quote
Unread 04-03-2013, 03:32 AM   #6
sabinam
Registered User

sabinam's Avatar

Jag ska också ha en massa armour i sommar på Närcon och har helt enkelt löst det med att jag ska hyra en bil tillsammans med några andra som ska dit. Tror nog det är det skönaste att göra. De tipsen som står hittills låter rätt bra tycker jag, samåk!
sabinam is offline   Reply With Quote
Unread 04-04-2013, 06:51 AM   #7
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ink View Post
Nej, lätt är det inte. När jag gjorde Konan var jag tvungen att ta vingarna med på tåget och ha dem i knät. Det fungerade inte: de gick sönder i ryggen.

Bärhjälp är definitivt det bästa, alternativt att försiktigt packa ned delarna i en massa bubbel-plast/annat mjukt och sedan lägga allt i en stor resväska. Då går det lätt att rulla fram den, både på tåg och på gatan. Men man måste se till att delarna inte kan röra sig en millimeter däri, för då vet man aldrig vad som kan hända.
Då ska jag passa på att fråga:

Hur fan åker man tåg som med större packning? Alltså vart fan lägger man skiten? ._.

Jag har bara åkt Norrtåg, och vart fan lägger man bagaget om det inte får plats i de minimala utrymmena bakom dubbelsätena/i knäet?
Jag kommer att ska åka med packning i en hockeytrunk senare i sommar, och vart fan parkerar jag den egentligen? Hur ser "normala" tåg ut mot Norrtågen? Mindre spejsade antar jag? Hade lätt kunnat parkera trunken inne på en toa om jag hade fått det på Norrtågen iallafall.... ._.''''

Unread 04-04-2013, 11:54 AM   #8
shinichie
Registered User

shinichie's Avatar

Hm alright, tack så mycket för tipserna allihopa! Har lyckats få tag på en kompis som kommer åka bil dit, det verkar vara den mest lämpliga lösningen för mig. ^^ Hoppas vi ses på NärCon!
Unread 04-04-2013, 02:42 PM   #9
Fiff
Registered User

Fiff's Avatar

Quote:
Originally Posted by Zabuz View Post
Då ska jag passa på att fråga:

Hur fan åker man tåg som med större packning? Alltså vart fan lägger man skiten? ._.

Jag har bara åkt Norrtåg, och vart fan lägger man bagaget om det inte får plats i de minimala utrymmena bakom dubbelsätena/i knäet?
Jag kommer att ska åka med packning i en hockeytrunk senare i sommar, och vart fan parkerar jag den egentligen? Hur ser "normala" tåg ut mot Norrtågen? Mindre spejsade antar jag? Hade lätt kunnat parkera trunken inne på en toa om jag hade fått det på Norrtågen iallafall.... ._.''''

Norrtågen är hemska att åka med om man har packning </3 Vad jag vet så brukar SJ och Veolia ha det lite bättre. Som mest har jag åkt med 2 resväskor, stor datorväska och större handväska. Man får försöka gå på tågen tidigt så att man kan använda sig av bagagehyllorna vid ingången samt hyllorna ovanför sätena, i absolut värsta fall så får man ställa väskan i gången och hoppas att de inte rullar iväg till andra änden av vagnen (om man nu har hjul på väskan) ;D
Unread 04-04-2013, 03:09 PM   #10
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fiff View Post
Norrtågen är hemska att åka med om man har packning </3 Vad jag vet så brukar SJ och Veolia ha det lite bättre. Som mest har jag åkt med 2 resväskor, stor datorväska och större handväska. Man får försöka gå på tågen tidigt så att man kan använda sig av bagagehyllorna vid ingången samt hyllorna ovanför sätena, i absolut värsta fall så får man ställa väskan i gången och hoppas att de inte rullar iväg till andra änden av vagnen (om man nu har hjul på väskan) ;D
Inte för att vara otrevlig, men vet du hur stor en hockeytrunk är? Lär inte få upp den på någon hylla, dumpa den i gången, sure, men ingen kommer kunna gå förbi ._.''''' Har svårt att tro att den skulle få ligga där heller.
På Norrtågen får den bara plats vid dörrarna(inte vid det minimala utrymmet där du kan lägga typ en resväska som ser ut som ett...skafferi), dvs där folk ska springa in och ut, så då passar den egentligen inte där heller. Som sagt, hade jag kunnat ockupera en toa så hade det varit en perfekt skrubb...... Dock är det ju bara Norrtågen som jag vet är så, och jag kommer nog ska åka "vanligt" tåg. Inbillar mig att de är mindre öppna än Norrtågen med, men berätta gärna.

