Go Back   Cosplay.com > International Forums > Sweden

Reply
Thread Tools
Unread 06-23-2015, 02:42 PM   #1
Louchan
Registered User

Unhappy Cosplaya för första gången, rädd för linser!

Hej hörni!

Jag håller på att planera min första cosplay, och det känns som om allting kommer bli jättebra, men det är bara en liten detalj... karaktären jag ska cosplaya har blå ögon, och jag har bruna.

De flesta av mina kompisar har haft färgade linser förr och säger att den inte är något farligt, men det känns ändå otäckt att stoppa in något i ögat... särskilt när man läst lagom många hemska historier om problem som kan uppstå!

Jag har också läst att det är bra att gå och kolla ögonen hos en optiker först innan man beställer linser, men en sådan undersökning verkar vara väldigt dyr.

Vad tycker ni? Överreagerar jag för mycket? Hur bör jag göra?
Louchan is offline   Reply With Quote

Unread 06-24-2015, 02:23 AM   #2
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Dina ögon är bland de viktigaste och känsligaste du har, så var rädd om dem.
Om man vet vad man gör så är det dock inte så farligt, men om du är osäker så rekommenderar jag starkt att du pratar med en optiker.
Vid en linsundersökning hos en optiker får du reda på vilken styrka du behöver, och de brukar även ha en liten lektion i linsvård och hur man stoppar in/tar ut linserna på ett korrekt sätt. Om du aldrig använt linser förut så skulle jag säga att det är värt att besöka en optiker.

Sedan är ögonfärgen på en karaktär en sådan liten detalj som nästan aldrig märks, så om du känner dig osäker och inte har råd med en linsundersökning så är det ingen skam i att inte använda linser.
Pantzar is offline   Reply With Quote
Unread 06-27-2015, 11:02 AM   #3
Louchan
Registered User

Tack för svaret! Jag vill ta det säkra före det osäkra och besöka en optiker innan jag prövar några linser, men det blir nog troligen inte av före jag ska cosplaya, så jag skippar nog dom denna gång.

Nu är ju detta helt off topic, men tänkte jag passar på att fråga här istället för att göra en ny tråd... när det gäller att spraymåla props, är lackering nödvändigt? Har tänkt skaffa både primer och färg, men är osäker på om man måste lacka också? Har aldrig sprayfärgat förut heller, haha, mycket nytt på gång. xD
Louchan is offline   Reply With Quote
Unread 06-29-2015, 12:45 AM   #4
Pantzar
Registered User

Pantzar's Avatar

Jag brukar alltid klarlacka efter att jag har spraymålat, detta skyddar färgen och ger en lite glansig yta (bra för metalliska effekter). Om du vill ha en mer matt yta så kanske det finns någon annan skyddande spray att använda, är inte helt säker.
Pantzar is offline   Reply With Quote
Unread 07-01-2015, 02:26 PM   #5
Blood_Sword
aka Shiro Samurai

Blood_Sword's Avatar

Angående färgade linser så håller jag med Pantzar om att du ska vara väldigt försiktig med dina ögon oavsett vad - du har bara ett par. Samtidigt vill jag säga att linser är en väldigt kul grej (iaf enligt mig) när man väl vågat ta det första steget och oftast är det riskfritt så länge du sköter din hygien och vet hur man förvarar, rengör och sätter i/tar ut linserna ur ögonen.

Jag kan också nämna att när jag började med cosplay för länge sen så tyckte jag att färgade linser var en "mestadels onödig extragrej" och brydde mig inte så mycket mer om det. Sen några år efteråt började jag märka folks linser mer och mer, både på foton efteråt samt på konvent när jag stod öga mot öga med någon. Vid någon punkt började min åsikt att ändra sig - "om jag cosplayar någon med onaturlig ögonfärg nån dag så ska jag åtminstone ge det en chans och testa linser".
Jag minns att i början tyckte jag linser var onödiga, förmodligen mest för att jag var rädd att använda linser själv. Jag vågade helt enkelt inte för det verkade så krångligt, komplicerat och läskigt.
Fast sen så började jag läsa en massa nybörjarguider osv online och då verkade det faktiskt inte sådär extremsvårt nån mer och, rätt som det var, så hade jag köpt mitt första par. Jag valde lila linser för att min karaktär hade lila ögon och ja, jag tänkte att om jag nu ska testa linser så köper jag hellre just onaturliga för att personligen märker jag av det mer om en karaktär är t ex känd för att ha röda eller guldfärgade ögon.

Första gången man sätter i linser så känns det väldigt skumt. Mina ögon blev röda och började vattnas okontrollerat och det var sjukt svårt att sätta i linsen utan att ögonlocket av reflex försökte stänga sig när man var nära att få i den.
Jag kan också nämna att jag var inte till en optiker innan, vilket folk brukar rekommendera starkt att man gör. Personligen hade jag inga problem; jag hade läst på så när jag hade linserna så visste jag vad man skulle och inte skulle göra. Rekommenderar att du läser upp dig online samt att du går till en optiker om du är osäker. Jag har gått till en optiker efteråt när det var en "få din syn checkad gratis"-kampanj och då fick jag också veta om jag hade synfel samt ögats baskurva.

Om du är okey med att läsa på engelska så läs gärna min detaljerade bloggpost om mina åsikter och erfarenheter med att börja använda linser för cosplay! Klicka här!
Jag har också gjort en hel del recensioner på olika linser, så om du vill se hur olika linser ser ut på ljusa blågråa ögon (med lite grönt?) så checka gärna min lista här på olika lens reviews. Listan updateras ständigt!

Det tog mig flera år att ens våga börja med linser men sen dess jag började med det har jag inte ångrat det. Nowadays tycker jag att det gör en så pass stor skillnad att jag inte ens kan cosplaya seriöst utan linser. xD

Psst, om du vill använda så kallade cirkellinser, "circle lenses", som är jättepopulära i Asien just nu (och som väldigt många cosplayare använder) så skulle jag rekommendera att du börjar med linser som har en mindre diameter och sen, när du känner dig redo, så kan du köpa större linser som t ex dom från märket I.Fairy. Märket GEO är känt för att vara bland de mest etablerade och säkra, by the way.
Var också noga med varifrån du köper dina linser om du bestämmer dig för att köpa online; det finns fejklinser där ute som kan vara skadliga för dina ögon!
Jag kan personligen rekommendera Pinky Paradise, HoneyColor och LensVillage först och främst. Finns flera andra också!

Jag hoppas det hjälper. Fråga på om du vill veta mer!

Last edited by Blood_Sword : 07-01-2015 at 02:34 PM.
Blood_Sword is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools

Posting Rules