Jah jah... Jag hade ju gärna suttit i en stol, men får väl sitta på väskjävelen i 13 timmar då.

//Tjena, jah, jag är bitter som fan idag.

Unread 04-07-2013, 08:16 AM   #11
Ematheo
aka TC

Ematheo's Avatar

Har också varit förbryllad över hur man ska packa många gånger då jag aldrig sitter mindre än 6 timmar på väg till konvent. (och de va till UppCon så nu blir det inga fler korta resor -.-) Jag har bara en gång haft ett stort prop med mig och det tog jag bara som det var, önskar dock att jag hade lindat in det i nåt för folk slänger sina väskor och diverse attiraljer hejvilt omkring sig. Nu när man som du inte bara har ett prop utan en hel rustning är nog bil det säkraste sättet att färdas på så jag är glad att du hittat skjuts. (:

Stylade peruker har jag också funderat mycke på men istället för att släpa kartonger (med ett wighead fastsatt i, med stylad peruk på) så packar jag dom i sina påsar och tar med ett wighead så jag kan styla dom sen. Funkar när man inte har oerhört komplicerade frisyrer iaf och tar mindre plats. (:

Zabus: Nu ska vi inte vara bittra ;D Jag kommer med lösningen! Eller lösning och lösning men jag har erfarenhet av de flesta tågen i sverige. Åker du x2000 så har dom sånna väskhyllor i varje vagn vid varje dörr typ som brukar rymma kanske 6-8 väskor. Sen hyllorna ovanför sätena är rätt rejäla och jag har haft rätt stora, tunga resväskor på dom när väskutrymmena varit fulla. Sen brukar det finna barnvagns och rullstolsutrymmen som sällan är upptagna (iaf när jag har åkt) där folk brukar dumpa sitt bagage.
Vagnarna ser ut så här vanligtvis

Dubbeldäckarna brukar ofta ha mycke plats på sina väskhyllor. Får känslan av att dom flesta som åker dom tågen inte reser för att stanna länge, mer förflyttning mellan två städer, så dom har ofta liten packning med sig.
Så här brukar väskställena se ut på sånna tåg.

Ska du åka de nya tågen som går mellan ume-stockholm så tycks ja minnas att dom va rätt rymliga. Bara åkt dom en gång men de va på väg från Närcon Vinter så hade en del packning. och de gick bara fint.

Hoppas du får nån hjälp av mina tågerfarenheter x)
Ematheo is offline   Reply With Quote
Unread 04-07-2013, 01:22 PM   #12
shinichie
Registered User

shinichie's Avatar

Fiff, Zabuz, Ematheo: Tackar er för ytterligare information. ^^ De kommer hjälpa mig en hel del. Känner redan peppen inför NC Sommar 2013!
Unread 04-07-2013, 01:27 PM   #13
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ematheo View Post
Zabus: Nu ska vi inte vara bittra ;D Jag kommer med lösningen! Eller lösning och lösning men jag har erfarenhet av de flesta tågen i sverige. Åker du x2000 så har dom sånna väskhyllor i varje vagn vid varje dörr typ som brukar rymma kanske 6-8 väskor. Sen hyllorna ovanför sätena är rätt rejäla och jag har haft rätt stora, tunga resväskor på dom när väskutrymmena varit fulla. Sen brukar det finna barnvagns och rullstolsutrymmen som sällan är upptagna (iaf när jag har åkt) där folk brukar dumpa sitt bagage.
Vagnarna ser ut så här vanligtvis

Dubbeldäckarna brukar ofta ha mycke plats på sina väskhyllor. Får känslan av att dom flesta som åker dom tågen inte reser för att stanna länge, mer förflyttning mellan två städer, så dom har ofta liten packning med sig.
Så här brukar väskställena se ut på sånna tåg.

Ska du åka de nya tågen som går mellan ume-stockholm så tycks ja minnas att dom va rätt rymliga. Bara åkt dom en gång men de va på väg från Närcon Vinter så hade en del packning. och de gick bara fint.

Hoppas du får nån hjälp av mina tågerfarenheter x)
Tackar tackar för sånt stort svar : D

Om jag ser rätt så har jag väldigt svårt att se att det skulle gå att få upp en trunk på hyllan på första bilden... Dock den andra bilden, om mina ögon ej bedrar mig, skulle det kanske gå att ställa den upprätt på andra sidan barnvagnen... Den är ju inte hög, men den är ju allmänt fet(typ utsvälld...lol) och lång, det är det som är problemet, så den skulle ju aldrig få plats där barnvagnen står på bilden ex.
Ska se om jag kan hitta en bild på hur stor den är ungefär (har du koll på hur stora dom är? Skulle ha grymma problem med att dra den genom gången på första bilden...). Liksom, man får ju lätt ner en inte allt för stor människa i den.

*letar bild, återkommer med redigerad post*

[Edit]:
Denna bild illustrerar på ett ungefär:

Dock har min trunk en ram + hjul vilket gör att den inte går att mosa in hur som helst överallt. Hade den varit utan hjul+ram hade den lätt fått plats där barnvagnen chillar på bilden.
...
Ironiskt nog hittade jag en bild med en människa i en trunk med:
http://farm1.staticflickr.com/192/49...a3a4d442_o.jpg

Så om ni inte visste hur stor en (min ) trunk kan vara så har ni lite bättre koll nu kanske. Dock finns det ju mindre och dubbelt så stora som min med.

[Edit2]: Dock trots allt whineande jag har för mig så ska jag åka oavsett hur bökigt det kommer bli. INT' Ä JAH BANGEN HELLER! >8D
Jag passar bara på att whinea så mycket jag bara kan just nu (+ även lite mental förberedelse på hur jävla jobbigt det kommer bli... tågjävel. Buss skare va.)

Last edited by Zabuz : 04-07-2013 at 01:43 PM.
Unread 04-10-2013, 02:15 PM   #14
Ematheo
aka TC

Ematheo's Avatar

shinichie: Vet inte om jag bidrog med så mycket men. :P Va kul, jag är också jättepeppad! Btw tror ja såg dig på Confusion, Du va grym (:

Zabus: Det går nog bra att åka tåg, men hur bred är väskan? Min är typ 40 cm och den får lätt plats på hyllorna ovanför, dom är större än man tror. Jag har också en sån med platta i botten och hjul. Det jobbiga är bara att få upp den dit men jag är ju heller inte den starkaste hönan i glaset om man säger som så.. Men du löser det säkert annars kan du ju höra med personalen, dom kanske har nåt extra rum för just stor packnig.

Och ja.. gångarna är himla trånga. Tips, vänta tills alla stigit av och på så slipper du råka plöja ner nån tant med trunken D;
Ematheo is offline   Reply With Quote
Unread 04-11-2013, 07:47 AM   #15
Zabuz
Speedy Gonzales. Quite

Zabuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ematheo View Post
Zabus: Det går nog bra att åka tåg, men hur bred är väskan? Min är typ 40 cm och den får lätt plats på hyllorna ovanför, dom är större än man tror. Jag har också en sån med platta i botten och hjul. Det jobbiga är bara att få upp den dit men jag är ju heller inte den starkaste hönan i glaset om man säger som så.. Men du löser det säkert annars kan du ju höra med personalen, dom kanske har nåt extra rum för just stor packnig.

Och ja.. gångarna är himla trånga. Tips, vänta tills alla stigit av och på så slipper du råka plöja ner nån tant med trunken D;
Kanske kring 50-55cm...? Det är ju en del grejer i den som gör att den sväller ut en hel del . ._.' Är ju inte som en resväska som man kan "Tetrisa" in. Garanterar att den inte får plats på någon hylla utan att behöva riva halva vagnen nästan...

Jah nånstans måste den ju stå så... Får väl se vad som finns när man väl kommer dit...

Tacka vet jag buss.

Last edited by Zabuz : 04-11-2013 at 07:49 AM.
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules